عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق – تاخیر در پرداخت مهریه

عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که زن‌ها با آن مواجهه می‌شوند و به دنبال راهی هستند تا بتوانند مهریه خود را به صورت کامل دریافت کنند.

مهریه یکی از حقوق مالی زن در ازدواج است که قبل از عقد نکاح باید مشخص شود و یکی از شروط مهم برای صحت عقد نکاح می‌باشد حال پس از جدایی زوج موظف است مهریه را بپردازد اما اگر پس از طلاق زوج به هر دلیلی اقدام به پرداخت مهریه نکند یا در پرداخت مهریه تاخیر کند قانون این اجازه را به زن داده است که از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق و تاخیر در پرداخت مهریه بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه طلاق توافقی

مهریه چیست؟

زن در ازدواج دارای حقوق مالی است که یکی از آن‌ها مهریه می‌باشد که از سوی طرفین قبل از عقد نکاح باید تعیین شود در حقیقت یکی از شروط صحت عقد تعیین مهریه می‌باشد.

زوجه می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه را از زوج مطالبه کند و زوج موظف است که تمام مهریه را به او بپردازد پس از طلاق زوجین نیز اگر در طول زندگی مشترک مرد مهریه زن را نپرداخته است و در صورتی که مرد شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار مهریه را از دادگاه کند که در این صورت مهریه را به صورت اقساط باید بپردازد.

عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق

 هنگامی که زوجین به هر دلیلی تصمیم به جدایی از یکدیگر میگیرند و طلاق توافقی رو انتخاب می‌کنند باید در خصوص بسیاری مسائل مادی و غیر مادی اعم از مهریه و نفقه، اجرت المثل و… با یکدیگر توافق کنند.

چنانچه مهریه براساس توافقات زوجین باید به صورت کامل باید پرداخت شود در صورتی که مرد براساس توافق خود با زن برای پرداخت مهریه اقدام نکند زن می‌تواند علیه او در دادگاه شکایت کند.

به طور کلی عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق در صورتی که زن مستحق دریافت مهریه است جرم محسوب می‌شود و فرد مجازات خواهد شد.

همچنین مطالعه نمایید: طلاق از طرف مرد

تاخیر در پرداخت مهریه

در برخی از موارد دادگاه مدت زمانی را مشخص می‌کند تا زدج در آن زمان برای پرداخت مهریه زن اقدام کند اما اگر مرد در ان مدت زمان برای پرداخت مهریه زن اقدام نکند و تاخیر در پرداخت مهریه محسوب خواهد شد.

چنانچه زوج با زوجه توافق کند که مهریه را دیر‌تر از موعد دادگاه بپردازد جرم محسوب نمی شود اما اگر زن در مدت زمان مشخص مهریه را دریافت نکند می‌تواند به دلیل تاخیر در پرداخت مهریه از زوج شکایت کند.

در حقیقت تاخیر در پرداخت مهریه جرم نیست اما زن می‌تواند بابت این تاخیر از مرد شکایت کند و قانون او را مجبور به پرداخت مهریه کند.

پیشنهاد مطالعه: پشیمانی زوجه از طلاق توافقی-انصراف بعد از طلاق

امتناع مرد از پرداخت مهریه

همانطور که گفتیم مهریه از حقوق قانونی زن در ازدواج است که مرد در هر شرایطی موظف به پرداخت آن است حال اگر مرد از پرداخت مهریه امتناع کند و تمکین مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد زن می‌تواند علیه او در دادگاه شکایت کند.

چنانچه مرد شرایط مالی برای پرداخت مهریه نداشته باشد به همین دلیل برای پرداخت آن امتناع می‌کند قانونگذار در چنین شرایطی این اختیار به مرد داده است که از دادگاه تقاضای اعسار نماید که در صورت اثبات عدم تمکین مالی مرد او می‌تواند به صورت اقساطی مهریه را بپردازد.

مجازات عدم پرداخت مهریه

در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد اما همچنان به عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق مبادرت ورزد در چنین شرایطی زن می‌تواند درخواست توقیف اموال مرد را دادگاه نماید.

دادگاه پس از دریافت درخواست لیست اموال منقول و غیر منقول مرد را بررسی می‌کند سپس مهریه زن را از اموال مرد می‌پردازد.

همچنین مطابق قانون تنها ۱۱۰ سکه قابل وصول است اما اگر این مقدار براساس اموال مرد وصول نشود زن می‌تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

حکم عدم پرداخت اقساط مهریه

در صورتی که مرد موظف باشد مهریه را به صورت اقساط بپردازد و در مدت زمانی که دادگاه تعیین می‌کند سکه را به زن بپردازد و از او رسید بگیرد در صورتی که مرد سه قسط مهریه را نپردازد مهریه حال می‌شود حال شدن مهریه هم یعنی اینکه برای مطالبه آن نیاز به زمان خاصی نیست و زن می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند.

در صورتی که مرد با دریافت احضاریه برای پرداخت مهریه اقدام نکند و درخواست اعسار نیز ندهد زن می‌تواند حکم جلب او را بگیرد و درخواست توقیف اموال او را بدهد.

همچنین می توانید مقاله  طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی-شرایط طلاق در دوران عقد را مطالعه کنید. 

شرایط عدم پرداخت مهریه

در صورتی که مهریه عند المطالبه باشد مرد موظف است پس از حکم دادگاه مهریه زن را به صورت کامل بپردازد اما اگر مرد شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد و برای پرداخت آن دچار مشکل شود می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار نمایند تا مهریه برای او اقساط بندی شود و راحت‌تر بتواند اقساط را بپردازد.

در صورتی که مرد در پرداخت اقساط مهریه کوتاهی کند زن می‌تواند حکم جلب او رو بگیرد و دارایی‌های او را به عنوان مهریه توقیف کند.

در چه صورت مرد می‌تواند مهریه را نپردازد؟

در برخی از موارد مهریه به زن تعلق نمیگیرد که در این بخش آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

  • براساس ماده 1098 قانون مدنی: در صورتی که عقد نکاح، اعم از دائم یا منقطع، باطل بوده و نزدیکی واقع نشده، زن، حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته، شوهر می‌تواند آن را استرداد نماید.
  • مطابق با ماده 1088قانون مدنی: اگر یکی از زوجین، قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد، زن مستحق هیچ گونه مهرینیست.
  • براساس ماده 1092قانون مدنی: هر گاه شوهر، قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر، بیش از نصف مهر را قبلاداده باشد، حق دارد، مازاد از نصف را عینایا مثلایا قیمتااسترداد کند.

مطابق با سه ماده فوق زن نمی تواند مهریه دریافت کند.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره عدم پرداخت مهریه بعد از طلاق برای شما بیان کردیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *