توافق نامه طلاق توافقی چیست و چگونه تنظیم می گردد؟

وکیل طلاق توافقی چه کسی است؟

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زن و شوهر درباره سرنوشت حقوق و تکالیف مالی و غیر مالی با یک دیگر به توافق می رسند و سپس به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی  خود را تقدیم می نمایند.

 

همچنین مطالعه نمایید: طلاق یکطرفه از طرف زن

 

طلاق توافقی یکی از ساده ترین نوع طلاق می باشد و رسیدگی و صدور رای در آن نیاز به صرف زمان طولانی نمی باشد. در طلاق توافقی نزاع و درگیری وجود ندارد و اختلافات را به حداقل می رساند.

در این مقاله از مقاله های وکیل نوین  قصد داریم توافق نامه طلاق توافقی و موارد ذکر شده در آن را به طور کامل شرح دهیم.

توافق نامه طلاق توافقی و اعتبار ان

توافق نامه طلاق توافقی چیست؟  توافق نامه ای می باشد که زن و شوهر در باره مسائل مشترک خود تنظیم می کنند و این توافقنامه مبنای رای طلاق زوجین می باشد و در دادگاه دارای اعتبار است.

اگر زوجین قصد طلاق توافقی داشته باشند باید تکالیف مسائل مالی و غیر مالی مشخص نماید که این مسائل شامل مهریه زن، نفقه زن،  استرداد جهیزیه، نحوه ملاقات با فرزندان، حضانت فرزندان، اجرت المثل ایام زندگی زناشوییمی شود و تمام این موارد باید در توافق نامه طلاق توافقی ذکر شود.

تغییر توافق نامه طلاق توافقی

در قسمت فوق توافق نامه طلاق توافقی را شرح دادیم، حال شاید این سوال در ذهن شما پیش آید که آیا می توان توافق نامه طلاق توافقی را تغییر داد؟

مطابق به رویه قضایی در دادگاه طلاق زوجین به صورت توافقی ملزم ارائه توافق نامه طلاق توافقی به دادگاه است که باید آن را به دادخواست طلاق توافقی ضمیمه کنند. در پاسخ به سوال بالا نیز باید بگوییم که زوجین می توانند تغییرات را میخواهند در توافق نامه طلاق توافقی اعمال کنند. برای مثال اگر   رای  نهایی دادگاه یا گواهی عدم سازش بر اساس توافق نامه ارائه شده به دادگاه صادر شود و زو و شوهر قبل از مراجعه به دفتر خانه ثبت طلاق قصد تغییر توافق نامه را داشته باشند دیگر نیازی به مراجعه مجدد به دادگاه نمی باشد.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه درخواست طلاق توافقی

اعتبار توافق نامه طلاق توافقی

اعتبار توافق نامه طلاق توافقی با توجه با شرایط مکتوب آن می باشد، گاهی زوجین تنها برای جلوگیری سوتفاهم ها اقدام به مکتوب کردن توافقات خود می کنند که نیازی به حضور شاهد هم ندارند اما برای اینکه توافق نامه از اعتبار خاصی برخور دار باشد بهتر است که آن را در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم کنید.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

دو گروه شرایط عمومی و اختصاصی برای طلاق توافقی وجود دارد که  در ادامه به بررسی هر کدام از این شرایط ها می پردازیم:

  • شرایط عمومی طلاق توافقی

طلاق توافقی مانند سایر طلاق ها باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست خود را تقدیم کنند و هزینه های دادرسی را نیز پرداخت نمایند. تفاوت عمده طلاق توافقی با سایر طلاق ها در این می باشد که زوجین هر دو باید در دفاتر خدمات حاضر شوند و دادخواست را امضا و تقدیم کنند.در حالی که در سایر طلاق ها فقط خواهان باید دادخواست طلاق را امضا نماید.

در طلاق توافقی ابتدا باید گواهی عدم بارداری از جانب زوجه  به دادگاه ارائه شود سپس زوج باید تمام حقوق مالی زوجه را بپردازد یا زوجه به عدم دریافت حقوق مالی خود رضایت داده باشد.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره حقوقی طلاق

  • شرایط اختصاصی طلاق توافقی

در طلاق توافقی برخلاف سایر طلاق ها شرط ارجاع به داوری وجود ندارد و زوجین باید به جای آن قبل از تقدیم دادخواست به مراکز مشاوره بهزیستی جهت اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق مراجعه نمایند همچنین قبل  صدور حکم طلاق توافقی زوجین باید در تمام حقوق مالی و غیر مالی خود به توافق رسیده باشند.

توافق نامه طلاق توافقی با وکیل

از دیگر راه های ثبت توافق نامه طلاق توافقی مراجعه به یک وکیل طلاق توافقی می باشد که طرفین می توانند از او درخواست تنظیم توافق نامه را کنند.

وکیل متخصص در زمینه طلاق توافقی به زوجین کمک می کند تا یک توافق نامه قانونی و جامع برای طلاق تنظیم شود.

همچنین مطالعه نمایید: شرایط طلاق توافقی چیست

ثبت توافق نامه طلاق توافقی در دفاتر ثبت اسناد رسمی

ثبت توافق نامه طلاق توافقی در دفاتر ثبت اسناد رسمی یکی از راه هایی می باشد که افراد دیگر نگران پشیمانی و عدم عمل به توافقات طرف مقابل نباشند.

در این روش زوجین با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی توافقات خود را در یک سند ثبت محضری می کنند. پس از ثبت دیگر هیچ کدام از زوجین تحت هیچ شرایطی نمی تواند حرف خود را پس بگیرد اما ناگفته نماند که تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی  دارای فرایند پیچیده ای می باشد.

مهریه در توافق نامه طلاق توافقی

مهریه از مواردی است که در توافق نامه طلاق توافقی ذکر می شود زوجین قادرند درباره مهریه تصمیم بگیرند و دادگاه این تصمیم آنها را خواهد پذیرفت به طور مثال خانوم می تواند مهریه خود را به طور کامل ببخشد یا دریافت کند یا بخش را دریافت و بخس دیگر ببخشد. به طور کلی زوجین باید در توافق نامه طلاق توافقی تکلیف مهریه را مشخص نمایند.

حضانت فرزند در توافق نامه طلاق توافقی

از دیگر مسائلی که در توافق نامه طلاق توافقی باید در مورد آن بحث کرد و ذکر شود حضانت فرزند می باشد.به طور مثال در توافق نامه باید مشخصات هویتی فرزند قید شود و حضانت او از چه سنی تا چه سنی بر عهده کدام یک از زوجین می باشد مشخص گردد و همچنین هزینه های جاری فرزند نیز برعهده پدر می باشد. اگر حضانت فرزند با مادر باشد نفقه و هزینه های فرزند بر عهده پدر می باشد.

نفقه در توافق نامه طلاق توافقی

نفقه معمولا از مواردی می باشد زوجین نسبت به آن اختلاف نظری ندارند اما در توافق نامه باید توافق خود را بر سر نفقه قید کنند.

نحوه دادخواست طلاق توافقی

نحوه دادخواست طلاق توافقی مانند سایر دیگر طلاق ها می باشد اما تفاوت هایی عمده ای نیز دارد. ابتدا زوجین باید به دفاتر قضایی مراجعه و دادخواست خود را ثبت نماید و هزینه های مربوطه را نیز پرداخت کنند. یکی از تفاوت های انها این می باشد که تا زمانی که گواهی عدم انصراف از طلاق را از مراکز مشاوره خانواده بهزیستی اخذ نکرده باشند دادخواست آنها ثبت  نخواهد شد.

پیشنهاد وکیل نوین برای توافق نامه طلاق توافقی

اگر توافق نامه را در منزل نوشته اید بهتر است که از دو شاهد بخواهید زیر ان را امضا کنند. هر چند با وجود امضای شاهد ها این توافق نامه در مراجع قضایی قابل پیگیری نمی باشد اما در صورت وجود اختلاف میان زوجین شاید شاهدها بتوانند به آنها کمک کنند. اما پیشنهاد ما این می باشد که حتما به یک وکیل متخصص در زمینه طلاق توافقی مراجعه کنید و در حضور او توافق نامه را تنظیم نمایید و سپس آن را در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت کنید.

در صورتیکه نیاز به دریافت مشاوره حقوقی رایگان با وکیل طلاق را دارید میتوانید با شماره های داده شده در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *