درخواست تامین دلیل چیست؟ تنظیم آن چگونه است؟

درخواست تامین دلیل

در پشت هر دعوی مطرح شده باید یک دلیل وجود داشته باشد تا فرد بتواند ادعای خود را اثبات کند، گاهی امکان دارد در فرایند مراحل دادرسی این دلیل از بین برود بدین ترتیب فرد برای تامین دلیل خود درخواست می دهد تا از آن حفاظت کند این درخواست دعاوی کیفری و حقوقی را شامل می شود.

قانونگذار درخواست تامین دلیل را برای حفظ حقوق طرفین و حفظ دلایل و اسناد دعوی را مطرح کرده است. شخص متقاضی باید با نحوه درخواست و مرجع صالح آشنا باشد به همین دلیل در این مقاله از مقاله وکیل نوین  قصد داریم به بررسی نحوه درخواست تامین دلیل و مرجع صالح به ارائه درخواست تامین دلیل و توضیح مسائل پیرامونی آن بپردازیم.

تامین دلیل چیست؟

دلیل یعنی طرفین دعوی برای اثبات یا دفاع از خودشان به آن استناد می کنند و تامین دلیل به معنی حفظ دلایل برای آینده و استفاده از آنها و در قالب قرار صادر خواهد شد.

انواع تامین دلیل

تامین دلیل در موارد مختلف نیاز است، به طور مثال اگر در فرایندی دعوی خانه شخصی کسی دچار خسارات دیده باشد و برای استفاده از خانه باید هر چه زودتر آن را تعمیر کند و قادر نیست که مراحل دادرسی را که طولانی می باشد را منتظر بماند می تواند با درخواست تامین و اجرای آن میزان خسارت وارد شده به خانه را مشخص کند سپس اقدام به تعمیر و بازسازی آن کند، شخص میتواند با متکی بودن با درخواست تامین خسارات وارد به خود را از شخص عامل زیان طلب کند.

تامین دلیل

اعتبار تامین دلیل

منظور از اعتبار تامین دلیل حفظ و صورت برداری است و تایید یا رد ارزش دلیل تاثیری ندارد. اعتبار تامین دلیل به معنای پذیرش آن دلیل نیز نمی باشد. گاهی ممکن است که شخص دلیل را برای اثبات ادعای خود معتبر بداند اما در حقیقت اینطور نباشد. مرجع تامین علاوه بر اینکه برای درخواست کننده  قرار تامین را صادر و اجرا می کند باید دلیل مورد نظر را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد و اعتبار آن را نیز تایید کند.

هزینه تامین دلیل چگونه محاسبه می شود؟

از آنجا که درخواست تامین دلیل از دعاوی غیر مالی می باشد هزینه آن معادل ۲۰۰‌هزار ریال تا یک میلیون ریال است، تامین دلیل با ارجاع به کارشناس  دادگستری انجام خواهد شد و در نتیجه باید هزینه مربوط به آن را بپردازند.و پس از اخذ فیش و تسلیم آن به شعبه شورای حل اختلاف، برای او کارشناس تعیین خواهد شد، درخواست کننده می تواند با هماهنگی کارشناس رسمی دادگستری اقدام کند اما ۱۰الی ۱۵روز زمان برای تسلیم نظریه کارشناس به شورا نیاز است.

نحوه درخواست تامین دلیل چگونه است؟

نحوه درخواست تامین براساس ماده ۱۵۰/۱۵۱شخص میتواند هم در هنگام دادرسی هم قبل از اقامه دعوی درخواست تامین دلیل بدهد.

برای درخواست تامین دلیل نکات زیر حتما باید وجود داشته باشد:

  • مشخصات درخواست کننده و طرفین دعوی
  • نیاز به درخواست تامین دلیل برای موضوع دعوایی که باید اثبات شود.
  • اوضاع و شرایطی که موجب به درخواست تامین دلیل از سوی فرد شده است.

مراحل صدور تامین دلیل

  • باید محدوده موضوع و مرتبط بودن آن با شورای حل اختلاف بررسی و تعیین شود.
  • باید برگه دادخواست از اوراق شورای حل اختلاف تهیه گردد.
  • دادخواست بر روی یک فرم ویژه به تعداد خواننده ها و یک نسخه اصلی تنظیم گردد.
  • به تعداد خواننده ها هر یک از اوراقی که به آنها استناد میشود فتوکپی تهیه شود.
  • برای گواهی برابری فتوکپی و کپی باید به قسمت تطبیق اسناد شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

 

مرجع صالح به ارائه درخواست تامین دلیل

برای درخواست تامین دلیل فرد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند، نزدیک ترین شورای حل اختلاف در آن حوزه مرجع صالح برای رسیدگی  درخواست تامین دلیل است.

 

موارد رد درخواست تامین دلیل

  • عدم مراجعه به مرجع صالح و عدم وجود شرایط لازم برای دادخواست قرار صدور دادخواست رد خواهد شد.
  • درخواست دارای شرایط شکلی مورد نیاز نباشد مثال: عدم پرداخت هزینه دادرسی یا کارشناس رسمی دادگستری قرار صدور دادخواست رد خواهد شد.
  • عدم شرایط ماده ۱۵۱‌قانون آیین دادرسی مدنی موجب رد صدور دادخواست میشود.
  • تامین درخواست دلیل فقط برای دلایل موجود صادر خواهد شد و اگر برای کسب دلیل جدید درخواست شود رد خواهد شد.

دادخواست تامین دلیل به چه دادگاهی باید داد؟

میتوان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست تامین  دلیل را ثبت کرد که باید هزینه تمبر را درخواست کنند بپردازد، البته این دعاوی غیر مالی می باشد و خوانده ندارد.

گاهی دادگاه بدون احضار طرفین  درخواست تامین دلیل را می پذیرد و صادر میکند. برای مثال هنگامی که شخص درخواست تامین دلیل دارد اما طرف مقابل خود را به طور کامل نمی شناسد و از آن اطلاعاتی همچون نام و نشانی را ندارد.

دانستن این نکته نیز مهم است که گاهی درخواست تامین دلیل به صورت شفاهی انجام میشود و آن برای هنگامی است که شما در جریان روند دادگاه به طور کامل باشید.

شما میتوانید از طریق لینک روبرو وارد سامانه ثنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *