سوالات متداول حضانت فرزند

سوالات حضانت فرزند

 

سوال:

سلام. من پس از 14 سال از شوهرم جدا شدم و حاصل زندگیمون یک پسر 2 ساله است. به دلیل اعتیاد همسرم به مواد مخدر ازش جدا شدم البته چند باری ترک کرد ولی دوباره شروع به مصرف میکرد. میخوام بدونم زمانی که طلاق از طرف من بوده اگر پدر شوهرم تقاضای حضانت فرزندم را بدهد دادگاه حضانت به او می دهد؟ یا اگر خانواده شوهرم، همسرم را تحریک کنند میتونه بره دادگاه دادخواست حضانت فرزندم را بدهد؟ لطفا راهنماییم کنید

پاسخ:

باسلام. براساس ماده 1169 قانون مدنی، حضانت فرزند چه دختر و چه پسر تا 7 سالگی با مادر است و پس از آن چنانچه بر سر حضانت اختلافی میان مادر و پدر باشد، دادگاه تشخیص می دهد که فرزند با چه کسی زندگی کند. چنانچه پس از 7 سالگی، در دادگاه عدم صلاحیت پدر را ثابت نمایید مجدداً دادگاه حضانت فرزند را به ما خواهد داد. در خصوص پدر شوهرتان لازم به ذکر است که تا وقتی شما و همسرتان در قید حیات هستید حضانت فرزندتان با خودتان می باشد.


سوال:

باسلام و خسته نباشید. بنده قصد ازدواج مجدد دارم اما مشکلی دارم که می خواهم شما به من کمک کنید. پس از طلاق از همسرم حضانت دخترم را به عهده گرفته ام و الان 11 سال سن دارد. اگر من ازدواج کنم همسر سابقم می تواند حضانت دخترم را از من بگیرد یا خیر؟

پاسخ:

سلام. طبق قانون حضانت اطفال تا سن بلوغ می باشد و فرزند شما به سن بلوغ رسیده است و از تحت حضانت خارج می باشد. در صورت ازدواج شما، حضانت دخترتان از شما سلب خواهد شد اما با توجه به سن فرزندتان خود ایشان می تواند تصمیم بگیرد که با چه کسی زندگی کند و مشکلی نخواهید داشت.


سوال:

سلام. بنده به عقد دائم شخصی درامده ام که مقیم خارج از ایران است و فرزندی که از همسر سابقم دارم 5 ساله است که حضانتش تا 7 سالگی با من می باشد. قصد دارم از ایران خارج شوم چگونه می توانم اجازه دخترم را بگیرم و با خودم ببرم؟

پاسخ:

سلام، جهت خروج دخترتان از کشور حتی به سن قانونی هم برسد اجازه پدر الزامی می باشد و چنانچه خروج ایشان ضروری می باشد باید از دادگاه اجازه خروج دخترتان را با ارائه مستندات و ادله تقاضا کنید.


سوال:

باسلام. همسر بنده به تازگی فوت شده و از ایشان یک پسر 10 ماهه دارم. پدر همسرم دائما میگه بچه رو ازت میگیرم اگر الان هم نتونم پس از 7 سالگی میگیرمش . چیکار کنم که حتی پس از 7 سالگی نتونه حضانت پسرم رو بگیره؟

پاسخ:

سلام . براساس قانون، حضانت فرزندان تا 7 سالگی با شما می باشد و پس از 7 سالگی چنانچه ازدواج نکنید و شرایطی که باعث سلب حضانت از شما می شود را به وجود نیاورید می توانید حضانت فرزندتان را داشته باشید. ضمناً وقتی که فرزندتان به سن بلوغ برسد خودش می تواند تصمیم بگیرد که با چه کسی زندگی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *