طلاق توافقی در دوران بارداری- آیا زن باردار می‌تواند طلاق توافقی بگیرد؟

طلاق توافقی در دوران بارداری شرایط خاص خود را دارد و قانون این امکان طلاق توافقی در دوران بارداری را برای زوجین فراهم کرده است اما باید چندین مسئله را از قبل مشخص کنند.

همانطور که می‌دانید در طلاق توافقی زوجین با یک دیگر تصمیم می‌گیرند که به زندگی مشترک خود پایان دهند و اقدام اولیه آن‌ها توافقات در خصوص نفقه، مهریه، جهیزیه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، نفقه فرزندان و تاریخ دیدار با فرزندان می‌باشد که پس از توافق باید آن را مکتوب کرده و در جلسه دادگاه ارائه بدهند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره طلاق توافقی در دوران بارداری و شرایط آن اطلاعاتی را ارائه بدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما همراه شوید.

 

همچنین مطالعه نمایید : وکیل طلاق توافقی

 

طلاق توافقی در دوران بارداری ممکن است؟

حال شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که آیا طلاق توافقی در دوران بارداری ممکن است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله طلاق در دوران بارداری ممکن است و تفاوتی در نوع طلاق ندارد اما طلاق در دوران بارداری شرایط خاصی دارد که زوجین باید مطابق با آن شرایط عمل نمایند تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند.

در طلاق توافقی نیز زوجین باید در خصوص نفقه دوران بارداری، محل سکونت زن در دوران بارداری، هزینه‌های زندگی زن در دوران بارداری، هزینه وضع حمل زن، حضانت فرزند پس از وضع حمل، نفقه فرزند پس از بدنیا آمدن با یک دیگر توافق کنند و ان را با صورت کتبی در توافق نامه نوشته و امضا نمایند.

حضانت فرزند بدنیا امده در طلاق توافقی

براساس قانون حضانت فرزند تا سن۷ سالگی با مادر است و پس از آن تا سن بلوغ با پدر می‌باشد اما در تمام ابن دوران‌ها نفقه فرزند برعهده پدر است.

همچنین مطالعه نمایید: حضانت فرزند در طلاق توافقی

اما از آنجا که طلاق از نوع توافقی است زوجین خود می‌توانند در خصوص حضانت فرزند با یکدیگر توافق کنند و هر گونه تصمیمی را بگیرند و دادگاه هیچ دخالتی در این موضوع نخواهد کرد.

البته گاهی اوقات ممکن است فرزند به سن ۷ سالگی برسد اما پدر قید حیات نباشد در چنین حالتی حضانت فرزند برعهده جد پدری او یعنی پدربزرگ او می‌باشد همچنین پدربزرگ فرزند موظف به پرداخت نفقه فرزند است.

می توانید مقاله طلاق توافقی برای معافیت کفالت- طلاق توافقی برای معافیت از سربازی را مطالعه کنید. 

عده زن باردار در طلاق توافقی

مطابق با ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی: طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر این که زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند.

مطابق با ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی: عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است.

مطابق با ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی: عده وفات چه در دائم و چه در منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا‌ موقع وضع حمل است مشروط بر این که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت عده همان چهار ماه و ده روز ‌خواهد بود.

همانطور که قانون در ماده‌های فوق اشاره کرده است مدت عده چه در طلاق یا به علت فوت همسر چهار ماه و ده روز است اما اگر زن باردار باشد عده طلاق تا زمان وضع حمل می‌باشد که مرد موظف است در این دوران تمام حقوق مالی زن اعم از نفقه و هزینه‌های زندگی، هزینه‌های چکاپ دکتر و هزینه‌های بدنیا آمدن فرزند را بپردازد.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم چنانچه در خصوص طلاق توافقی در دوران بارداری نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناس مجرب موسسه نوین وکیل ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *