دریافت مهریه بعد از بخشیدن- مشاوره رایگان برای دریافت مهریه بعد از بخشیدن

براساس قوانین کشور ما با جاری شدن صیغه موقت یا دائم زن مالک مهریه می‌شود در واقع مشخص کردن مهریه قبل از خواندن عقد واجب است و پس از جاری شدن مهریه به زن تعلق میگیرد و او هر زمان که بخواهد می‌تواند از مرد مطالبه کند.

همچنین بر اساس قانونی چون زن مالک مهریه است می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد یا مهریه را که به ذمه شوهر یا پدر شوهر است به اختیار خود ببخشد و دیگر از این حقوق مالی برخوردار نباشد.

برخی از زنان در طول زندگی مشترک خود مهریه را به هر دلیلی به شوهر خود می‌بخشند اما پس از مدتی از کار خود پشیمان می‌شوند و به دنبال راهی هستند تا مهریه بخشیده شده را دریافت کنند، لازم است بگوییم دریافت مهریه بعد از بخشیدن تنها در صورتی ممکن است که زن مهریه خود را به شوهر هبه کرده باشد یا در زمان عده طلاق خلع به مهریه خود رجوع کند که در این صورت شوهر هم می‌تواند به او رجوع کند.

در این مطلباز نوین وکیل می‌خواهیم درباره نحوه دریافت مهریه بعد از بخشیدن و رجوع از مهریه بخشیده شده صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

دریافت مهریه بعد از بخشیدن امکان پذیر است؟

همانطور که در قسمت‌های فوق اشاره کردیم زن مال مطلق مهریه است و ممکن است به دلایلی ان را به همسر خود ببخشد اما پس از مدتی از بخشیدن مهریه پشیمان شده و به دنبال راهی باشد که به آن رجوع کند اگر زن بتواند مجدد مالک مهریه شود به آن رجوع از مهریه می‌گویند.

دریافت مهریه بعد از بخشیدن امکان پذیر است اما به نوع ببخش مهریه نیز بستگی دارد یعنی اگر زن مهریه را هبه کرده باشد می‌تواند با توجه به موارد قانونی به آن رجوع کند و از خواستار مطالبه آن از مرد باشد اما در صورتی هبه معوض انجام داده باشد تنها در مدت زمان عده طلاق حق رجوع به آن را دارد در غیر این صورت نمی تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند و اگر مهریه را ابراء کرده باشد به هیچ وجهه امکان رجوع به آن را نخواهد داشت در قسمت‌های بعد در خصوص انواع بخشش مهریه صحبت خواهیم کردیم.

انواع بخشش مهریه

در قسمت فوق گفتیم که دریافت مهریه پس از بخشیدن امکان پذیر است اما به نوع هبه و بخشش زوجه بستگی دارد برای شفافیت این موضوع می‌خواهیم انواع بخشش مهریه را بیان کنیم، به طور کلی زن به سه صورت می‌تواند مهریه خود را ببخشد:

بخشیدن مهریه به صورت هبه معوض

بخشیدن مهریه به صورت هبه معوض یعنی در قبال بخشیدن مهریه مرد موظف به انجام کاری باشد با طور مثال زوجین توافق می‌کنند که در قبال بخشیدن مهریه توسط زن مرد با طلاق موافقت می‌کند.

بخشیدن مهریه به صورت هبه غیر معوض

بخشیدن مهریه به صورت هبه غیر معوض یعنی زن بدون هیچ چشم داشتی و در قبال بخشیدن مهریه اش از شوهرش هیچ چیزی درخواست نکند و مهریه اش را به او ببخشد.

بخشیدن مهریه به صورت ابراء

بخشیدن مهریه به صورت ابراء یعنی زن ذمه شوهر را نسبت به مهریه از بین ببرد در واقع در این شیوه بخشش مرد حقی به نام مهریه به گردن او نیست و بریء الذمه شود که در این صورت زن هیچ حقی نسبت به مهریه و بازگشت آن نخواهد داشت، البته در طلاق خلع زن در قبال پرداخت مالی برابر مهریه یا بیشتر از آن به دنبال کسب رضایت مرد برای طلاق می‌باشد اما اگر در مدت زمان عده پشیمان شود می‌تواند به مهریه خود رجوع کند که در این صورت مرد نیز می‌تواند به او رجوع کند.

در چه صورت زن حق رجوع به مهریه را دارد؟

در قسمت فوق انواع بخشش مهریه را بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم در خصوص حق رجوع به مهریه و دریافت مهریه پس از بخشش صحبت کنیم.

اگر مهریه دین باشد یعنی وجه نقد یا سکه باشد مشمول ابراء قرار می‌گیرد و زن پس از بخشش حق رجوع به آن را ندارد بدین ترتیب اگر مهریه زن سکه باشد و بخشی یا تمام آن را به مرد بخشیده باشد دیگر امکان دریافت آن را نخواهد داشت حتی اگر در سند بخشش مهریه عنوان هبه بر آن اطلاق شده باشد.

در خصوص مطلب بالا تنها شامل سکه‌هایی می‌شود که قبل از بخشش توسط مرد پرداخت نشده است و اگر مرد مهریه زن را که سکه است پرداخت کرده دین بر ذمه او خارج شده است در چنین شرایطی اگر قانونی در خصوص هبه مقرر شده باشد مانند موجود بودن سکه در دست پدر شوهر زن می‌تواند از هبه خود رجوع کند و سکه‌ها را دریافت نماید.

 

ترک منزل توسط زن چه حکمی دارد؟

 

حق رجوع از مهریه در هبه معوض و غیر معوض

در هبه معوض زن قادر است هر زمان که بخواهد به مهریه خود رجوع کند و برای دریافت اما اقدام نماید اما در هبه غیر معوض بر اساس قانون مدنی ۸۰۳ قابل رجوع نیست و مصداق صلح معوض می‌باشد به طور مثال اگر زن بابت مهریه اش از مرد مالی را دریافت کرده است و پس از بخشیدن 500 سکه شش دانگ خانه از سوی مرد به نام او زده شده است.

به طور کلی هر گاه هبه معوض باشد و در قبال طلاق هبه صورت بگیرد هر گاه زن به مهریه خود رجوع کند مرد نیز حق رجوع دارد که در این صورت طلاق بائن به طلاق رجوعی تبدیل می‌شود.

همچنین اگر هبه در مقابل طلاق باشد و مر اقدام به طلاق نکند زن حق رجوع به آن را دارد.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با مشاوره حقوقی طلاق توافقی نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

 

اقرار به دریافت مهریه

اقرار به دریافت مهریه در دو صورت است که زوجه اگر در دفترخانه و در قالب سند رسمی این اقرار را نماید به هیچ وجه حق رجوع با مهریه و دریافت آن پس از بخشیدن را ندارد، هبه و بخشش مهریه باید با صورت قانونی باشد از همین رو زوجین با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اقدام به تنظیم سند رسمی می‌کنند و با امضا زوجه مهریه به طور کامل یا بخشی از آن هبه می‌شود.

حال اگر زوجه برگه‌ای را امضا کرده باشد که در آن نوشته باشد زن مهریه خود را دریافت کرده دست حق رجوع به آن را ندارد زیرا اقرار به دریافت آن کرده است و رجوع به آن انکار پس از اقرار محسوب می‌شود که در محاکم به هیچ عنوان مسموع نیست در واقع چون زن اقرار به دریافت مهریه کرده ست حق رجوع ندارد و نمی تواند اقرار خود را انکار یا باطل کند.

نمونه برگه اقرار به دریافت مهریه

در تاریخ ذیل حاضر گردیدند در این دفترخانه خانم …………. با مشخصات فوق زوجه (حسب الاظهار) بموجب سند نکاحیه شماره مورخ دفتر رسمی ازدواج شماره …..…… و بعد الحضور زوجه در نهایت صحت مزاج و عقل و دماغ و با قصد و رضا و میل و اراده و اختیار کامل اقرار و اعلام صریح و صحیح و شرعی و قانونی نمود که اینجانبتمامی مهریهمتعلق به خود مندرج در نکاحیه مذکور که عبارت از یک جلد کلام اله مجید بانضمام ……………… وجه رایج کشوری بوده را کلاٌ از آقای …………. دریافت نموده‌ام و از این پس نسبت به آن حقی نداشته و نخواهم داشت.

یکی دیگر از مواردی که شامل اقرار دریافت مهریه می‌شود، سند ابراء است اگر سندی که در دفترخانه تنظیم می‌شود سند ابراء باشد یعنی اگر زن با امضا این سند شوهرش را از پرداخت مهریه بری کند امکان رجوع به آن را ندارد.

براساس ماده ۲۷۹ قانون مدنی: ابراء عبارت از این است که داین از حق خود به اختیار صرف نظر نماید، مطابق با این ماده حتی اگر زن پشیمان شده باشد و بخواهد به مهریه خود رجوع کند این امکان را ندارد.

نمونه برگه ابراء مهریه

با عنایت به سند نکاحیه بشماره ترتیب مورخ ………….. دفتر رسمی ازدواج …………… اینجانبه ………….. با مشخصات فوق که همسر دائمی آقای ………. با مشخصات فوق می‌باشم به موجب این سند رسمی اقرار و اعلام می‌نمایم بر اینکه به اختیار ذمه همسرم (…………..) را از پرداخت تمامی ………… میزان مهریه مندرج در سند نکاحیه به شماره ………. سری الف/…….. بشماره ترتیب …………. مورخ …………. دفتر رسمی ازدواج …………… تماماً بری نموده و از حق خود به اختیار نسبت به تمامی ……………. میزان صرف‌نظر نموده و می‌نمایم.

نحوه دریافت مهریه پس از بخشیدن

 در قسمت‌های فوق گفتیم که در چه شرایطی زن می‌تواند اقدام به دریافت مهریه خود پس از بخشیدن نماید حال شاید زوجه پس از بررسی‌های لازم متوجه شود که حق رجوع به مهریه را دارد و می‌تواند آن رو از همسر خود مطالبه کند بدین ترتیب اولین اقدامی که زن باید آن را انجام دهد مراجعه به دفاتر ثبت اسناد است و اعلام نماید که می‌خواهد رجوع از مابذل کند، سپس برگه اخطاریه برای همسر او از سوی دفترخانه صادر می‌شود و مرد موظف به حضور در دفترخانه و پرداخت مهریه است و اگر مهریه در ازای طلاق بخشیده شده باشد مرد حق بر گشت دارد و هر نوع طلاق به طلاق رجعی تبدیل می‌شود.

همچنین می توانید مطالعه کنید:دریافت مهریه بعد از فوت همسر

کلام آخر

به پایان این مطلب نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره دریافت مهریه پس از بخشیدن در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به مشاوره و راهنمایی‌های بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

همچنین موسسه نوین وکیل امکان برقراری ارتباط با بهترین وکیل مهریه را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده است تنها کافیست با شماره 02166901176 تماس بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *