ابطال طلاق غیابی- شرایط و مراحل ابطال طلاق غیابی

ابطال طلاق غیابی تنها در صورتی امکان پذیر است که یکی از شرایط باطل کردن طلاق غیابی وجود داشته باشد از شرایط مهم ابطال طلاق غیابی می‌توان به جاری شدن صیغه در مدت زمان عادت ماهانه یا زمانی که طلاق دهنده دارای جنون باشد و باطل کردن طلاق غیابی دارای مراحلی است که با ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی و پس از ارائه مدارک لازم امکان پذیر است.

طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است که قانونگذار به رسمیت شناخته است و در صورت وجود یکسری شرایط شخص می‌تواند اقدام به طلاق غیابی کند که پس از درخواست طلاق و اخذ گواهی عدم سازش حکم طلاق توسط دادگاه صادر می‌شود.

با اینکه این نوع طلاق از نوع غیابی مراحل طلاق اعم از درخواست طلاق، جلسه دادرسی، صدور حکم طلاق بدون حضور زوجه یا زوج انجام می‌شود در صورتی که یکی از شرایط ابطال طلاق غیابی وجود داشته باشد طرف مقابل می‌تواند برای باطل کردن طلاق غیابی و ثبت ان اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم اطلاعاتی درباره ابطال طلاق غیابی و شرایط باطل کردن طلاق غیابی در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

شرایط ابطال طلاق غیابی

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم شرایط ابطال طلاق غیابی را بیان کنیم که لازم است در ابتدا به این نکات بپردازیم که صیغه طلاق به لفظ عربی و و با الفاظ دلالت بر قصد طلاق از سوی مرد خوانده شود و کسی که خواننده صیغه طلاق و ثبت واقعه آن است باید از عقل و اختیار برخوردار باشد.

در ادامه شرایط ابطال طلاق غیابی را بیان خواهیم کرد:

  • طلاق دهنده دارای قصد و اختیار و عقل نباشد به طور مثال فرد دارای جنون باشد با تهدید و اکراه مجبور به طلاق شده باشد.
  • جاری شدن صیغه طلاق با الفاظ غلط
  • عدم وجود شاهد یا اینکه تعداد شاهدان کمتر از دو نفر باشد.
  • معلق و مشروط واقع شدن طلاق
  • صیغه طلاق در زمان حیض یا نفاس بودن زن جاری شده باشد.
  • واقع شدن طلاق در زمان طهر واقعه که پاکی از عادت ماهانه یا نفاس که در این ایان نزدیکی صورت گرفته باشد اما این شرط برای زنان یائسه و حامله وجود نخواهد داشت.
  • واقع شدن طلاق در خصوص زنان یائسه که کمتر از سه ماه از آخرین نزدیکی با همسرشان می‌گذرد زیرا که براساس قانونی طلاق زن یائسه زمانی امکان پذیر است که از آخرین نزدیکی او با همسرش حداقل سه ماه گذشته باشد.

مراحل ابطال طلاق غیابی

در قسمت فوق شرایط ابطال طلاق غیابی را برای شما بیان کردیم در این بخش از نوشتار قصد داریم مراحل و نحوه باطل کردن طلاق غیابی را بیان کنیم، مراحل ابطال طلاق غیابی به شرح زیر است:

  • اولین مرحله ابطال طلاق غیابی این است که شخص دادخواستی را مبنی بر ابطال طلاق غیابی را تنظیم کند البته توصیه می‌کنیم برای تنظیم دادخواست از یک فرد متخصص یا وکیل کمک بگیرید.
  • در مرحله دوم باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید و رمز عبور و نام کاربری خود را دریافت کنید سپس با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی دادخواست خود را به ثبت برسانید تا به دادگاه ارسال شود.
  • در مرحله سوم باید هزینه دادرسی و هزینه خدمات قضایی الکترونیک توسط خواهان پرداخت شود سپس دادگاه ابلاغیه وقت رسیدگی را به خواهان ارسال خواهد کرد تا در جلسه دادگاه حاضر شود و با ارائه مدارک و مستندات موفق به گرفتن حکم ابطال طلاق غیابی شود.

همچنین مقاله طلاق از طرف مرد و مراحل دادخواست آن را مطالعه نمایید. 

مدارک ابطال طلاق غیابی

در قسمت‌های فوق شرایط و مراحل ابطال طلاق غیابی را بیان کردیم همانطور که گفتیم در جلسه دادگاه خواهان باید مدارک و مستندات خود را به دادگاه ارائه بدهد در این بخش می‌خواهیم مهم‌ترین مدارک ابطال طلاق غیابی را بیان خواهیم کرد:

  • مدارک ثبت نام در سامانه ثنا که شامل برگه ثبت نام، نام کاربردی و رمز عبور می‌شود.
  • شناسنامه و کارت ملی طرفین
  • دادخواست تنظیم شده در خصوص ابطال طلاق
  • سند ازدواج و سند طلاق
  • ادله اثبات وجود شرایط باطل کردن طلاق غیابی

هزینه ابطال طلاق غیابی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم هزینه ابطال طلاق غیابی را برای شما توضیح دهیم، هزینه باطل کردن طلاق غیابی شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه دادرسی دعوای ابطال ثبت واقعه طلاق غیابی و هزینه برگه تنظیم دادخواست با توجه به تعرفه سالانه تعیین می‌شود.
  • هزینه ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی
  • هزینه ثبت نام و احراز هویت سامانه ثنا که هزینه ان سالانه از سوی قوه قضاییه تعیین می‌شود.
  • هزینه مشاور با وکیل یا مشاور حقوقی در صورتی که شخص برای انجام مراحل طلاق از آن مشاوره بگیرد.

نمونه دادخواست ابطال طلاق غیابی

خواهان: نام- نام خانوادگی – آدرس

خوانده: نام- نام خانوادگی – آدرس

خواسته: ابطال طلاق غیابی

دلایل و منضمات: سند نکاحیه-طلاق نامه- گواهی پزشکی قانونی- استشهادیه محلی و عندالزوم شهادت شهود

شرح خواسته:

ریاست محترم دادگاه ………………،

با سلام و احترام

اینجانب ………………، فرزند…………..، در مورخ …/…./…. به موجب سند نکاحیه شماره ………. در دفترخانه شماره ……….. به آدرس …………… با میزان مهریه …………… به عقد نکاح دائم جناب آقای……………. در آمدم و حاصل این ازدواج، دو فرزند، به نام های…….. ……. ساله و …………… ……. ساله می‌باشد.

متاسفانه، خوانده، در تاریخ …../……/…..، در غیاب اینجانب، اقدام به ثبت دادخواست طلاق نموده اند و در مورخ ……/……/……، بدون حضور بنده در هیچ یک از مراحل رسیدگی، موفق به اخذگواهی عدم سازش، از دادگاه صالح گریده اند.پس از آن، در مورخ …../…../…… به دفترخانه شماره ……… مراجعه کرده و پس از جاری شدنصیغه طلاق، توسط دفترخانه، اقدام به ثبت واقعهطلاق غیابیکرده اند.

با توجه به اینکه ایشان، از جنون ادواری، برخوردار می‌باشد و هنگام ثبت و جاری شدن صیغه طلاق نیز به استناد گواهی پزشکی قانونی، در حالت جنون به سر می‌برده اندو از آنجا که بنده نیز به استناد مدارک پزشکی قانونی، در تاریخ جاری شدن صیغه طلاق غیابی، در حالت عادت ماهیانه خود، به سر می‌بردم، صیغه طلاق غیابی جاریشده و ثبت واقعه آن، صحیح نبوده و به استناد شرع و قانون، باطل می‌باشد.

لذا اینجانب، به موجب این دادخواست و با استناد به ادله اثبات پیوستی، از آن مرجع محترم، تقاضای رسیدگی و صدور حکم بهابطال طلاق غیابیثبت شدهرا استدعا دارم.

حتما بخوانید:طلاق به دلیل بیماری همسر-نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص ابطال طلاق غیابی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *