شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت-محاسبه اجرت المثل بعد از طلاق و فوت همس

اجرت المثل

نحوه دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

هر فردی که اقداماتی را برای دیگران یا فرد دیگری به درخواست او انجام دهد، می تواند پاداش یا حقوق خود را دریافت نماید. در زندگی زن و شوهری نیز، زن از نظر قانونی مکلف نیست که برخی از کارها را انجام دهد. ولی به سبب رسم عادت اموری مانند نظافت و آشپزی را انجام می دهد. به همین خاطر، قانون گذار شرایطی را در نظر گرفته تا زن بتواند مبلغی به عنوان اجرت المثل ایام زوجیت یا اجرت المثل ایام زندگی مشترک را از همسر خود مطالبه کند. البته دریافت اجرت المثل شرایطی دارد که در قانون پیش بینی شده است.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

یکی از حقوقی که دین اسلام برای زن در نظر گرفته، اجرت المثل ایام زوجیت است. این حقوق بعد از طلاق به زن تعلق دارد. زن وظایفی نیز در زندگی زناشویی دارد که طبق قانون بیان شده است. این وظایف شامل تمکین عام و تمکین خاص است. براساس قانون به محض ازدواج، میان زوجین وظایف برقرار می شود که آن ها باید نسبت به یکدیگر انجام دهند. هیچ مردی نمی تواند تا زمانی که تمام حقوق همسر خود را پرداخت نکرده، او را طلاق دهد.

مرد باید هر اندازه که مدت زندگی مشترک بیشتر باشد، حقوق همسر او نیز افزایش پیدا می کند. برهمین اساس بسیاری از مردانی که بدون هیچ گونه دلیل منطقی قصد طلاق همسر خود را دارند، از این اقدام منصرف می شوند. یکی از حقوق  ویژه ای که قانون برای زنان در نظر گرفته، اجرت المثل ایام زوجیت است.  اگر زن در زمان زندگی مشترک در خانه همسر خود، کاری انجام دهد که موظف به انجام آن نیست، مستحق پاداش و حقوقی است که به آن اجرت المثل می گویند.

شرایط پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت

طبق ماده 336 قانون – شروط خاصی برای پرداخت اجرت المثل وجود دارد. یکی از شروط اموری که قانونی وظیفه زن نبوده و عرفا برای انجام آن کار اجرت المثل باشد. به عنوان مثال انجام نظافت منزل و امور آشپزی را انجام داده است. در حالی که از نظر قانونی و شرعی وظایفی در انجام این کارها ندارد. یکی دیگر از شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت طلاق به درخواست زن نباشد.

 همچنین اگر مرد خواهان طلاق زن باشد، طلاق به سبب تخلف زن از وظایف زناشویی و سوء اخلاق او نباشد. همچنین انجام امور منزل قانونا به عهده زن نبوده باشد مانند شستن ظروف و لباس ها و پخت و پز. علاوه براین انجام امور منزل به دستور زوج با درخواست او باشد و زن برای انجام امور منزل قصد تبرع نداشته باشد. یعنی به خاطر رضای خدا کاری انجام نداده باشد. گرچه زنان اغلب امور منزل را به قصد تبرع انجام می دهند و اگر این امر بر دادگاه اثبات شود، زن مستحق دریافت اجرت المثل نخواهد بود.

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

براساس ماده 29 قانون- در زمان طلاق توافقی زن و مرد باید قبل از طلاق تکلیف پرداخت اجرت المثل ایام زندگی مشترک را مشخص کنند. چنان چه طلاق توافقی بین زن و مرد نباشد، دادگاه حین رای نسبت به حقوق زن از جمله اجرت المثل ایام زوجیت تعیین تکلیف می کند. در صورتی که در بین آن ها اختلافی وجود داشته باشد، دادگاه خانواده با صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی، تکلیف تعیین اجرت المثل و مقدار آن را به کارشناسی واگذار می کند. در این صورت کارشناس مبلغ را بر حسب مسائل مختلفی تعیین می کند.

دادگاه وقتی اجرت المثل را مورد حکم قرار می دهد که توافقی بین زن و شوهر در رابطه با امور مالی  صورت نگرفته باشد. چرا که چنان چه توافقی باشد باید براساس آن عمل شود. بنابراین اجرت المثل ایام زوجیت با شروط انتقال نصف دارایی قابل جمع نیست. چرا که شرط انتقال نصف دارایی، توافقی بوده و بر حکم قانونی مبنی بر پرداخت اجرت المثل، مقدم است و در این مورد تنها به انتقال تا نصف دارایی حکم می شود.

چه زناني اجرت ‌المثل كمتری می گيرند؟

اجرت المثل ایام زوجیت نیز مانند تمام امور حقوقی شامل ترفندهای منحصر به فردی است. بنابراین کارشناسان حقوقی خانواده ها با دقت به آن رسیدگی و آن را رعایت می کنند. به عنوان مثال زنان شاغل در بیرون از منزل اجرت المثل کمتری می گیرند. در قانون و شرع زن مالک دارایی و پولی است که به دست می آورد. چنان چه با توافق همسر، او در بیرون از منزل کار می کند، لزومی ندارد که حتی یک ریال از درآمد خود را به همسرش بپردازد  یا این که در منزل خرج کند.

در بحث اجرت المثل ایام زوجیت زمانی که زن خارج از منزل شاغل باشد، طبیعتا وقت کمتری را صرف کارهای منزل می کند. هر چند ممکن است استثناهایی در این رابطه وجود داشته باشد. زن در این زمان اشتغال در بیرون از خانه تمام وظایف خود را انجام دهد. البته منطقی نیست چرا که کار در منزل طبق زمان تنظیم می شود. بنابراین زنی که در ساعت 5 بعد ظهر به منزل می رسد، نمی توانند همانند زنی که از صبح در منزل است کار و فعالیت داشته باشد. تحصیلات زن نیز در اجرت المثل موثر است. به عنوان مثال دستمزد یک کارمند بانک با تحصیلات فوق لیسانس بیشتر از دستمزد کارمند بانکی با تحصیلات لیسانس است. جایگاه اجتماعی، شأن زن، شغل پدر، محل زندگی در زمان مجردی و تحصیلات در زمان تجرد و پس از ازدواج هم در افزایش میزان اجرت المثل تاثیر بسیاری دارد.

نکته:

 نکته قابل ذکر این است که زنانی که تنها خانه دار هستند، در زمان کارشناسی برای مشخص کردن اجرت المثل ایام زوجیت، رقم های بهتری دریافت می کنند. تعداد فرزندان نیز تاثیر بسیاری در کارشناسی اجرت المثل ایام زوجیت دارد. چنان چه فرزندان مادر دختر باشند، اجرت المثل کمتری به او تعلق دارد. چرا که فرض بر این است که در منزل دختر همیشه کمک حال مادر است. البته در رابطه با پسرها همواره چنین مسئله ای نیست. چنان چه مادری فرزند خود را از شیر خود تغذیه کرده باشد نیز مشمول دریافت اجرت المثل بیشتری است.

اجرت المثل

آیا اجرت المثل ایام زوجیت قسطی می شود؟

چنان چه شوهر اموالی نداشته باشد می تواند دادخواست تقسیط اجرت المثل ایام زوجیت از دادگاه درخواست قسط بندی کند. بنابراین در صورت داشتن شرایط اعسار، دادگاه حکم اجرت المثل بر تقسیط را صادر می کند. البته به شرطی که زوج مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.

شرایط درخواست اجرت المثل قبل از طلاق به چه شکل است؟

اجرت المثل زوجه در صورت مطالبه به او تعلق می گیرد. البته باید مدت قابل قبولی با زوج زندگی کرده باشد. بنابراین اجرت المثل بدون طلاق نیز به زن تعلق می گیرد. جهت درخواست اجرت المثل می توانید دادخواست اجرت المثل توسط شورای حل اختلاف پیگیری کنید.

اجرت المثل

نحوه محاسبه اجرت المثل ایام زوجیت زوجه

برای دریافت اجرت المثل با مراجعه به دادگاه و دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را ارائه نمایید. دادگاه صلاحیت دار برای بررسی درخواست محاسبه اجرت المث زوجه، دادگاه خانواده است. بنابراین دادگاه شرایط دریافت اجرت المثل زن را مورد بررسی قرار می دهد. در صورت وجود شرایط، رای اجرت المثل ایام زوجیت صادر می شود.

همچنین مطالعه نمایید: طلاق یکطرفه از طرف زن

اجرت المثل در دوران عدم تمکین به زن تعلق می گیرد؟

اجرت المثل زن تنها زمانی که زوجه ترک منزل کرده محاسبه نمی شود. اجرت المثل در صورت عدم تمکین به زن تعلق می گیرد.

آیا مطالبه اجرت المثل بعد از فوت شوهر امکان پذیر است؟

براساس ماده 336 قانون مدنی اجرت المثل در صورت فوت شوهر برای زوجه قابل مطالبه است. بنابراین درخواست آن در ایام زون و شوهر بودن مشروط به زمان حیات شوهر نیست. در این صورت درخواست مطالبه اجرت المثل همسر متوفی را باید به طرفیت وراث مطرح کند. در نتیجه در این رابطه باید شاهدهایی را که برای اثبات ادعای خود به دادگاه معرفی کند. چنان چه اموال همسر بین ورثه تقسیم شده باشد هر کدام از ورثه باید نسبت به سهم الارث خود این مبلغ را پرداخت کنند.

اجرت المثل ایام زوجیت در عقد موقت

اجرت المثل زن صیغه تنها در صورتی به زن تعلق می گیرد که در صیغه نامه ذکر شده باشد. در غیر این صورت اجرت المثل در عقد موقت به زن تعلق ندارد.

مبلغ اجرت المثل زن چقدر است؟

اجرت المثل زن خانه دار مبلغ و میزان ثابت و معینی ندارد. به طوری که برای تمام زنان به شکل مساوی قابل اجرا باشد. بلکه اجرت المثل کارهای صورت گرفته در رابطه با افراد مختلف، متغیر است. به همین سبب، مبلغ و میزان اجرت المثل در قانون تعیین و مشخص نشده است. چنان چه، در شرایطی مرد دادخواست طلاق داده باشد، مکلف است تمام حقوق مالی زوجه از جمله اجرت المثل ایام زوجیت را بپردازد. در این شرایط، اغلب قاضی دادگاه برای تعیین مبلغ و میزان اجرت المثل ایام زناشویی قرار کارشناسی صادر کرده و این موضوع را به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع می دهد. کارشناسان نیز برحسب ارزش کارهای انجام شده توسط زن، مبلغی را به صورت سالیانه تعیین می کند. مبلغ را در سال های مشترک زندگی ضرب می کند تا مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت کامل زن مشخص گردد.

اجرت المثل

اجرت المثل ایام زوجیت در صلاحیت شورا

براساس بند ج ماده 9 قانون شورای حل اختلاف 1394 دعوای خانواده در رابطه با مهریه، نفقه، جهیزیه تا مرجع مقرر در بند الف چنان چه مشمول ماده 29 حمایت خانواده نباشد، در صلاحیت شورای حل اختلاف است ولی به اجرت المثل هیچ گونه اشاره ای نشده است.

شروط ضمن عقد و اجرت ‌المثل

زن می تواند در هنگام عقد هر شروطی که برعکس ضرورت عقد نباشد را در عقدنامه قرار دهد. یکی از مواردی که در این زمان می توانید تعیین تکلیف کنید، اجرت المثل است. آن ها می توانند توافق کنند که مثلا زن برای انجام امور منزل به درخواست مرد ماهانه 100 هزار تومان دریافت کند. یا این که توافق کنند اصلا چنین مبلغی به زن پرداخت نمی شود و زن نیز حق مطالبه ندارد. در بیرون از شکل قضایی زن و مرد می توانند برای دریافت و پرداخت این مبلغ با هم توافق کنند.

از نظر قضایی شرط پرداخت این مبلغ مطالبه زن است. ولی مرد می تواند با رضایت زن به عنوان مثال بابت اجرت المثل 40 سال زندگی مشترک بخشی از منزل را به نام زن کند. در چنین مواردی دریافت یک رسید کتبی از مرد می تواند از نظر قانونی از بروز مشکلات بعدی و درخواست مجدد زن پیشگیری کند. ولی اگر مردی به اجبار، تهدید یا تطمیع همسر خود را وادار به امضای برگه ای کند. به عنوان مثال در قبال مبلغ مشخص او را وادار به بخشیدن اجرات المثل ایام زوجیت کند، این برگه از نظر قانونی هیچ گونه ارزشی ندارد.

کدام مواد قانونی به پرداخت اجرت المثل اشاره دارد؟

براساس آنچه در تبصره ماده 336 قانون مدنی آمده است اجرت المثل ایام زناشویی مقرر میدارد: « اگر زوجه کارهایی را که شرعاً به عهدة وی نبوده را انجام داده باشد، عرفاً برای آن کار اجرت المثل تعلق می گیرد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم مینماید.»

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با طلاق یکطرفه از طرف مرد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

وکیل اجرت المثل ایام زوجیت چه کسی است؟

از زیر شاخه های وکلای پرونده ها خانواده می باشد که بعد از طلاق دادخواست اجرت المثل را برای زوجه تسلیم دادگاه می نماید. وکیل اجرت المثل ایام زوجیت باید دارای تجربه خوبی در حوزه پرونده های خانواده باشد و در زمینه پرونده های طلاق از تخصص خوبی برخودار باشد و همچنین از قوانین به روز در زمینه حقوقی آگاه باشد

نحوه دادخواست و طرح دعوی اجرت المثل ایام زوجیت چکونه است؟

  •  ارائه درخواست  اجرت المثل  به دفاتر خدمات قضایی
  • اعلام وقت رسیدگی به زوجین توسط دادگاه
  • توافق بر سر مبلغ اجرت المثل
  • بررسی پرونده به وسیله کارشناس دادگستری در صورت عدم توافق زوجین بر سر مبلغ اجرت المثل
  • اعلام نظر کارشناس و بررسی توسط زن و شوهر و اعلام درخواست تجدید نظر در صورتیکه یکی از زوجین راضی نباشد
  • در صورت اعتراض یکی از زوجین برای برای بررسی دقیقتر پرونده به هیات 5 نفره جداگانه ارسال خواهد شد
  • اعلام نظر توسط هیات 3 یا5 نفره

همچنین مطالعه نمایید: شرایط طلاق توافقی

نحوه دریافت مشاوره از وکیل اجرت المثل ایام زوجیت چگونه است؟

برای دریافت مشاوره در زمینه اجرت المثل ایام زوجیت می توانید از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با شماره های 02166901176 و 02166902176 تماس برقرار نمایید. و همچنین برای مشاوره رو در رو با وکیل اجرت المثل می توانید به آدرس دفتر وکالت نوین وکیل واقع در: خیابان آزادی، جنب مترو توحید، برج توحید پلاک ۱۸۱ طبقه ۲ واحد ۴ مراجعه نمایید.

روش های دیگری نیز برای دریافت مشاوره اجرت المثل ایام زوجیت وجود دارد که به آن مشاوره آنلاین اجرت المثل ایام زوجیت گفته می شود که در این روش شما بعد از پرداخت هزینه های مشاوره آنلاین اجرت المثل به یکی از وکلای خانواده در بستر یکی از شبکه های اجتماعی متصل خواهید شد و می توانید سوالات خود را در زمینه اجرت المثل ایام زوجیت از او بپرسید.

در چه حالت هایی اجرت المثل به زن تعلق نمیگیرد؟

در این بخش از مقاله قصد داریم به این موارد بپردازیم که در چه حالت هایی ممکن است به زن اجرت المثل تعلق نگیرد و با ادامه مقاله اجرت المثل ایام زوجیت با ما همراه باشید:

1- اولین حالتی که به زن اجرت المثل تعلق نمیگیرد زمانی می باشد که درخواست طلاق از طرف مرد نباشد. این موضوع به این معنی می باشد که اجرت المثل فقط زمانی به زن تعلق میگیرد که در خواست طلاق را مرد تسلیم دادگاه کرده باشد یعنی اگر خود زن درخواست طلاق داشته باشد و یا اینکه طلاق از نوع طلاق توافقی باشد و چه از طرف زن باشد هیچ اجرت المثل ایام زوجیت به زن تعلق نخواهد گرفت.

یعنی اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد به او اجرت المثل تعلق نخواهد گرفت

2- دومین حالتی که اجرت المثل ایام زوجیت به زن تعلق نخواهد گرفت در زمان نامزدی می باشد، همانگونه که می دانید اجرت المثل فقط برای زمانی می باشد که زن و شوهر با هم زندگی کرده باشند و بابت خدماتی که زن به درخواست شوهر انجام داده باشد به او مبلغی بابت اجرت المثل تعلق خواهد گرفت اما در دوران نامزدی با توجه به اینکه زندگی مشترکی وجود نداشته در نتیجه اجرت المثل به او تعلق نخواهد گرفت.

و همچنین این موضوع که در دوران نامزدی صیغه محرمیت خوانده شده باشد یا خیر تفاوتی در پرداخت اجرت المثل نمیکند و علت این موضوع این می باشد که باز هم در دوران نامزدی زندگی مشترک شکل نگرفته است.

3- حالت سومی که مرد می تواند اجرت المثل را پرداخت ننماید به این صورت می باشد که مرد بتواند بعد از شکایت زن از او بابت اجرت المثل ایام زوجیت ثابت نماید که زن با نیت و توافق رایگان بودن خدماتی که شامل اجرت المثل می شود این خدمات را انجام داده است که البته اثبات این موضوع کمی سخت می باشد و برای اینکه مرد بتواند از این روش از دادن اجرت المثل سر باز بزند نیاز به یک وکیل اجرت المثل ایام زوجیت متخصص و با تجربه خواهد داشت.

4- مورد بعدی که مرد با استفاده از قانون آن می تواند اجرت المثل را پرداخت ننماید این موضوع می باشد که زن از انجام تعهدات قانونی خود مانند تمکین سرباز زده باشد، یعنی اگر مرد در دادگاه بتواند عدم تمکین زن در زندگی زناشویی را اثبا نماید در این حالت اجرت المثل ایام زوجیت به زن تعلق نخواهد گرفت.

در قواعد حقوقی به این زن ها زن ناشزه گفته می شود که مواردی را انجام میدهد که به آنها عدم تمکین گفته می شود که به عنوان مثال می توان به ترک خانه بدون اجازه شوهر و تغییر محل زندگی. در مورد قوانین عدم تمکین زن می توانید به مقاله مربوط به عدم تمکین مراجعه نمایید.

قوانین مربوط به اجرت المثل زن شاغل چگونه می باشد؟

در مورد اجرت المثل زن شاغل این موضوع وجود دارد که با توجه به اینکه زن شاغل تایم زیادی را در محل کار به سر میبرد در نتیجه در انجام کارهای خانه زمان کمتری را نسبت به زن خانه دار خواهد گذاشت در نتیجه دریافت هزینه اجرت المثل ایام زوجیت برای او کمتر خواهد بود. اما این نکته نیز وجود دارد که اگر زن شاغل بتواند در دادگاه خانواده اثبات نماید که بخشی از حقوق او به درخواست مرد در خانه هزینه شده است می تواند بابت حقوقی که در خانه صرف شده است می تواند معادل این هزینه را از مرد بابت اجرت المثل دریافت نماید.

قوانین مربوط به دریافت اجرت المثل ایام زوجیت قبل از طلاق

یکی از سوالاتی که گاها توسط زوجه مطرح می شود موضوع دریافت اجرت المثل قبل از طلاق می باشد که در این بخش از مقاله به این موضوع می پردازیم که دریافت اجرت المثل قبل از طلاق امکان پذیر م می باشد و  زن می تواند درخواست اجرت المثل را داشته باشد.

قوانین درخواست اجرت المثل ایام زوجیت بعد از فوت همسر چگونه است؟

با توجه به اینکه اجرت المثل حق زوجه می باشد این حق بعد از فوت زوج از بین نمی رود و زوجه می تواند درخواست اجرت المثل را بعد از فوت او به دادگاه خانواه تسلیم نماید و دادگاه حکم پرداخت اجرت المثل را از اموال مرد صادر خواهد نمود.

هزینه داخواست و پرونده اجرت المثل ایام زوجیت چه قدر است؟

معمولا هزینه های مربوط به دادخواست و پرونده های خانواده با توجه اینکه این پرونده دچار پیچیدگی شود یا خیر متغیر می باشد و همچنین این هزینه را بسیاری از وکلا بعد اینکه تمام جوانب کار مشخص شود بعد از بررسی اعلام خواهند نمود.

در صورتی که هرگونه سوال و مشاوره ای در زمینه اجرت المثل ایام زوجیت همسر دارید می توانید با تماس با مرکز حقوقی نوین وکیل سوالات خود را مطرح نمایید. همچنین می توانید با ثبت نظر در انتهای مقاله سوالات خود را مطرح نمایید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره از مشاوران حقوق نوین وکیل بعد از تماس با شماره های داده شده در بخش تماس با ما و دریافت وقت مشاوره به صورت حضوری از مشاوره وکلای خانواده استفاده نمایید و در صورتیکه تمایل داشته باشید می توانید کار پرونده حقوقی خود در حوزه خانواده و طلاق را به این موسسه بسپارید.

این موسسه در نظر دارد تا جایی که امکان پذیر می باشد از مراجعه مستقیم شما به دادگاه ها جلوگیری نماید و صفر تا صد کار پرونده را برای شما انجام خواهد داد.

از دیگر مواردی جزو تعهدات این موسسه می باشد این مورد است که حتما یکی از وکلایی که دارای زمان لازم و کافی برای به سرانجام رساندن پرونده اجرت المثل ایام زوجیت می باشد را مسئول رسیدگی و پیش بردن پرونده حقوقی می نماید.

مشاوره آنلاین در مورد اجرت المثل ایام زوجیت

ممکن است شما همچنان سوالاتی در حوزه موضوع اجرت المثل ایام زوجیت داشته باشید، در اینصورت هیچ جای نگرانی نیست و شما می توانید با استفاده از امکانات مشاوره ای که در مجموعه نوین وکیل دیده شده است سوالات خود در این مورد را به صورت مستقیم از وکیل خانواده به صورت رایگان بپرسید.

برای دریافت مشاوره کافی است با شماره موسسه حقوقی تماس برقرار نماییدو یا اینکه از اپلیکیشن واتساپ جهت ارتباط با وکیل استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *