طلاق به دلیل بیماری همسر-نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر

طلاق به دلیل بیماری همسر به این صورت است که زن با تکیه بر یکی از بیمارهای صب العلاج که سبب مختل شدن زندگی مشترک می‌شود به دادگاه درخواست طلاق بدهد.

طلاق انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای شرایط و ضوابطی است به طور مثال برای طلاق توافقی زوجین باید برای جدایی با یکدیگر تصمیم بگیرند یا طلاق از طرف مرد او می‌تواند با داشتن یک دلیل محکمه پسند و پرداخت حقوق مالی زن برای طلاق او اقدام کند همچنین طلاق از طرف زن، زن باید دارای حق طلاق باشد یا یک دلیل قانونی برای طلاق داشته باشد.

گاهی اوقات بیماری صب العلاج سبب بروز مشکلاتی در زندگی مشترک می‌شود اما باید آثار این بیماری بر زندگی مشترک بررسی شود سپس شخص می‌تواند برای جدایی از طرف دیگر اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به طلاق به دلیل بیماری همسر و شرایط آن بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: مراحل طلاق توافقی

شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر

در این بخش می‌خواهیم شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر را بیان کنیم اما قبل از اینکه شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر را بگوییم لازم است که بدانید در گذشته مرد می‌توانست پس از پرداخت حقوق مالی زن اقدام به طلاق کند اما امروزه باید برای طلاق یک دلیل محکمه پسند نیز داشته باشد.

اما زن تنها زمانی می‌تواند برای طلاق اقدام کند که یک دلیل موجه قانونی داشته باشد به صورت مثال زن دارای حق طلاق باشد یا مرد مبتلا به یک بیماری صب العلاج باشد که زوجه می‌تواند با استناد به آن برای طلاق اقدام کند.

از مهم‌ترین شرایط طلاق به دلیل بیماری شوهر در بند ۵ ماده ۱۱۳۰ بیان شده است که عبارتند از: ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید، منجر به ایجاد عسر و حرج برای زوجه شده و زن، به استناد آن می‌تواند تقاضایطلاقکند.

بنابراین زن زمانی که مرد مبتلا به بیماری صب العلاج جسمی، روانی و روحی یا هر بیماری دیگری که درمان آن دشوار باشد و سبب مختل شدن زندگی مشترک شود می‌توان به آن برای طلاق استناد کرد.

نحوه طلاق به دلیل بیماری شوهر

در قسمت فوق شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر را برای شما بیان کردیم حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که نحوه طلاق به دلیل بیماری شوهر چیست؟

  • در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زن باید دادخواستی را مبنی بر طلاق به دلیل بیماری همسر تنظیم کند و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه‌هایی دادرسی ان را به ثبت برساند البته باید مدارکی مبنی بر بیماری صب العلاج همسر را ضمیمه دادخواست کند.
  • سپس باید در جلسات مشاوره حاضر شوند تا در صورت عدم ناسازگاری زوجین کارشناس خانواده گواهی عدم سازش را صادر کند.
  • سپس وقت دادرسی به طرفین را ابلاغ می‌کنند قاضی به بررسی مدارک و مستندات می‌پردازد سپس حکم طلاق را صادر می‌کند که با استفاده از این حکم می‌تواند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و طلاق خود را ثبت برساند.

البته لازم است این نکته را بدانید که در شرایطی به دلیل بیماری همسر می‌توان عقد نکاح را فسخ کرد که آثار فسخ با طلاق متفاوت است براساس قانون مدنی عدم اطلاع از یک سری بیماری‌های جسمانی و روانی در حین عقد موجب فسخ عقد نکاح می‌شود که در این صورت کسی که حق فسخ دارد می‌تواند فورا برای فسخ اقدام کند و برای طرف مقابل اظهارنامه‌ای را ارسال کند البته فسخ عقد نکاح با دلیل بیماری نیازمند طرح دعوی در دادگاه است و دادگاه می‌بایست شرایط فسخ را احراز نماید.

همچنین مطالعه نمایید:طلاق خلع بدون رضایت شوهر-‌ شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر

آثار طلاق به دلیل بیماری همسر

در قسمت فوق نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را بیان کنیم براساس قانون مدنی بیماری صب العلاج زن یا مرد منجر به طلاق یا فسخ عقد نکاح می‌شود که آثار متفاوتی دارند در این بخش از مقاله می‌خواهیم آثار طلاق به دلیل بیماری همسر را برای شما بیان کنیم.

  • همانطور که اشاره کردیم فسخ نکاح زمانی که شخص دارای عیوبی است و در زمان عقد آن را بیان نکرده است طرف مقابل عقد را بر هم زند و به محض بیان فسخ عقد نکاح این عقد خاتمه می‌یابد البته مانند طلاق باید به دادگاه مراجعه کند.
  • اما طلاق به استناد بیماری همسر هر زمانی می‌تواند انجام شود و خواهان باید به دادگاه مراجعه کند و بخاطر بیماری صب العلاج درخواست طلاق بدهد، طلاق مستلزم پرداخت حقوق مالی زن است و زن می‌تواند مهریه خود را اخذ کند.
  • یکی دیگر از آثار طلاق به دلیل بیماری همسر این است که زن می‌تواند علاوه بر مهریه سایر حقوق مالی خود اعم از نفقه ایام گذشته، اجرت المثل، نحله و مواردی از این قبیل را اخذ کند و زن نیز موظف است که پس از طلاق مدت زمان عده را نگه دارد اما در فسخ نکاح نیازی نیست که زن عده را نگه دارد.

 لیست بیماری‌های صب العلاج برای طلاق

در قسمت‌های فوق شرایط و مراحل و آثار طلاق به دلیل بیماری همسر را بیان کردیم و گفتیم که در صورتی که شوهر دارای بیماری صب العلاج باشد و این بیماری قابل درمان نباشد و موجب اختلال در زندگی مشترک شده باشد زن می‌تواند براساس آن برای طلاق اقدام کند.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که لیست بیماری‌های صب العلاج برای طلاق کدام است؟ آیا قانون فهرستی از بیماری‌های صب العلاج را ارائه داده است که بتوان با استناد از آن برای طلاق اقدام کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قانون لیستی از بیماری‌های صب العلاج را ارائه نداده است و در قانون صرفا شرایط بیماری‌های صب العلاج را بیان کردیم به عنوان نمونه بیماری صب العلاج مانند ایدز، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، انواع سرطان، انواع بیماری‌های روانی حاد و مواردی از این قبیل منجر به طلاق زن می‌شود.

همچنین بیماری‌های صب العلاج موجب فسخ نکاح می‌شود به عنوان نمونه جنون یا دیوانگی نوعی بیماری روانی است و در فرد استقرار داشته باشد شخص مقابل می‌تواند با استناد به شرایط فسخ عقد نکاح برای فسخ نکاح اقدام کند.

حتما بخوانید:5 مضرات طلاق توافقی را بشناسید

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص طلاق به دلیل بیماری همسر و مسائل پیرامونی آن در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *