اثبات طلاق صوری- روش‌های اثبات طلاق صوری

اثبات طلاق صوری با استفاده از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد معمولا طلاق صوری با انگیزه استفاده از مزایای قانونی مثل معافیت فرزند از سربازی یا استفاده از مستمری پدر فوت شده انجام می‌شود.

طلاق انواع مختلفی دارد که شامل طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی می‌شود که هر یک از این طلاق‌ها دارای تشریفات و قانون خاص خود می‌باشد و برای طلاق باید طرفین پروسه‌ای را طی کنید یکی از مهم‌ترین تشریفات طلاق است است که زوجین یا یکی از زوجین باید قصد و اراده داشته باشد در غیر این صورت طلاق به صورت غیر واقعی با صوری انجام شده است و از براساس قانون این نوع طلاق باطل و بلا اثر است، متاسفانه امروزه در جامعه ما بسیاری از افراد برای استفاده از مزایای قانونی اقدام به طلاق صوری می‌نمایند.

در حالی اثبات شود که طلاق صوری بوده است از حقوق مذکور بی بهره خواهد ماند ممکن است حتی مواردی با ضمانت‌هایی اجرایی برای استرداد حقوق دریافت شده نیز مواجه شوند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم در خصوص اثبات طلاق صوری و روش‌های اثبات طلاق صوری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

طلاق صوری چیست؟

طلاق گرفتن با روش‌های مختلفی امکانپذیر است که این روش‌ها از سوی قانون تعیین شده است و نکته مشترک هم روش‌های طلاق این است که قصد و اراده برای طلاق باید وجود داشته باشد و تشریفات طلاق به درستی انجام شود.

علاوه بر این در قوانین و مقررات کشور ما طلاقی که با هدف و اراده انجام نشود رل بطلان و بلااثر می‌دانند به طور کلی طلاق بدون قصد واقعی برای طلاق از لحاظ شرعی باطل است و هیچ گونه اثر حقوقی ندارد.

متاسفانه برخی از خانم‌ها برای دریافت مستمری پدر فوت شده اقدام به طلاق صوری می‌کنند همچنین طلاق‌هایی که با هدف معاف نمودن فرزند پسر از انجام خدمات سربازی نیز افزایش یافته اند اما اگر اثبات شود که طلاق، صوری است تعلق مزایای تعلق گرفته به شخص منتفی است به طور مثال اگر اثبات شود که طلاق صوری والدین برای معافیت فرزند از خدمت سربازی بوده است فرزند آن‌ها باید به خدمت سربازی برود و کارت معافیت آن باطل خواهد شد یا اگر زن برای دریافت مستمری طلاق صوری گرفته باشد مستمری زن قطع خواهد شد.

روش‌های اثبات طلاق صوری

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم روش‌های اثبات طلاق صوری را برای شما بیان کنیم.

هنگامی که خانم برای دریافت مستمری پدر فوت شده اقدام به طلاق صوری نماید، سازمان تامین اجتماعی مدارک لازم اعم از برگه طلاق نامه را از او مطالبه می‌کند همچنین تحقیقات لازم در این خصوص را انجام می‌دهد و ممکن است از صوری بودن طلاق مطلع شود.

در خصوص معافیت فرزندان علاوه بر ارائه سند طلاق باید مدت سی ماه از ثبت طلاق در محضر گذشته باشد تا کارت معافیت دائم صادر شود و در طول این مدت زمان معافیت مشمولان به صورت موقتی است و اگر اثبات شود طلاق صوری بوده است کارت معافیت ایشان باطل خواهد شد و مشمول خدمت سربازی می‌شود.

به طور کلی سازمان‌های مذکور با روش‌هایی صوری بودن یا نبودن طلاق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

البته ممکن است پس از ثبت طلاق در محضر زوجین طلاق گرفته، در قالب رجوع از طلاق یا صیغه ۹۹ ساله مجدد با یکدیگر پیوند زوجیت منعقد نمایند، در این شرایط مشخص می‌شود که طلاق صوری که برای برخورداری ای مزایای قانونی بوده است با هر روشی معلوم شود وه طلاق صوری بوده است مزایای تعلق گرفته منتفی خواهد شد.

در خصوص روش‌های اثبات صوری بودن طلاق باید بگوییم که مختلف و متعدد هستند و ممکن است با انجام بازرسی توسط سازمان تامین اجتماعی صوری بودن طلاق اثبات شود.

همچنین مطالعه کنید:طلاق به دلیل تنفر از شوهر- شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر

دلایل اثبات طلاق صوری

همانطور که در قسمت فوق گفتیم برای اثبات طلاق صوری سازمان تامین اجتماعی اقدام به بررسی‌هایی می‌کند اما ممکن است اشخاص بخواهند با ارائه دلیل و مدارک لازم صوری بودن طلاق را اثبات نمایند.

به صورت مثال هنگامی که زن قصد دارد مستمری پدر فوت شده را پس از گرفتن طلاق صوری مطالبه کند سهم مادر و خواهرش نیز به مراتب کاهش می‌یابد ممکن است با اعتراض این اشخاص مواجه شود، بنابراین این افراد به دنبال دلایلی هستند که صوری بودن طلاق را اثبات کنند البته به این نکته باید توجه کرد که ثبت طلاق در شناسنامه به منزله عدم صوری بودن طلاق است و مدعی با اوردن دلیل کافی خلاف آن را اثبات می‌کند.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که دلایل اثبات طلاق صوری چیست؟ اصولا هر گونه دلیل و مدارکی که شخص در اختیار داشته باشد و بتواند به سازمان تامین اجتماعی ارائه نماید می‌توان به وسیله آن صوری بودن طلاق را اثبات کرد به طور مثال اگر بازرسان سازمان اقدام به انجام تحقیق کنند ممکن است متوجه صوری بودن طلاق شوند.

اگر پس از وصل شدن مستمری اهالی محل در خصوص وجود رابطه زوجیت زن و مرد حتی بعد از طلاق صوری شهادت بدهند و با این دلیل که زن و مرد در یک خانه زندگی می‌کنند در چنین شرایطی کافی است که استشهادیه‌ای تنظیم شود و به شعبه سازمان تامین اجتماعی ارائه نمود.

همچنین اگر زن و مرد عقد موقت خود را در دفتر ازدواج به ثبت رسانده باشند می‌توان به استناد این دلایل و مدارک برای اثبات صوری بودن طلاق اقدام کرد.

مدارک اثبات طلاق صوری

در قسمت‌های قبل روش‌های اثبات طلاق صوری و دلایلی که براساس آن می‌توان صوری بودن طلاق را اثبات کرد را بیان کردیم، حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که مدارک اثبات طلاق صوری چیست و با چه مدارکی می‌توان طلاق صوری را اثبات کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اصولا طلاق ثبت شده در محضر دلیلی برای اثبات صوری بودن و واقعی بودن طلاق است و اگر پس از ثبت طلاق در محضر زن و نزد مجددا با هم ازدواج کرده باشند یا رجوع از طلاق انجام داده و آن را به ثبت نرسانده اند، وجود صیغه نامه یا شهادت شهود مبنی بر زوجیت میان آن‌ها می‌تواند دلیل محکمی برای اثبات طلاق صوری باشد.

می توانید مقاله نفقه و ترک انفاق چیست – شکایت ترک انفاقرا در سایت ما مطالعه کنید. 

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص اثبات طلاق صوری در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *