طلاق به دلیل تنفر از شوهر- شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر

طلاق به دلیل تنفر از شوهر با وجود شرایط جدا شدن زوجه از زوج و بذل مهریه و رضایت شوهر مانند یکی از انواع طلاق خلع و مبارات در دادگاه قابل طرح است.

طلاق یکی از روش‌های پایان دادن به نکاح دائم است و دارای انواع مختلفی است یکی از انواع طلاق، طلاق از طرف زن است که دارای شرایط و تشریفاتی می‌باشد یکی از مهم‌ترین شرایطی که زن می‌تواند با توجه به آن اقدام به درخواست طلاق کند شرایطی است ته زن از شوهر خود متنفر است در چنین وضعیتی زن می‌تواند از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق نماید.

طلاق به دلیل تنفر از شوهر به دو نوع طلاق به دلیل تنفر یک طرفه زوجه و تنفر دو طرفه زوجین از یکدیگر تقسیم می‌شوند و شرایط جدا شدن زوجه از زوج در هر کدام متفاوت است و دارای مدارک و شرایط مخصوص به خود می‌باشد.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم به طلاق به دلیل تنفر از شوهر و شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر به ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی

طلاق به دلیل تنفر امکانپذیر است؟

یکی از پیچیده‌ترین نوع طلاق، طلاق از طرف زن است زیرا در صورتی که زوجه از همسر خود وکالت طلاق نداشته باشد باید یکی از موارد عسر و حرج را در دادگاه اثبات می‌کند تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند.

در واقع زن باید سختی و مشقت خود را در زندگی مشترک اثبات کند سوء رفتار شدید زوج و محکومیت طولانی مدت وی به حبس از نمونه‌های عسر و حرج هستند.

اما یکی از شرایط شایعی که براساس آن زن می‌تواند برای طلاق اقدام کند شرایطی است که زن از شوهر خود متنفر شود از دادگاه خانواده صور حکم طلاق می‌نمایند، حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا طلاق به دلیل تنفر از شوهر امکانپذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تنها تنفر از شوهر نمی تواند دلیل جدایی زن از شوهر باشد و برای اینکه حکم طلاق صادر شود لازم است که زوجه یکی از موارد عسر و حرج را در دادگاه ثابت کند.

در قانون مدنی به تبعیت از شرع دو نوع طلاق پیش بینی شده که طلاق به دلیل تنفر از شوهر در یکی از این نوع طلاق‌ها واقع می‌شود اما در هر نوع طلاق برای وقوع طلاق نیازمند وجود شرایط است که از مهم‌ترین شرایط می‌توان به رضایت زوج اشاره کنیم این دو نوع طلاق عبارتند از:

  • طلاق خلع: طلاق خلع نوعی از طلاق به دلیل تنفر از شوهر است که در آن تنفر یا کراهت از سوی زوجه است که زوجه از زوج متنفر است و از او کراهت دارد.
  • طلاق مبارات: طلاق مبارات نوعی از طلاق به دلیل تنفر از شوهر است که زوجین هر دو نسبت به یکدیگر تنفر دارد و از هم کراهت دارند.

شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر

همانطور که گفتیم طلاق به دلیل تنفر از شوهر چه از نوع خلع یا چه از نوع مبارات باشد نیازمند وجود شرایط خاصی برای جدا شدن زوجه از زوج است و بدون وجود شرایط امکان طلاق زوجین وجود ندارد در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر را بیان کنیم‌‌:

شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر در طلاق خلع

در طلاق خلع براساس قانون اساسی و شرع اسلام شرایط خاصی برای جدا شدن زوجه از زوج وجود دارد و بدون وجود این شرایط طلاق امکان پذیر نیست این شرایط عبارتند از:

  • تنفر یا کراهت یکطرفه زوجه از زوج
  • زوجه مالی را در مقابل طلاق به شوهر بدهد این مال ممکن است عین مهریه یا معادل و بیشتر با کمتر از آن باشد.
  • دادن این مال به شوهر مورد قبول او واقع شود ا برای طلاق رضایت دهد.

شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر در طلاق مبارات

در طلاق مبارات نیز شرایط خاصی برای جدا شدن زوجه از زوج وجود دارد که این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنفر یا کراهت دو طرفه زوجین از یکدیگر
  • زوجه مالی را در قبال طلاق به شوهر بپردازد و این مال نباید بیشتر از مهریه باشد.
  • دادن این مال سبب رضایت شوهر شود و سبب رضایت او برای طلاق شود.

همچنین مطالعه کنید:اثبات طلاق صوری- روش‌های اثبات طلاق صوری

مراحل طلاق به دلیل تنفر از شوهر

در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل طلاق به دلیل تنفر از شوهر را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

  • در اولین مرحله برای طلاق به دلیل تنفر از شوهر لازم است که دادخواستی مبنی بر طلاق در دفاتر خدمات قضایی تنطیم شود اگر طلاق از نوع خلع باشد باید دادخواست از سوی زن و اگر طلاق از نوع مبارات باشد باید دادخواست از سوی زوجین و با توافق یکدیگر تنظیم شود.
  • در مرحله بعد دادخواست به یکی از شعبه‌های دادگاه خانواده ارجاع داده می‌ساد و پس از تعیین وقت رسیدگی طرفین باید در جلسه دادرسی حاضر شوند وقت جلسه دادرسی از طریق ابلاغیه الکترونیکی به زوجین اطلاع رسانی می‌شود.
  • در صورتی که کلیه شرایط جدا شدن زوجه از زوج وجود داشته باشد دادگاه حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد کرد و این رای به طرفین ابلاغ می‌گردد.
  • مدت اعتبار حکم طلاق ۶ ماه است و در این مدت زمان زوجین می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و طلاق خود را به ثبت برسانند.

مدارک لازم برای طلاق به دلیل تنفر از شوهر

اگر شخص بخواهد دادخواست خود را در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند باید اسناد و مدارکی را نیز به دادخواست خود ضمیمه کند و این مدارک را در جلسه اول دادرسی دادگاه ارائه بدهد.

برای ثبت دادخواست طلاق به دلیل تنفر از شوهر نیز مدارک و اسنادی باید ضمیمه دادخواست شود و این مدارک عبارتند از:

  • شناسنامه زوجین در طلاق مبارات و شناسنامه زوجه در طلاق خلع
  • کارت ملی زوجین در طلاق مبارات و کارت ملی زوجه در طلاق خلع
  • عقدنامه یا قباله ازدواج
  • متن توافقنامه طرفین در طلاق مبارات

هزینه طلاق به دلیل تنفر از شوهر

ثبت و ارجاع دادخواست طلاق به دلیل تنفر از شوهر علاوه بر ضمیمه کردن مدارک نیازمند پرداخت هزینه‌های مربوطه است که این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه دادرسی
  • هزینه مشاوره اجباری طلاق توافقی در طلاق مبارات
  • هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت دادخواست
  • هزینه داوری
  • هزینه ثبت طلاق

می توانید مقاله فدیه در طلاق چیست؟ میزان فدیه در طلاق خلع و مبارات را در سایت ما مشاهده کنید. 

کلام آخر

به پایان این نوشتار رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم برای شما مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *