فدیه در طلاق چیست؟ میزان فدیه در طلاق خلع و مبارات

فدیه در طلاق به مالی می‌گویند که زنان در ازای طلاق به همسر خود بذل می‌کنند میزان فدیه براساس نوع طلاق متفاوت است و میزان آن در طلاق خلع و مبارات متفاوت می‌باشد.

مطابق با قانون کشور ما مرد در صورتی که حقوق مالی زن را به صورت کامل بپردازد می‌تواند زن را طلاق بدهد و به درخواست طلاق یکطرفه از سوی مرد را به دادگاه ارائه بدهد اما زن تحت یک شرایط خاص و با وجود دلیل محکمه پسند می‌تواند از شوهر خود جدا کند در برخی از شرایط زن برای طلاق می‌تواند مالی را تحت عنوان فدیه‌ای به شوهر خود بپردازد و از شوهر خود جدا شود.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به فدیه در طلاق و میزان فدیه در طلاق بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

فدیه چیست؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شما را با مفهوم فدیه آشنا کنیم سپس به فدیه در طلاق بپردازیم.

فدیه در لغت یعنی مالی که پرداخت شده تا یک اسیر یا زندانی آزاد شوند و فدیه در اصطلاح یعنی مالی که با هدف رهایی و خلاص شدن از مشکل پرداخت می‌گردد و به آن مال فدیه می‌گویند.

فدیه در شریعت اسلام و مقررات فقهی در سه مورد پرداخت می‌شود و هر یک از موارد فدیه پرداخت شده دارای احکام و مقررات مخصوص به خود است که این سه مورد شامل موارد زیر می‌شود:

  • فدیه روزه: خانم‌های باردار، اشخاص مسن و بیمارانی که به دلیل بیماری توانایی روزه گرفتن ندارند و به ازای هر روز که روزه نگرفته ملزم هستند تا میزان مال معینی را به فقیر بپردازند که به آن مال فدیه می‌گویند.
  • فدیه حج: در زمان انجام مناسک حج اگر در حین مراسم اقدام به ارتکاب بعضی از افعال حرام مانند شکار کردن، چیدن ناخن، کوتاه کردن مو شوید ملزم تا مالی را تحت عنوان فدیه بپردازد.
  • فدیه طلاق: در دو نوع از طلاق یعنی طلاق خلع و طلاق مبارات هنگامی که زن دارای کراهت و تنفر از شوهر برای اینکه بتواند شوهر خود را به طلاق راضی کند لازم است تا بخشی از مهریه یا تمام یا معادل آن به شوهر خود بذل کند به این میزان از مهریه بذل شده فدیه طلاق گفته می‌شود.

ویژگی‌های فدیه

فدیه دارای ویژگی‌هایی است که مالیت دارد و معین و معلوم است و در صورتی که مال مجهولی به عنوان فدیه قرار داده شود مرد مالک آن نخواهد بود و صیغه طلاق جاری نخواهد شد.

و در صورتی که فدیه معلوم و معین باشد پس از جاری شدن صیغه طلاق مرد مالک مال است و می‌تواند در آن تصرف نماید.

فدیه در طلاق چیست؟

طلاق یکی از موارد قانونی است که قانونگذار در قانون مدنی شرایط انجام و اعمال آن را برای هر یک زوجین بیان کرده است، در قانون کشور ما طلاق حقی است که برای مردان و زنان تعیین شده است، طلاق انواع مختلفی دارد و هر یک از آن‌ها دارای مراحل و تشریفاتی می‌باشد.

به طور مثال طلاق رجعی طلاقی است که از سوی مرد درخواست می‌شود و این نوع طلاق نیازی به ارائه هیچ گونه دلیلی ندارد و صرفا با پرداخت حقوق مالی زن صیغه طلاق جاری خواهد شد و مدت زمان عده مرد حق رجوع به زن را دارد.

طلاق خلع و مبارات یکی دیگر از انواع طلاق است که زن به واسطه کراهتی که زن از همسر خود دارد در ازای پرداخت مالی اقدام به جدایی و طلاق کند مالی که در ازای طلاق از جانب زن به مرد بذل می‌شود فدیه نام دارد و دارای شرایطی است.

فدیه در طلاق مالی است که از جانب زن در قبال طلاق خلع یا مبارات به مرد بذل می‌شود و میزان ان بستگی به نوع طلاق دارد و در حین وقوع طلاق خلع یا مبارات شوهر مالک فدیه می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:ابطال طلاق غیابی- شرایط و مراحل ابطال طلاق غیابی

میزان فدیه در طلاق خلع و مبارات

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم فدیه مالی است که در ازای طلاق خلع یا مبارات از جانب زن به مرد بذل می‌شود فدیه در طلاق میزان معینی ندارد و میزان آن براساس نوع طلاق تعیین خواهد شد.

مطابق با ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی: طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.

براساس این ماده میزان فدیه در طلاق خلع عین مهریه یا مالی معادل یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد.

مطابق با ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی: طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.

براساس ماده بیان شده طلاق مبارات می‌توان عین مهریه، کمتر از مهر یا معادل مهریه باشد در صورتی که میزان فدیه بیشتر از مهریه باشد طلاق مبارات صحیح است ولی مرد مالک فدیه نخواهد بود.

رجوع از فدیه در طلاق خلع و مبارات

در قسمت‌های فوق فدیه در طلاق و میزان فدیه در طلاق خلع یا مبارات را براساس ماده‌های قانون مدنی برای شما بیان کردیم در این بخش از مقاله فدیه در طلاق قصد داریم شرایط رجوع از فدیه در طلاق خلع یا مبارات توضیح دهیم و بررسی کنیم که شرایط رجوع از فدیه در طلاق خلع و مبارات چیست؟

 رجوع از فدیه در طلاق خلع و مبارات تنها در مدت زمان عده امکان پذیر است بنابراین لازم است که با مفهوم رجوع از طلاق و عده آشنا شوید براساس ماده ۱۱۵۰ قانون مدنی: عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند.

مطابق با این ماده مدت زمان عده در طلاق سه ماه است و مدت زمان عده زنان باردار تا پایان وضع حمل می‌باشد و در این مدت زمان حق ازدواج مجدد نخواهند داشت.

رجوع در طلاق خلع یا مبارات برای مردان امکان پذیر نیست اما از آنجا که زنان در مدت عده طلاق خلع و مبارات می‌توانند از بذل یا فدیه خود رجوع کنند در این حالت برای جلوگیری از تضییع حق مردان به آن‌ها حق رجوع داده می‌شود در حقیقت رجوع از فدیه در طلاق خلع و مبارات صرفا در مدت عده طلاق یعنی سه ماه و در صورت بارداری تا پایان وضع حمل امکان پذیر است و مردان نیز حق رجوع به همسر خود را دارند.

می توانید مقاله  طلاق خلع بدون رضایت شوهر-‌ شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهررا در سایت ما مشاهده کنید.

کلام آخر

 به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص فدیه در طلاق در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *