اجاره به شرط تملیک چیست؟ + قرارداد اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد در جلسات مشاوره در حوزه حقوقی از ما آن را می‌پرسند و ما در پاسخ باید بگوییم قراردادی که در آن مستاجر به عنوان مالک مبدل می‌شود تحت عنوان اجاره به شرط تملیک شناخته می‌شود و ما امروز در مطالب این صفحه قصد داریم در رابطه با این موضوع به شما اطلاعاتی ارائه دهیم و اینک پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

اطلاعاتی درباره‌ی قرارداد اجاره

اگر ملکی در مدت مشخصی به موجب مبلغی معین در اختیار فردی قرار بگیرد قرارداد حاصله از این مورد تحت عنوان قرارداد اجاره شناخته می‌شود. باید بدانید که تا پایان این قرارداد صاحب اصلی ملک حق هیچگونه دخل و تصرفی در ملک نخواهد داشت و طی این قرارداد مالک حق پس گرفتن مال اجاره داد شده را نخواهد داشت اما در این زمینه تبصره‌هایی حقوقی برای باز پس گیری ملک نیز وجود دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشارکت در ساخت از  وکیل ملکی  کمک بگیرید.

قانون اجاره به شرط تملیک

اجاره به شرط تملیک یک قرارداد نوین است که به دلیل افزایش قیمت مسکن و زمین، به عنوان یک راهکار برای خرید خانه با پرداخت تدریجی، انتخابی برای بسیاری از افراد است. در این قرارداد، شخصی که خانه را می‌خواهد، با مالک خانه مذاکره می‌کند تا بتواند خانه را اجاره کند و در طول مدت اجاره، مبلغی را که به عنوان پرداخت اجاره معین شده است، به شکل پرداخت‌های ماهیانه به مالک خانه پرداخت کند.

با پرداخت مبالغ معین شده، شخص اجاره‌کننده به مرور زمان، در حال خرید خانه نیز می‌باشد و هنگامی که مبلغ کل خرید را پرداخت کرد، مالکیت خانه به او منتقل خواهد شد.

باید توجه داشت که برای اینکه این نوع از قرارداد به درستی صورت بگیرد، باید به مواردی مانند شرایط قرارداد، شرایط پرداخت و شرایط مالی توجه کرد. همچنین باید به دقت قوانین و مقررات مربوط به اجاره به شرط تملیک را مورد بررسی قرار داد تا هرگونه ابهام یا خطا در این قرارداد به وجود نیاید

انواع اجاره به شرط تملیک

به صورت کلی دو نوع اجاره به شرط تملیک وجود دارد که ما در ادامه در رابطه با هر دو نوع سخن خواهیم گفت و اطلاعات مفیدی به شما عزیزان درباره‌ی این دو مورد ارائه خواهیم نمود.

مالکیت به شرط فعل

در قرارداد مالکیت به شرط فعل، شرایط سختی برای مستاجر وجود دارد. در این نوع قرارداد، مالک ملک مبلغ پرداختی مستاجر را به عنوان اجاره‌بها در نظر می‌گیرد و هیچ حرفی از تقسیم‌بندی مبلغ خرید خانه به میان نمی‌آید. در این نوع از قرارداد، مستاجر باید به شروط خاصی که در قولنامه ذکر شده، عمل کند و به دنبال کسب رضایت مالک اصلی نیز باشد.

در صورتی که مستاجر به تمامی شروط و شرایط قرارداد عمل کند و رضایت مالک اصلی را نیز بدست آورد، در پایان مهلت قرارداد، مالکیت ملک به نام مستاجر منتقل می‌شود.

به عبارت دیگر، در قرارداد مالکیت به شرط فعل، مستاجر برای انتقال مالکیت باید به شرایط و شروط دقیقی عمل کند و در پایان مهلت قرارداد، رضایت مالک اصلی را بدست آورد. در صورت عدم رضایت مالک، هیچ قانونی برای اجبار او به منتقل کردن مالکیت به نام مستاجر وجود ندارد و مستاجر نمی‌تواند مالکیت را به نام خودش منتقل کند.

همچنین مطالعه نمایید: دستور تخلیه ملک مسکونی

مالکیت به شرط نتیجه

در قرارداد مالکیت به شرط نتیجه، شرط اصلی برای انتقال مالکیت انجام تعهدات ذکر شده در قولنامه است و رضایت صاحب اصلی ملک شرط اصلی و اساسی معامله نیست. در این نوع از قرارداد، مستاجر با پرداخت ماهانه اجاره‌بها و رعایت تعهدات فرعی، در انتهای مدت تعیین‌شده‌ی معامله، مالکیت ملک را به دست خواهد آورد.

با پرداخت آخرین قسمت از مبلغ کلی خانه، مستاجر از نگاه قانونی صاحب آن خواهد شد و تمام اقدامات بعد از آن، مانند تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت در مراکز قانونی، جنبه‌ی مهر تایید و اثبات بیشتری خواهند داشت. در صورتی که مالک قبلی از انتقال قانونی و کتبی مالکیت امتناع کند، مستاجر می‌تواند از مراجع قانونی دعوی خود را مطرح کند و از حق خود در انتقال مالکیت به نام خودش استفاده کند.

به عبارت دیگر، در قرارداد مالکیت به شرط نتیجه، مستاجر با پرداخت ماهانه اجاره‌بها و رعایت تعهدات فرعی، به طور تضمین‌شده، در انتهای مدت تعیین‌شده‌ی معامله، مالک قانونی و بر حق ملک خواهد شد. در این شرایط، رضایت صاحب اصلی ملک شرط اصلی نیست و تنها تعهدات فرعی ذکر شده در قولنامه اهمیت دارند.

به همین خاطر، تمام اقدامات بعد از انتقال مالکیت، مانند تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت در مراکز قانونی، جنبه‌ی مهر تایید و اثبات بیشتری خواهند داشت و مستاجر می‌تواند در صورت عدم رضایت مالک قبلی، از حق خود در انتقال مالکیت به نام خودش استفاده کند.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با شرط تملیک سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما ارائه نمودیم و اینک در انتها میدواریم مطالب این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *