استعلام پرونده مالیاتی

استعلام مالیات

از دیرباز تا کنون یکی از راه های کسب درآمد دولت ها مالیات و پرداخت آن توسط افراد مشمول مالیات بوده است. جهت منظم کردن  مالیات ها و پرداختی آن دولت ها قوانین ویژه ای را وضع کردند، این قوانین مشمولین مالیات و ضمانت اجرای عدم پرداخت مالیات توسط افراد واجد شرایط را به طور جامع بیان کرده است.

سازمان امور مالیات، برای اطلاع عموم از امور مربوط به مالیات اقدام به راه اندازی سامانه الکترونیکی تحت عنوان میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی کرده است. در این سامانه ابتدا افراد باید  اطلاعات خود را ثبت نمایند همچنین تمام پرونده های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و اظهار نامه های آن ها موجود می باشد.

با توجه به اهمیت مسئله مالیات و راه اندازی سامانه در این امر قصد داریم در این مقاله نحوه استعلام پرونده مالیاتی و نحوه ورود به سایت سامانه و نحوه پیگیری یا عدم پیگیری وجود پرونده های مالیاتی را بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

خلاصه پرونده مالیاتی چیست؟

در پرونده مالیاتی اطلاعاتی مانند اظهار نامه های مالیاتی، بدهی های مالیاتی، و پرداخت این بدهی ها که مشاهده این پرونده به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه و سایت دریافت خلاصه  پرونده مالیاتی به نشانیmy.tax.gov.ir قابل انجام است.

بدهی های مالیاتی

همانطور که گفتیم مالیات یکی از منبع درآمد مهم در کشور ایران است اما افراد خاصی موظف به پرداخت آن هستند در کل افراد حقیقی و حقوقی و شرکت های مختلف تولیدی و خدماتی که افراد واجد شرایط پرداخت مالیات محسوب می شوند موظف به پرداخت مالیات معمولی یا پرداخت مالیات با ارزش افزوده هستند.

تمام افراد واحد شرایط پرداخت مالیات یک مدت زمان مشخصی رل در اختیار دارند که مالیات خود را پرداخت کنند که پس از گذشت این زمان افراد دارای بدهی مالیاتی می شوند که برای این بدهی نیز مدتی مشخص می شود تا پرداخت شود. و اگر شخص حقوقی یا حقیقی یا هر فرد واجد شرایط پرداخت مالیات بدهی خود را نیز پرداخت نکند به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته می شود و ملزم به پرداخت جریمه است. و این نکته حائز اهمیت است که افراد دارای بدهی منع های قانونی می شوند.

استعلام پرونده مالیاتی

همانطور که در متن فوق نیز اشاره کردیم دولت ها جهت نظام و نظم امور مالیات قوانینی را وضع کردند همچنین سامانه ای را راه اندازی کردند،یک قانون کلی وضع شد به نام مالیات های مستقیم بر اساس این قانون اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول پرداخت مالیات باید پرونده مالیاتی را در اداره مالیات تشکیل دهند که امور مربوطه مانند بدهی ها ووضعیتپرداخت در آن قید شده باشد.

از آنجا که امور مربوط به مالیات به صورت الکترونیکی شده است و با راه اندازی سامانه tax.gov.irتمام افراد واجد شرایط پرداخت مالیات ملزم به ثبت و انجام امور مالیاتی خود به صورت الکترونیکی می باشند و تمام اطلاعات مالیاتی آن ها در پرونده مالیاتی تشکیل شده درج می شود.

افرادی که قصد استعلام پرونده مالیاتی را دارند می توانند به جای مراجعه حضوری به اداره مالیات شهر و استان خود به سامانه

tax.gov.ir وارد شوند و پس از طی کردن مراحل لازم پرونده مالیاتی خود را پیگیری کنند.

استعلام پرونده مالیاتی

سامانه استعلام پرونده مالیاتی

در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و رواج استفاده از اینترنت بسیاری از خدمات به صورت اینترنتی ارائه می شوند و متقاضیان آن خدمت باید  به سایت های راه اندازهی شله مراجعه کنند تا از خدمات ارائه شده بهره مند گردند. یکی از نهاد هایی که در سال های اخیر خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه می دهد سازمان ثبت اسناد املاک کشور و سازمان امور مالیاتی است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تبت شرکت ها اقدام به راه اندازی یک سایت جامع کرده است، سازمان امور مالیاتی نیز همانند او جهت امور مربوط به مالیات میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس tax.gov.irو my.tax.gov.irاقدام به راه اندازی سایت کرده است.

این سایت در رابطه با امور مالیاتی خدماتی مانند ثبت نام اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی، اطهار نامه مالیات بر درآمد را به متقاضیان ارائه میدهد. افراد متقاضی پیگیری پرونده مالیاتی نیز می توانند با ورود به سایت سامانه my.tax.gov.irاقدام به استعلام وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی خود نمایند.

ورود به سایت استعلام پرونده مالیاتی

در قسمت فوق در خصوص سامانه پیگیری پرونده مالیاتی مطالبی را توضیح دادیم. این سامانه مانند دیگر سامانه ها متقاضیان باید وارد سامانه شوند، همچنین افراد متقاضی پیگیری و استعلام پرونده مالیاتی با ورود به سایت سامانه پیگیری پرونده مالیاتی میتوانند اقدام به استعلام نمایند.

نحوه ورود به سایت سامانه را به ترتیب مراحل عبارتند از :

  • در مرحله اول باید پرونده مالیاتی یا آدرس tax.gov.irرا در مرور گر خود سرچ کنید.
  • متقاضیان همچنین میتوانند با جست و جوی آدرسgov.irو انتخاب گزینه استعلام بدهی مالیاتی به پرونده های مالیاتی خود دسترسی یابند.
  • افرادی که تمایل به انجام امور مربوط به مالیات مانند ثبت نام شخص حقوقی، اظهار نامه عملکرد شخص حقوقی یا حقیقی میتوانند با ورود به سایت سامانه بالا از خدمات سایت استفاده کنند.

نحوه گرفتن استعلام پرونده مالیاتی

مطابق آنچه که در قسمت های بالا توضیح دادیم افراد متقاضی پیگیری پرونده مالیاتی پس از ورود به سایت سامانه باید مراحلی را طی کنند که به شرح زیر است:

  • ابتدا باید در مرور گر خود پرونده مالیاتی را سرچ کنند و وارد سایت سامانه شوند.
  • سپس باید در سایت تبت نام کنید و اگر از قبل ثبت نام کرده اید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید چنانچه رمز عبور را فراموش کردید میتوانید قسمت بازیابی رمز اقدام به بازیابی آن کنید.
  • اگر فرد ثبت نام کننده یک شخص حقوقی باشد با انتخاب گزینه ثبت نام به صفحه پیش ثبت نام شخص حقوقی هدایت می شود و پس از انجام پیش ثبت نام مربوطه میتواند نام کاربری و رمز عبور را کارد سایت سامانه شور و به استعلام پرونده های خود بپردازد.
  • بعد از ورود به سایت سامانه از قسمت راست سایت منوی داشبورد مالیاتیباید گزینه پرونده مالیاتی را انتخاب کنید.
  • با طی کردن مراحل فوق شما می توانید پرونده مالیاتی اعم از پرونده های مالیات بر درآمد و پرونده مالیات بر ارزش افزوده خود مطلع شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *