استعلام چک های صیادی چگونه است؟

استعلام چک های صیادی

آشنایی با چک های صیادی و قوانین جدید چک  (توضیح ویژگی های چک های جدید و قوانین آن)

باتوجه به مشکلاتی که صدور چک در جامعه امروزی دارد که می توان به تعدادی از آن اشاره کرد مانند:

1.پنجمین مانع جدی در مراودات مالی و کسب درآمد از دید بنگاه های اقتصادی.

2.طولانی شدن پروسه دادرسی و هزینه ای که بر دوش فعالان اقتصادی می گذارد.

3.ضعیف بودن نظارت و کنترل بر روند صدور چک و متکی بودن به لاشه چک. جهت رفع چنین مشکلاتی جهت نوآوری و به روز رسانی قوانین چک نمایندگان محترم مجلس اقدام به تدوین و تصویب قوانین جدید نمودند. به این نوآوری ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

1.ساقط نمودن اختیار بانک ها از صدور دسته چک و متمرکز شدن آن در سامانه صیاد بانک مرکزی

براساس ماده 5 قانون جدید، بانک موظف است جهت صدور دسته چک فقط از سامانه (صیاد) عمل نماید. سامانه مذکور بعد از مطمئن شدن از صحت اطلاعات متقاضی و عدم ممنوعیت قانونی ایشان احراز شود. پس از پاسخ استعلام از سامانه ملی اعتبارسنجی نتیجه و سنجش اعتبار متقاضی، سقف اعتبار متقاضی صدور دسته چک را حساب نموده و به هر برگه شناسه یکتا اختصاص داده می شود.

باتوجه به این فرآیند برای اشخاص بدحساب و کلاهبردار امکان تبانی و دریافت دسته چک وجود نخواهد داشت.

 

2.معتبر شدن چک منوط است به ثبت آن در سامانه صیاد

براساس ماده 8 قانون جدید، بانک مرکزی موظف است شرایط و ابزاری را مهیا سازد تا صادرکنندگان چک ملزم شوند تا اطلاعات کامل دریافت کننده چک، مبلغ و تاریخ سررسید آن را در سامانه صیاد ثبت نماید و باعث شود تا از انتقال به دیگری توسط دارنده چک جلوگیری شود و سامانه مذکور به صورتی باید باشد که چنانچه چک برگشت زده شد رفع سوء اثر نشود و در سابقه صادرکننده چک درج شده و از ایشان اجازه صدور دسته چک جدید سلب شود.

3.همزمان بودن ثبت اطلاعات چک و استعلام آنی وضعیت اعتباری صادرکننده

طبق ماده 8 قانون جدید، بانک مرکزی موظف است تا شرایطی را به وجود آورد تا استعلام از معتبر بودن چک و صادرکننده آن به صورت آنی فراهم شود که این استعلام شامل مجاز بودن صادرکننده به صدور چک و سوابق چک های برگشتی ایشان در 3 سال اخیر و میزان مانده تعهدات چک هایی که صادر شده اما هنوز وصول نشده است.

با این شرایط دارنده چک می تواند با اطلاعات کافی و ریسک پذیری بهتر اقدام به معامله و داد و ستد با صادرکننده چک نماید و راه را برای اشخاص بدحساب و کلاهبردار مسدود می نماید.

 

4.صدور اجرائیه دادگاه علیه صادرکننده چک بدون رسیدگی ماهوی

براساس ماده 9 قانون جدید، دادگاه ها مکلف هستند بنا به تقاضای دارنده چک برگشتی با وجود شرایط زیر جهت صدور اجرائیه علیه صادرکننده چک اقدام نمایند.

الف- شرطی در چک قید نشده باشد که وصول آن منوط به تحقق آن باشد.

ب- چک بابت تضمین فعل یا تعهدی نباشد.

ج- گواهی عدم پرداخت به دلیل سرقت یا جعل یا کلاهبرداری و جرایم دیگر صادر نشده باشد.

 

روش های استعلام چک صیادی

بانک مرکزی شرایطی را به وجود آورده است که می توان آخرین وضعیت اعتباری صاحب حساب که تا سقف چه میزان معتبر می باشد چک صادر کند و همچنین سوابق چک های برگشتی در 3 سال آخر و همینطور تعهدات ایشان به صورت آنی استعلام نمود تا باعث جلوگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری شود.

استعلام چک های صیادی به دو صورت امکان پذیر است:

1.از طریق پیامک

2.از طریق سامانه استعلام چک

 

استعلام چک صیادی به روش پیامکی

دارنده چک پیش از این که چک را دریافت نماید می تواند شناسه استعلام 16 رقمی درج شده در چک های صیادی را به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی به شماره 701701 ارسال نماید تا از وضعیت معتبر بودن صادرکننده چک از لحاظ تعداد و مبلغ چک های برگشتی ایشان مطلع شود. توجه داشته باشید که ارسال شناسه استعلام بدون هیچ کاراکتر دیگری را باید ارسال کنید.

 

استعلام چک صیادی از سامانه استعلام چک

الکترونیکی:

در این روش بایستی از سایت استفاده نمود. افراد با مراجعه به صفحه اصلی استعلام چک https://www.cbi.ir/EstelamSayad/19689.aspx و وارد نمودن کد 16 رقمی مندرج در چک صیادی در کادر تعیین شده درخواست گزارش استعلام را می دهد و از همین طریق اعتبار آن را حاصل می نمایید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *