تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت- تقسیم پارکینگ در قرارداد مشارکت در ساخت

تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت باید با شکل اصولی صورت بگیرد همانطور که می‌دانید در قرارداد مشارکت در ساخت یکی از طرفین با اهدای ملک کهنه و قدیمی خود به سازنده خواستار این می‌شود تا سازنده با سرمایه خود اقدام به ساخت ملک به شکل آپارتمان در واحدهای مختلف کند.

پس از پایان کار واحد‌های ساخته شده میان مالک و سازنده تقسیم می‌شود اما این نحوه تقسیم ملک باید به صورت اصولی در قرارداد تعیین شده باشد در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت اطلاعاتی را در اختیار شما قراردهیم با ما همراه شوید.

تقسیم نامه چیست؟

تقسیم واحدها در قرار داد مشارکت در ساخت یکی از مسائل مهم برای طرفین است و آن‌ها باید سهم خود را از پروژه در ابتدای کار در قالب یک برگه تقسیم نامه تعیین کنند.

تقسیم نامه در واقع تعیین می‌کند که پس از ساخت ملک، مالک و سازنده هر کدام به چه میزانی سهم می‌برند و در تقسیم نامه عملی می‌شوند پس از اتمام سازه جدید ذینفعان چه تعداد واحدی سهم می‌برند.

به طور کلی تقسیم نامه مشخص کننده مالکیت افراد بر واحدهای آپارتمان جدید هستند.

 

همچنین مشاهده نمایید: مشاوره با وکیل ملکی

 

انواع تقسیم نامه

در قسمت فوق تقسیم نامه را برای شما توضیح دادیم در این بخش می‌خواهیم به انواع تقسیم نامه بپردازیم، تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت به دو شکل صورت میگیرد: ‌

تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت

تقسیم واحدها در قرار داد مشارکت در ساخت به گونه‌ای است که در بخشی از قرارداد در خصوص تقسیم واحدها با یکدیگر توافق کنند و در قرار داد مشخص کنند که چه تعداد واحد و چه میران پارکینگ و انباری سهم مالک و سهم سازنده است این مسئله از بخش‌های مهم قرارداد مشارکت در ساخت است که در هنگام تنظیم قرارداد باید توجه ویژه‌ای به آن کرد.

تقسیم واحدها در دفترخانه اسناد رسمی

 در انتهای پروژه پس از دریافت پایان کار سازنده باید به اداره ثبت مراجعه کند و آن را به مسئول مربوطه ارائه بدهد، سپس اداره کار براساس پایان کار و نقشه‌های مهندسی یک صورت مجلسی تفکیکی می‌دهد در این مرحله مالک و سازنده باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند و برای تنظیم یک تقسیم نامه اقدام کنند توصیه می‌کنیم به هیچ وجه مالک به سازنده وکالت امضای تقسیم نامه را ندهد.

نحوه اصولی تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت

قانون خاصی برای تقسیم بندی اصولی واحدها در قرارداد مشارکت وجود ندارد اما در عرف یک اصولی کلی برای تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد که عبارتند از:

  • روش ۶۰ به ۴۰ به نفع مالکین

آپارتمان‌هایی که ۵ طبقه هستند مطابق با این روش ۳ طبقه به مالک و ۲ طبقه به سازنده می‌رسد، همچنین مطابق با عرف طبقه ۱، ۳، ۵ به مالک و طبقات زوج ۲، ۴ به سازنده می‌رسد.

  • روش ۵۰- ۵۰ ( ۵ طبقه)

در برخی از قرارداد‌ها طرفین توافق می‌کنند وه واحد‌ها به صورت مساوی میان ان‌ها تقسیم شود در این روش طبقه ۲، ۴ به سازنده و طبقه ۳، ۵ به سازنده می‌رسد و طبقه اول به صورت مساوی میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

  • روش ۵۰-۵۰ ( ۶طبقه)

برخی از زمین قابلیت احداث ساختمان با طبقات بیشتری هستند و به صورت آپارتمان ۶ واحدی ساخته می‌شود نحوه تقسیم بندی مانند سایر روش‌ها است و طبقات فرد به مالک و طبقات زوج به سازنده واگذار می‌شود.

 

همچنین مشاهده نمایید: وکیل مشارکت در ساخت

 

 

همچنین می توانید مقاله ضمانت اجرایی قرارداد مشارکت در ساخت- ضمانت اجرایی تخلف از شرط قرارداد مشارکت در ساخترا در سایت ما مطالعه کنید. 

 معیارهای اصلی در تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت

در قسمت فوق روش‌های تقسیم بندی واحد‌ها در قرارداد مشارکت در ساخت را بیان کردیم که براساس عرف جامعه است اما نمی شود تنها بر عرف بسنده کرد به همین دلیل لازم است که طرفین در خصوص تقسیم بندی واحدها با یکدیگر توافق کنند یکی از نکات مهم توجه به متریال‌های هر واحد و امکانات ان است.

معمولا طرفین تمایل دارند تا واحد‌های بالا‌تر را به دلیل نور‌گیری بهتر انتخاب کنند اما از متراژ و امکانات هر واحد غفلت نکنید و سعی کنید در انتخاب واحد‌ها دقت بیشتری به خرج دهید.

نحوه تقسیم پارکینگ در قرارداد مشارکت در ساخت

در خصوص نحوه تقسیم پارکینگ در قرارداد مشارکت در ساخت و انباری‌هایی که قابل ساخت در پارکینگ هستند اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی معتقدند که سازنده و مالک می‌توانند به صورت مشاع از پارکینگ و انباری استفاده کنند.

مهم‌ترین عامل در تقسیم پارکینگ و انباری این است که هر واحد از آپارتمان باید دارای پارکینگ و انباری با متراژ برابر باشند معمولا در خصوص تقسیم پارکینگ در قرارداد مشارکت در ساخت میان مالک و سازنده اختلافی ایجاد نمی شود و به راحتی می‌توانند در خصوص تقسیم بندی آن با یکدیگر توافق کنند.

نمونه تقسیم نامه آپارتمان در قرارداد مشارکت در ساخت

تقسیم کنندگان:

۱- خانم / آقای: …… فرزند آقای ……… به شماره ملی ……. دارای شناسنامه شماره‌: ………………… صادره از: ………. متولد: ……..نسبت به ……..دانگ مشاع: ………………ساکن: ……………

۲- خانم / آقای: …………فرزند آقای …………… به شماره ملی ………. دارای شناسنامه شماره: …………… صادره از: ……………. متولد: …………..نسبت به ……..دانگ مشاع: …………ساکن: …………………

۳- خانم / آقای: ………… فرزند آقای ……………… به شماره ملی ……………. دارای شناسنامه شماره: ……………… صادره از: ……………. متولد: ………………..نسبت به ……..دانگ مشاع: ………………ساکن: ……………………

مورد تقسیم:

آپارتمان‌های مسکونی و انباری‌ها و پارکینگ‌های احداثی در شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت ………… متر مربع دارای پلاک …………. فرعی از……….. اصلی مفروز و انتزاعی از پلاک …………. فرعی از اصلی نامبرده واقع در اراضی………. بخش ……….. ثبتی ………… تهران محدوده و موارد ثبت اسناد مالکیت شماره ……………. مورخ / / ۱۳ صفحه ………………. جلد…………. و شماره ……………… مورخ / / ۱۳ صفحه …………. جلد ……….. و شماره ……………….. مورخ / / ۱۳ جلد …….. بشمارات چاپی…………………… و…………………. و ………………………….. صادرات بنام تقسیم کنندگان.( تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت )

مبنای تقسیم:

۱- صورت مجلس تفکیکی شماره …………….. مورخ / / ۱۳ صادره از ثبت منطقه ……… تهران ۲- گواهی مالیاتی شماره ……………………. مورخ / / ۱۳ صادره از سر ممیزی ………… تهران ۳- گواهی پایان ساختمان شماره ………………….. مورخ / / ۱۳ صادره از شهرداری منطقه ………… تهران .

حتما بخوانید:انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت- نحوه و مراحل انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص تقسیم واحدها در قرارداد مشارکت در ساخت در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *