انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت- نحوه و مراحل انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت یکی از مسائل مهم است که توسط مالک درخواست می‌شود.

در قرارداد مشارکت در ساخت فرد خانه یا زمین فرسوده خود را در اختیار دیگری که سرمایه کافی برای ساخت را داشته باشد قرار می‌دهد تا اقدام به ساخت کند اما پس از انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت مالک باید سند خانه را به نام سازنده بزند تا بتواند مجوز ساخت را اخذ نماید اما پس از اتمام ساخت براساس توافق طرفین سند واحد‌های مالک به نام او بزند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم در خصوص نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت و مراحل آن مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشارکت در ساخت از  وکیل ملکی  کمک بگیرید.

 

نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

همانطور که در قسمت‌های قبل بیان کردیم مالک باید سند خانه را به نام سازنده بزند تا بتواند مجوز ساخت را دریافت کند اما توصیه می‌کنیم که تمام ۶ دنگ را به نام سازنده نزند که در ادامه به صورت کامل به این مسئله می‌پردازیم، نحوه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت به دو روش امکان پذیر است‌:

  • در قرارداد مشارکت در ساخت مطابق با یک برنامه زمان بندی شده برای انتقال سند اقدام کنید، در واقع مطابق با پیشرفت کار ساخت و ساز مالک متعهد شود که یک دانگ یا دو دانگ را به نام سازنده کند.
  • در روش دوم مالک هیچ سندی را به نام سازنده نکند و تنها در قرارداد مشارکت در ساخت متعهد شود که بعد از پایان کار و اخذ صورت مجلس تفکیکی در دفترخانه حاضر شود و سهم سازنده را به او بدهد.

البته شاید سازنده نگرانی‌هایی برای عدم انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت توسط مالک داشته باشد که در چنین شرایطی مالک باید چک‌هایی را به عنوان تضمین در اختیار سازنده قرار دهد و پس انتقال سند سازنده چک‌ها را به مالک تحویل بدهد.

شرایط انتقال سند در قرارداد و اهمیت آن

اولین و مهم‌ترین شرایط انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت این است که قرارداد میان مالک و سازنده منعقد شده باشد و شرایط مشارکت در آن درج شده باشد.

طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت شرایط انتقال سند را تعیین کنند تا در موعد مقرر براساس آن شرایط برای انتقال سند اقدام نمایند.

تجربه‌های بسیاری از مالکیت و سازنده‌ها نشان داده است که درج شرایط انتقال سند در قرارداد برای طرفین تعهد حقوقی را با دنبال دارد و سبب می‌شود که آن‌ها در زمان مقرر برای انتقال سند اقدام کنند و مانع پایمال شدن حقوق طرفین شود.

روش‌های مختلف انتقال سند در قرار داد مشارکت در ساخت

در این بخش از مقاله می‌خواهیم روش‌های مختلف انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت را بیان کنیم که عبارتند از:

  • انتقال سند از مالک به سازنده با چک تضمینی سازنده در شروع کار

در این روش مالک قدرالسهم تعیین شده برای سازنده را در ابتدای شروع کار به سازنده انتقال می‌دهد و در ازای آن چک تضمینی را از سازنده دریافت می‌کند اما از آنجا که مقداری از ۶ دانگ به نام سازنده می‌شود لازم است به چند نکته مهم توجه کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • سلب امکان دریافت وام با سند انتقال یافته
  • سلب امکان قرارداد سند در رهن
  • سلب امکان انتقال آن به غیر تا انتهای پروژه

و مواردی از این قبلی که در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت به آن باید توجه کرد.

  • انتقال سند از مالک به سازنده با چک تضمینی در انتهای کار

یکی از روش‌های انتقال سند در قرار داد مشارکت این است که قدر السهم سازنده در انتهای کار و اتمام پروژه به انتقال داده شود در این صورت شاید سازنده موافقت نکند که مالک می‌تواند به میزان سهم او به چک تضمینی بدهد و در انتهای کار و انتقال سند به سازنده چک را از او تحویل بگیرد.

  • انتقال مرحله به مرحله سند با توجه به میزان قدرالسهم

سومین روشی که به صورت عرف برای انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت استفاده می‌شود انتقال مرحله به مرحله سند با توجه به میزان قدرالسهم است، در این روش مطابق با برنامه ساخت و ساز و سهم سازنده به هر میرانی که برنامه پیش رفت مالک موظف است که سهم سازنده را به او انتقال دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:ضمانت اجرایی قرارداد مشارکت در ساخت

برآورد هزینه در انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از موارد مهمی که در انتقال سند در قرار داد مشارکت در ساخت نقش دارد برآورد هزینه‌ها است و زمان انتقال سند را تعیین خواهد کرد به همین دلیل لازم است که طرفین یک برآورد کلی از هزینه‌های ساخت و ساز در قرارداد مشارکت در ساخت داشته باشند همچنین بهتر است که از یک مشاوره اقتصادی در خصوص برآورد هزینه‌ها مشورت دریافت کنید.

علاوه بر این هزینه‌ها را به صورت تفکیک شده محاسبه کنید هزینه‌های مربوط به مجوز و کار‌های اداری رو در یک طبقه بندی و هزینه‌های ساخت و ساز را نیز در یک طبقه بندی دیگر محاسبه کنید.

با انجام این کار طرفین راحت ار می‌توانند برای زمان انتقال سند تصمیم بگیرند در غیر این صورت در مدت زمان اجرای پروژه ممکن است با چالش‌هایی روبه رو شوند.

در مورد قوانین حقوقی پرونده های ملکی می توانید از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید.

نکات مهم در قرارداد مشارکت در ساخت

در این بخش از مقاله قصد داریم چند نکته مهم در خصوص قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما بیان کنیم.

  • بررسی کنید که ایا شخص مالک حقیقی است یا خیر و ملک باید دارای سند رسمی باشد.
  • مطالبه آزمایش خاک از سازنده
  • عدم امکان اخذ وام توسط سازنده توسط مالک
  • حق دخل و تصرف برای مالک حفظ شود تا در صورت تعطیلی پروژه بتواند سهم خود را بفروشد.

بررسی این موارد بسیار مهم می باشد و در صورتیکه قبل از بستن قرارداد مشارکت در ساخت از مشاوره با وکیل ملکی استفاه نکرده باشید ممکن است در انتها منجر به شکایت قرارداد مشارکت در ساخت شود.

نمونه متن برای انتقال سند توسط مالک به سازنده

مالکین در ۳ مرحله اقدام به انتقال سند صورت رسمی در دفترخانه شماره ….. به آدرس ……….. به نسبت. دانگ از سند موضوع ماده…… به نام طرفین دوم قرارداد با زمان بندی زیر می‌نمایند.

پس از اخذ جواز/گود برداری/ اتمام اسکلت در تاریخ …… مالکین باید نسبت به انتقال…. دانگ از یک دانگ از عرصه ملک موضوع قرارداد به نام طرف دوم اقدام نمایند.

پس از اتمام سفت کاری/ تحویل آپارتمان‌های نوساز به مالکین و در تاریخ …….. مالکین باید نسبت به انتقال … دانگ از عرصه ملک موضوع قرارداد به طرف دوم اقدام نمایند.

پس از اخذ صورت مجلس تفکیکی/ تحویل آپارتمان‌های نوساز و در تاریخ…….مالکین باید نسبت به انتقال….دانگ از عرصه ملک موضوع قرارداد به طرف دوم اقدام نمایند.

حتما بخوانید:مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشتید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *