خطرات قرارداد مشارکت در ساخت- خطرات موجود در قرارداد مشارکتی

خطرات قرارداد مشارکت در ساخت به صورت‌های مختلف و برای سازنده و مالک وجود دارد که لازم است طرفین خطرات قرارداد مشارکت در ساخت را شناسایی کنند.

قرارداد مشارکت در ساخت قراردادی است میان مالک و سازنده که مالک ملک قدیمی و فرسوده خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا با سرمایه خود اقدام به احداث ساختمان کند اما این قرارداد نیز مانند سایر قرارداد خطراتی را در پی دارد که لازم است طرفین قبل از انعقاد قرارداد خطرات را شناسایی و برای جلوگیری از وقوع آن تلاش کنند.

در این نوشتار از نوین وکیل قصد داریم مطالبی را درباره خطرات قرارداد مشارکت در ساخت در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشارکت در ساخت از  وکیل ملکی  کمک بگیرید.

 

خطرات قرارداد مشارکت در ساخت

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم قرارداد مشارکت در ساخت دارای خطراتی است که در این بخش آن‌ها را به صورت کامل بیان خواهیم کرد:

وجود معارض نسبت به ملک

یکی از خطرات قرارداد مشارکت در ساخت وجود معارض نسبت به ملک است یعنی هنگامی که مالک با سازنده قرارداد مشارکت در ساخت را انعقاد می‌کند با شخص دیگری نیز این قرارداد را منعقد کند یا اقدام به فروش ملک به شخص دیگری کند یا در قالب یک قرارداد منافع ملک را به شخص دیگری واگذار کند.

وجود معارض برای تمام ملک‌ها که دارای سند رسمی دارند وجود دارد فرض کنید سازنده اقدام به ساخت و تا نیمه پروژه کار را انجام داده است که ملک دچار معاوض می‌شود در این صورت پروژه باید متوقف شود.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل مشارکت در ساخت

عدم تحویل واحدها در زمان مقرر توسط سازنده

 تحویل واحدها در زمان مقرر از تعهدات سازنده به مالک است و او موظف در تاریخ تعیین شده در قرارداد واحد‌ها را به مالک تحویل بدهد.

مهم‌ترین نکته برای عدم تحویل واحدها این است که مالک برای تحویل واحدها زمان مشخصی را تعیین کنند و علاوه برآن برای عدم تحویل واحدها ضمانت اجرایی یا دریافت خسارات را در نظر بگیرید.

همچنین در زمان تحویل واحدها لازم است که طرفین صورت مجلس تحویل را تنطیم نمایند تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

اختلاف در تقسیم واحدها

یکی از خطرات قرارداد مشارکت در ساخت اختلاف در تقسیم واحدها است و ممکن است میان سازندگان و مالکین برای تقسیم واحدها اختلافاتی شکل بگیرد به همین دلیل لازم است کا طرفین در خصوص تقسیم واحدها با یکدیگر توافق کنند و در قرارداد مشارکت در ساخت توافق خود را به ثبت برسانند.

تقسیم واحدها به این شکل50-50 یا ۶۰-۴۰ به نفع مالک می‌باشد و چنانچه واحدها ۶ طبقه باشد به صورت مساوی تقسیم شود و براساس عرف واحد‌های فرد به سازنده و واحد‌های زوج به مالک تعلق می‌گیرد.

پیش فروش آپارتمان‌ها و کلاهبرداری

پیش فروش آپارتمان‌ها توسط سازنده یکی از مخاطرات قرارداد مشارکت در ساخت است در حقیقت واگذاری پیش فروش آپارتمان‌ها از جانب مالک به سازنده قبل از اتمام پروژه مخاطرات زیادی را برای مالک به دنبال دارد که مهم‌ترین ان‌ها عدم ساخت واحدها و اتمام ان‌ها توسط سازنده یا واحدها را به افراد مختلف پیش فروش کنند و متواری شوند.

بنابراین لازم است که مالکین تا جایی که می‌توانند حق پیش فروش آپارتمان را به سازنده واگذار نکنند یا اعطای این امتیاز به سازنده را محدود به شروط خاصی کنند.

خسارات جانی و مالکی در ملک مورد مشارکت

در روند ساخت پروژه ساختمانی ممکن است خسارات جانی و مالک برای همسایگان، کارگران و.. ایجاد شود به همین دلیل لازم است که مالک سازنده را متعهد کند که در قبال حوادث و اتفاقات مترقبه کارگران را بیمه کند همچنین توصیه میکنیم که قبل از بیمه با یک کارشناس متخصص بیمه صحبت کنید و از او مشورت دریافت نمایید.

مطابق با ماده ۱۲ قانون مسئولیت مدنی: کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند؛ مسئول جبران خسارات وارده از طرف کارکنان اداری و یا کارگران آنان در حین انجام کار یا به مناسبت آن وارد شده است میباشند مگر محرز شود که تمام احتیاط‌هایی که اوضاع و احوال قضیه بر می‌آید؛ رابه عمل آورده و یا اینکه اگر احتیاط‌های مزبور را هم به عمل می‌آوردنند باز هم، جلوگیری از ورود زیان مقدور نمی‌بود.

ساخت ملک برخلاف نقشه‌ها و ضوابط ساختمانی

یکی از خطرات قرارداد مشارکت در ساخت، ساخت ملک برخلاف نقشه‌ها و ضوابط ساختمانی است.

اگر در مراحل ساخت نظارت کافی صورت نگیرد ممکن است سازنده برخلاف نقشه اصلی اقدام به ساخت نماید یا اقدام به ایجاد تغییرات خاصی کند که لازم است در این مرحله مالک حتما مطلع شود در صورتی که مالک در این خصوص تخصص ندارد بهتر است که از یک فرد متخصص مشورت بگیرد و درخواست نظارت بر ساختمان را داشته باشد نظارت دقیق سبب می‌شود کیفیت کار افزایش پیدا کند و از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری شود.

نوسانات اقتصادی و ورشکستگی سازنده

یکی از چالش‌های مهم که در قرارداد مشارکت در ساخت وجود دارد نوسانات اقتصادی و تورم است و ممکن است سازنده در همین حین دچار ورشکستی شود در برخی از موارد شاهدیم که سازنده هزینه‌ای را برای ساخت و ساز در نظر گرفته است اما با افزایش قیمت‌ها و تورم نتواند مصالح و ابزارهای لازم را برای احداث ساختمان تهیه کند.

برای اینکه این خطر را کاهش دهید قبل از انعقاد قرارداد ارزیابی کنید که سازنده می‌تواند چنین مسائلی را مدیریت کند و می‌تواند هزینه‌های احداث ساختمان را به صورت کامل پرداخت کند یا خیر.

لیست متریال حرفه ای، مانع اختلاف در پروژه

لیست متریال حرفه‌ای یکی از موارد مهم است که شما قبل از احداث ساختمان باید با توافق سازنده تهیه کنید و خواستار باشید تا در فرایند ساخت به آن‌ها توجه کامل شود و برای هر متریال یک جایگزین انتخاب کنید تا سازنده بهترین مواد و متریال را بتواند انتخاب کند.

حتما بخوانید:شکایت از سازنده ساختمان چگونه است؟ شکایت از بساز و بفروش

اختلاف در محاسبه قدرالسهم مالکین

یکی از اختلافات مهم در قرارداد مشارکت در ساخت اختلاف در محاسبه قدر السهم مالکین است مقدار سهم هر واحد آپارتمان اززمین ملک را قدرالسهم می‌گویند.

در حقیقت قدرالسهم هر واحد برابر با تقسیم متراژ مفید واحد بر متراژ کل واحدها است در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم از یک کارشناس کمک بگیرید زیرا حضور کارشناس سبب عدم بروز اختلافات و شفافیت سود طرفین می‌شود.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص خطرات قرارداد مشارکت در ساخت در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *