دعوای درخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف

امروزه در کشور ما اگر سری به دادگاه ها بزنید متوجه میشوید که تعداد زیادی از پرونده های دادگاهی مربوط به املاک است. یکی از مطرح ترین دعاوی دادگاهی مربوط به املاک،  تصرف عدوانی و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف است. اگر شما نیز یکی از طرفین این دعوی هستید و یا نیاز به اطلاعات بیشتری در این مورد دارید با نوین وکیل همراه باشید.

چنانچه ملکی در تصرف شخصی باشد و این شخص مالکیت تمامی این ملک را نداشته باشد به این معنا که مالک مشاعی بخشی از ملک مذکور بوده و یا اینکه اصلاً نسبت به این ملک مالکیتی ندارند و میان متصرف و مالک اصلی ملک هیچگونه قرارداد جهت متصرف شدن ملک وجود نداشته باشد و مالک ملک هیچگونه رضایت صریح و ضمنی درخصوص تصرف دیگری نداشته باشد، مالک می تواند با رجوع به دادگاه صلاحیت دار شخصاً یا توسط وکیل پایه یک دادگستری طرح دعوای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف بنماید.

نوین وکیل تصمیم دارد تا درخصوص مطرح نمودن دعوای مطالبه اجرت المثل ایام تصرف توضیحاتی را هرچند مختصر ارائه نماید تا حدودی از بار حقوقی همراهان کاسته شود. چنانچه در هر قسمت از این مقاله برایتان سوالی پیش آمد با مشاورین حقوقی متخصص ما در میان بگذارید و پاسخ مطلوب را دریافت نمایید.

 

دعوای اجرت المثل ایام تصرف ملک مشاع

طبق قانون افراز و فروش املاک مشاع، اشخاصی که در یک ملک مشاع با یکدیگر شراکت دارند در جزءجزء آن ملک طبق سهم خود شریک می باشند. لذا چنانچه هر یک از شرکاء جهت متصرف شدن مادی در ملک مشاع، می باید اجازه و رضایت باقی شرکا را جلب نماید.

اگر احدی از شرکا بدون اینکه از شرکای دیگر اجازه بگیرد ملک مشاعی را در تصرف خود درآورد سایرین می توانند با تنظیم و ارسال اظهارنامه با عنوان رفع تصرف از ملک خطاب به متصرف ارائه نمایند و چنانچه متصرف از رفع تصرف امتناع ورزید شرکای دیگر می توانند با تنظیم و تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی، تخلیه ملک مذکور را به انضمام دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف ملک را خواستار شوند.

 

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف مستاجر

چنانچه مستاجری بعد از پایان مدت اجاره، بدون اینکه مالک اذنی داده باشد از تخلیه ملک مورد اجاره امتناع ورزد، موجر برای مدت زمانی که ملک در تصرف مستاجر می باشد مستحق اجرت المثل خواهد بود. برهمین اساس موجر باید دادخواست مطالبه اجرت المثل را تقدیم دادگاه نماید. دادگاه بعد از پایان جلسه رسیدگی و شنیدن اظهارات طرفین دعوا، چنانچه مالک را مستحق به دریافت اجرت المثل ایام تصرف بداند، امر را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع نموده تا با بررسی و ارزیابی ملک موردنظر، اجرت المثل مدت زمانی که در تصرف مستاجر بوده را با درنظر گرفتن شرایط ملک و مقایسه آن با املاک دیگر، تعیین نماید. امکان دارد اجرت المثل تعیین شده از اجاره بها که مستاجر می پرداخته کمتر یا بیشتر باشد.

 

متن دادخواست – اجرت المثل ایام تصرف – ملک

 

خواهان : ……………..

خوانده :  ……………..

وکیل : … وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن :

تقاضای صدور حکم بر محکومیت خواندگان به پرداخت اجرت المثل ایام تصرف سه دانگ از شش دانگ یک باب کارگاه تراشکاری به مساحت 237.5 متر مربع قطعه 23 تفکیکی از پلاک ثبتی ………. بخش 12 تهران از تاریخ 83/8/6 لغایت صدور حکم با جلب نظر کارشناس و جبران خسارات قانونی، هزینه دادرسی، هزینه کارشناسی و حق الوکاله وکیل فعلا مقوم به 50,000,100

دلایل و منضمات :

دادخواست

1.           فتوکپی سند مالکیت

2.           گواهی انحصار وراثت

3.           فتوکپی اجاره نامه

4.           عندالزوم استعلام ثبتی               

5.           وکالت نامه

شرح دادخواست                                               

ریاست محترم دادگاه

احتراماً به وکالت از خواهان به استحضار می رساند :

به موجب فتوکپی سند مالکیت پیوستی مورث موکل به نام مرحوم ………… مالک رسمی سه دانگ از ششدانگ یک باب کارگاه تراشکاری به مساحت 237.5 متر مربع قطعه 23 تفکیکی از پلاک ثبتی ……….. بخش 12 تهران می باشد که نامبرده برابر گواهی انحصار وراثت شماره ……. مورخه 81/10/23 صادره از شعبه 805 دادگاه عمومی تهران در مورخه 81/6/29 به رحمت ایزدی پیوسته و موکل نیز جزء وراث آن مرحوم می باشد.

برابر اجاره نامه های پیوستی خواندگان یادشده فوق به عنوان سایر وراث آن مرحوم ملک یادشده فوق را ازتاریخ 83/8/6 به اجاره واگذار نموده و هیچگونه مبلغی از بابت اجاره آن محل به موکل پرداخت ننموده اند علیهذا از دادگاه محترم تقاضای صدور حکم بر محکومیت خواندگان به پرداخت اجرت المثل ایام تصرف محل موصوف از تاریخ 83/8/6 لغایت صدور حکم با جلب نظر کارشناس دادگستری و همچنین محکومیت آنان به جبران خسارات قانونی، هزینه دادرسی، هزینه کارشناسی و حق الوکاله وکیل در حق خواهان استدعا می گردد. اسامی بقیه خواندگان: 2- آقای …… 3- آقای …….. 4- خانم ……… همگی به نشانی خوانده ردیف اول

 

شرایط مطالبه اجرت المثل زمان تصرف مستاجر

جهت مطالبه اجرت المثل ایام تصرف مستاجر می بایست شرایط زیر مهیا باشد که عبارتند از:

1.           مالکیت رسمی خواهان به عنوان موجر یا وکیل قانونی ایشان

2.           منقضی شدن اجاره نامه فی مابین موجر و مستاجر

3.           ارائه اظهارنامه به مستاجر جهت تخلیه ملک مورد اجاره توسط موجر (چنانچه این امر صورت نپذیرد ظاهر امر این است که موجر جهت ادامه تصرفات مستاجر رضایت داشته است)

4.           خوانده (مستاجر) می بایست ملک مورد اجاره را در تصرف داشته باشد.

 

نمونه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف مستاجر

 

دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام تصرف

 

خواهان : …………………….

خوانده : ……………………

وکیل یا نماینده قانونی : ………………

تعیین خواسته و بهای آن :

مطالبه اجرت المثل ایام تصرف یک باب مغازه تجاری از پلاک ثبتی … اصلی بخش یک، به انضمام کلیه هزینه ها و خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مقوم به مبلغ 51,000 ریال مطابق نظر کارشناس

دلائل و منضمات دادخواست :

1.           تصویر مصدق سند مالکیت   

2.           تصویر مصدق دادنامۀ تخلیه به شماره 8         

3.           تصویر وکالتنامه وکیل

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی استان ………

با عرض سلام و ادب؛ احتراماً به استحضار عالی می رساند موکل مالک یکباب مغازه تجاری از پلاک ثبتی … اصلی بخش یک قن می باشد و با عنایت به اینکه خوانده محترم بموجب دادنامه شماره 8 صادره از شعبه دهم کلاسه پرونده ………. بعنوان مستاجر بوده است و از  طرفی از تاریخ انتقال رسمی پلاک فوق الذکر هیچگونه قراردادی با موکل ندارد بدین منظور خوانده محترم از تاریخ 1/1/1385 هیچگونه اجاره بها پرداخت نکرده است لذا پرداخت اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ 1/1/1385 لغایت صدور حکم به انضمام کلیه هزینه ها و خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل به استناد مواد 198،502،515 ق. آ.د.م تقاضای صدور حکم مقتضی را خواهانیم  قبلاً از همکاری و زحمات حضرتعالی تقدیر و تشکر می نماییم.

 

نحوه محاسبه اجرت المثل ایام تصرف ملک

همانگونه که بیان شد محاسبه اجرت المثل ایام تصرف ملک به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد. محاسبه اجرت الثمل ایام تصرف فاقد فرمول بوده و به طور دقیق نمی توان آن را مشخص نمود. بلکه این امر بعد از طرح دعوی از سوی خواهان و ارجاع آن از سوی دادگاه به کارشناس رسمی دادگستری و با درنظرگرفتن شرایط مختلف میزان اجرت المثل ایام تصرف را تعیین می نماید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *