شاهد در طلاق توافقی- آیا طلاق توافقی شاهد می‌خواهد؟

حضور شاهد در طلاق توافقی

شاهد در طلاق توافقی برای ثبت و جاری شدن صیغه طلاق ضروری است و براساس قانون آن‌ها باید دارای شرایط خاصی اعم از اینکه مذکر و عادل باشند و مطابق با قانون شاهد‌ها باید حتما مرد باشند و زن نمی تواند شاهد طلاق باشد.

طلاق یکی از موارد حقوقی است که قانون گذار قوانینی را برای آن تعیین کرده و ساده‌ترین شیوه طلاق برای جدایی زوجین طاق توافقی است و زوجین به وسیله ان می‌توانند به عقد نکاح در میان خود پایان دهند.

برای طلاق قواعد و تشریفاتی تعیین شده است که شامل انجام مراحل قانونی طلاق، جاری شدن صیغه طلاق، حضور شاهد در حین جاری شدن صیغه طلاق و تبت آن در دفاتر ثبت اسناد می‌باشد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره حضور شاهد در طلاق توافقی و تعداد و شرایط شاهد در طلاق توافقی اطلاعاتی را به شما کاربران عزیز ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل مهریه در تهران

آیا طلاق توافقی شاهد می‌خواهد؟

 همانطور که در قسمت مقدمه اشاره کردیم حضور شاهد در طلاق توافقی یکی از تشریفات مهم طلاق است.

قانونگذار طلاق توافقی را منوط به تشریفاتی کرده است و زوجین برای جدایی و طلاق باید این تشریفات را انجام دهند یکی از دلایل تعیین تشریفات این است که زوجین با عجله و بدون دلیل اقدام به جدایی و طلاق نکنند زیرا نهاد خانواده بسیار مقدس است و اکثر قوانین برای حفظ استحکام ان وضع شده است.

حضور شاهد در طلاق توافقی از تشریفات طلاق است و الزامی می‌باشد براساس ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد.

یکی از دلایل وضع این ماده قانونی این است که پس از مدتی از طلاق یکی از طریق جاری شدن صیغه طلاق را انکار نکند.

شرایط شاهد در طلاق توافقی

شاهد در طلاق توافقی باید دارای شرایط خاصی باشد که در این بخش از مقاله به این شرایط اشاره خواهیم کرد.

شاهدها باید دو نفر باشد: براساس ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی تعداد شاهد در طلاق توافقی باید دو نفر باشند این دو نفر می‌توانند به انتخاب زوجین باشند در هنگام جاری شدن صیغه طلاق حاضر شوند.

مرد بودن: براساس ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی دو شاهد حتما مرد باشند و مردی که به عنوان شاهد انتخاب می‌شود باید به سن بلوغ رسیده و عاقل باشد.

عادل بودن: دو مردی که به عنوان شاهد برای جاری شدن صیغه طلاق حضور دارند باید عادل و دارای صفت عدالت باشند.

شنوا بودن: ‌براساس ماده ۸ نظام نامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق “اشخاص کور یا گنگ یا کر یا محجور یا غیر بالغ یا غیر رشید نمی توانند معرف یا شاهد باشند” مطابق با این ماده شاهد در طلاق توافقی باید شنوا باشد و جاری شدن صیغه طلاق را بشنود.

آشنا بودن دو نفر شاهد: لزوما دو شاهد نباید با زوجین که می‌خواهند از یک دیگر جدا شوند آشنایی کامل داشته باشند همین که یک شناخت نسبی نیز از زوجین داشته باشند می‌توانند شاهد اجرای صیغه طلاق آن‌ها باشند.

همچنین مطالعه نمایید:مشاوره طلاق توافقی چند جلسه است؟

آیا زن می‌تواند شاهد طلاق توافقی باشد؟

یکی از سوال‌های پر تکرار این است که زن می‌تواند در طلاق توافقی شاهد باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم براساس با ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی: طلاقباید، به صیغهطلاقو در حضور لااقل دو نفر مرد عادل کهطلاقرا بشنوند، واقع گردد.

مطابق با ماده بیان شده شاهد در طلاق توافقی باید مرد باشد و زن به هیچ وجه نمی تواند در طلاق توافقی شاهد باشد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم اگر در خصوص شاهد در طلاق توافقی سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *