شرایط ملاقات فرزند پس از طلاق چیست؟

قوانین ملاقات فرزند بعد از طلاق

طبق ماده 1174 قانون در صورت طلاق والدین حق ملاقات برای فردی که فرزند تحت نظر او نیست باید میسر شود. بنابراین با نظر دادگاه جزئیات ملاقات مشخص و تعیین می شود. قانون به هر کدام از والدین گفته می شود خودشان باید در رابطه با ملاقات فرزند با یکی از طرفین تصمیم گیری کنند. ولی چنان چه طرفین در رابطه با زمان و مکان  دیگر جزئیات ملاقات اختلاف نظر داشته باشند دادگاه حکم قطعی ملاقات فرزند پس از طلاق را براساس زمان و مکان، شرایط و مساله کودک تعیین می کند.

به علاوه دادگاه زمان ملاقات فرزند را برای هر یک از طرفین تعیین می کند. براساس نظر دادگاه فرزند می تواند یک بار در هفته، دو بار در هفته یا فقط در آخر هفته با والدین خود دیدار کند. همچنین فردی که حضانت فرزند با او نیست نمی تواند بدون اجازه دیگری فرزند را از کشور خارج کند. در این صورت باید حتما با دادگاه مشورت کند تا دادگاه طبق مصالح کودک اجازه خروج از کشور را صادر کند.

همچنین بخوانید مقاله ای در مورد مهریه و قوانین مربوط به آن

زمان و مکان ملاقات با فرزند بعد از طلاق

مشخص کردن زمان و محل دیدار در صورت نداشتن توافق والدین با دادگاه است. چنان چه زمان و محل دیدار بین والدین به شکل توافقی انجام شود، طبق آن عمل شود و در صورتی که اختلافی باشد، دادگاه زمان و مکان ملاقات فرزند پس از طلاق را طبق شرایط و مصالح کودک تعیین می کند. زمان ملاقات را می توان افزایش و یا کاهش داد. پی خواهان افزایش یا کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند، می تواند دادخواست افزایش یا کاهش زمان ملاقات را به دادگاه ارائه کند.

همچنین دادگاه طبق شرایط و مصالح کودک حکم به افزایش یا کاهش مدت زمان ملاقات پس از طلاق خواهد داد. علاوه براین، در صورت عدم توافق در رابطه با مکان ملاقات کودک بعد از طلاق، ممکن است ملاقات در محل کلانتری صورت گیرد. البته کلانتری ها اصولا مکان مناسبی برای ملاقات با کودک نیست. بر همین اساس قوه قضاییه وظیفه دارد که مکان مناسبی را برای ملاقات کودک اختصاص دهد.

حق ملاقات فرزند

حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

مهم ترین نکته در رابطه با دیدار والدین با فرزند یا فرزندان خود این است هیچ کدام از والدین نمی توانند این حق را از دیگری سلب کنند. پس حق ملاقات فرزند قبل از طلاق این است که دیدار فرزند از طریق هر یک از والدین سلب نمی شود.

براساس  ماده 1174 قانون مدنی در رابطه با حق ملاقات قبل از طلاق، چنان چه به دلیل طلاق یا به هر جهتی دیگر والدین فرزند در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از والدین فرزند که تحت حضانت او نمی باشند، حق ملاقات با فرزند پس از طلاق خود را دارند. بنابراین، حق ملاقات فرزند قبل از طلاق برای والدین محفوظ است و نمی توان هیچ کدام از والدین را از این حق محروم کرد. تنها در شرایط خاص و ویژه ای، ضمن در نظر گرفتن مصحلت کودک، می توان مدت زمان ملاقات پس از طلاق با فرزندان را افزایش یا کاهش داد.

مطالعه کنید: حق حضانت فرزند

حق ملاقات فرزند شیرخوار

در رابطه با حق ملاقات فرزند شیرخوار برای پدر، بنابراین ساعات ملاقات پدر با طفل شیرخوار براساس وضعیت فرزند می باشد. به طور کلی حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر است. مگر این که مادر یک سری موارد ممنوعه را مرتکب شود. از جمله اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به مشروبات الکلی، ضرب و جرح طفل این موارد موجب سلب حضانت فرزند از مادر می شود.

حق ملاقات فرزند

حق ملاقات فرزند بالغ

براساس ماده 1210 قانون  پس از رسیدن سن شرعی  فرزندان، مسئله حضانت منتفی می شود. بنابراین فرزند بالغ پس از رسیدن سن بلوغ می تواند با هر کدام از والدین یا اجداد خود که بخواهد، زندگی کند.

در رابطه با ملاقات فرزند بالغ پس از طلاق کمتر از 18 سال براساس ماده 45 قانون حمایت خانواده مصوب 91، در صورتی که مصلحت فرزند ایجاب کند، صدور حکم ملاقات چنین فرزندی با هر یک از والدین و تهیه الزامات آن توسط دیگری بلااشکال است. بنابراین احراز این حکم با دادگاه می باشد.

حق ملاقات با نوه

طبق ماده 1174 پدر بزرگ پدری نیز مانند پدر قادر هست حضانت نوه خود را در اختیار داشته باشد. چنان چه پدر فوت کرده باشند، پدر بزرگ پدری حق دیدار با نوه خود را دارد و بر خلاف مقتضای اعمال حق و تکلیف ولایت است و هیچ دلیل شرعی و قانونی نیز در منع دیدار جد پدری وجود ندارد. چنان چه بعد از فوت پدر حضانت فرزند به مادر واگذار شود، اجداد پدری و مادری به ویژه جد پدری حق ملاقات با نوه خود را دارند و دادگاه می تواند سرپرست کودک را به فراهم کردن وسایل ملاقات، اجبار و الزام کند.

شرایط به عهده گرفتن حضانت فرزندان بعد از طلاق

شرایط نگهداری فرزند پس از طلاق عبارتند از:

  • توانایی عملی
  • شایستگی اخلاقی
  • عقل
  • اسلام
  • عدم ازدواج مادر با شخص دیگر

علاوه براین، چنان چه زندگی با یکی از والدین، فرزند را در خطر جسمی یا روحی قرار دهد، به عنوان مثال یکی از والدین دچار بیماری خطرناک و واگیرداری هستند، نمی توانند از کودک خود نگهداری کنند. در صورتی که مادر مجدد ازدواج نمایند، چنان چه پدر فوت کرده است حق حضانت فرند پس از طلاق از مادر سلب نمی شود و کودک همچنان تحت نگهداری مادر باقی می ماند.

موارد زیر می‌ تواند از جمله شرایطی باشد که دادگاه حق حضانت را از یکی از والدین سلب کند:

  • اعتیاد داشتن به الکل، قمار و مواد مخدر
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا
  • مبتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از کودک یا مجبور کردن کودک برای ورود به مشاغل ضد اخلاقی همانند فساد، فحشا، تکدی گری، قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

موارد سلب حضانت فرزند پس از طلاق فقط به همین موارد خلاصه نمی گردد. همان طور که می دانید در صورت احتمال هر گونه خطر جسمی، روحی و یا تربیتی، دادگاه می تواند حق حضانت را از والدین سلب کند.

همچنین بخوانید مقاله ای در مورد تدلیس در ازدواج

مدارک مورد نیاز برای ملاقات فرزند پس از طلاق

مدارک لازم جهت ثبت درخواست دیدار فرزند حاوی اصل سند نکاح و یا اسناد مثبته زوج بودن به همراه شناسنامه کارت ملی و مشخصه های هویتی فرزند مشترک می باشد. گرچه قابل ذکر است که ثبت نام در سیستم ابلاغ الکترونیک ثنا در ثبت درخواست ضروری است.

هر یک از طرفین می توانند جهت احقاق حق و برخورداری اط حمایت قانونی با مراجعه وکیل دادگستری ضمن اعطای وکالت موضوع ملاقات با فرزند پس از طلاق را توسط وکیل محترم دادگستری پیگیری شود. موسسه حقوقی نوین وکیل با برخورداری از بهترین وکلای دادگستری می توانند کمک شایانی در این رابطه به خانواده ها نمایند.

حق ملاقات فرزند

نفقه کودک بر عهده چه کسی است؟

براساس ماده 1190 نفقه کودک وظیفه پدر می باشد. بنابراین، چه پدر سرپرستی فرزند را عهده دار باشد یا این که سرپرستی کودک بر عهده مادر یا فرد دیگری باشد، پرداخت نفقه فرزند شامل مسکن، لباس، خوراک و نیازهای درمانی بر عهده پدر است.

چنان چه پدر از پرداخت نفقه ( با وجود داشتن استطاعت مالی) خوداری نماید، براساس ماده 642 جرم بوده و در صورت شکایت ذی نفع دادگاه او را به حبس از 3 ماه و یک روز تا 5 ماه محکوم می کند. همچنین نفقه کودک شیرخوار بر عهده پدر می باشد و میزان نفقه آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در صورت فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت مخارج زندگی فرزند، این تکلیف بر عهده پدر بزرگ پدری است. در صورت نبود پر و اجداد پدری یا عدم توانایی آن ها در پرداخت مخارج زندگی فرزند، تکلیف نفقه بر عهده مادر می باشد. در صورت فوت مادر یا عدم توانایی مادر در  مخارج فرزند، این تکلیف بر عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری فرزند قرار می گیرد.

همچنین اگر در شروط ضمن عقد گفته شده باشد در صورت واگذاری حضانت فرزند به مادر  تامین مخارج با مادر است. بنابراین پدر موظف به پرداخت نفقه فرزند نمی باشد. مبلغ نفقه فرزند را دادگاه خانواده طبق وضعیت او از لحاظ موقعیت اجتماعی، شرایط سنی، نیازهای روزمره و غیره تعیین می کند.

در صورت مخالفت با ملاقات کودک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

چنان چه یکی از والدین که حق نگهداری فرزند با او است، مانع از ملاقات با دیگر والد شود، حکم جلوگیری از ملاقات فرزند پس از طلاق با نظر دادگاه کیفری برای بار اول محکوم به پرداخت نقدی می شود. چنان چه تکرار شود به حداکثر مجازات مذکور محکوم می شود. در برخی موارد این امکان وجود دارد که یکی از والدین به نفع دیگر از حق حضانت خود صرف نظر کند.

بنابراین قراردادهایی در رابطه با حق حضانت بین خود منعقد می کنند که اگر برخلاف مصلحت کودک نباشد، معتبر است و براساس آن عمل می شود. از آنجایی که حضانت تکلیف والدین است، والدین نمی توانند این تلکیف را از خود ساقط کنند و کودک را بی سرپرست رها کنند.

در صورتیکه هرگونه مشکل و سوال  و یا نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه ملاقات با فرزند پس از طلاق دارید می توانید از مشاوره همکاران ما در نوین وکیل استفاده نمایید.

روشهای ارتباط با وکیل در حوزه ملاقات فرزند بعد از طلاق

در مورد شرایط ملاقات فرزند ممکن است سوالات زیادی برای شما مطرح شود که در مقاله بالا به آن پرداخته نشده باشد در نتیجه شما می توانید به صورت مستقیم با وکیل ارتباط برقرار نمایید و سوالات خود را از او بپرسید. در موسسه نوین وکیل این امکان فراهم شده است که شما بتوانید به صورت حضوری و غیر حضوری سوالات خود را مطرح نمایید و از وکلای ما مشاوره دریافت نمایید. در روش اول برای دریافت مشاوره در مورد قوانین شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق می توانید با شماره های 02166902176 و یا شماره 02122690179 تماس برقرار نمایید و سوالات خود را مطرح نمایید.

در روش دوم شما می توانید سوالات خود را از طریق شبکه های اجتماعی مطرح نمایید. که در حال حاضر این امکان فقط در شبکه اجتماعی واتساپ امکان پذیر می باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *