شکایت عدم تحویل جهیزیه- استرداد جهیزیه توسط زن

شکایت عدم تحویل جهیزیه زمانی مطرح می‌شود که پس از طلاق مرد از تحویل جهیزیه به زن امتناع می‌ورزد در جنین شرایطی قانون این امکان را به زن داده است که با طرح دادخواست مرد را ملزم به مسترد کردن جهیزیه کند برای این کار زن باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و اقدام به تنظیم شکایتنامه مبنی بر عدم تحویل جهیزیه نماید.

تهیه وسایل منزل یا جهیزیه برعهده مرد است و قانونگذار آن را از مصادیق نفقه برشمرده و مرد موظف به تامین آن می‌باشد، چنانچه زنان براساس عرف و رسوم منطقه خود اقدام به تهیه جهیزیه کنند می‌توان هر زمان که بخواهند آن مسترد کنند و وظیفه مرد است که مجددا به تامین وسایل بپردازد و تا زمانی که وسایل را تهیه نکرده زن موظف به تمکین از او نمی باشد.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره نحوه شکایت عدم تحویل جهیزیه و مسائل پیرامونی ان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: درخواست طلاق از طرف زن

نحوه شکایت عدم تحویل جهیزیه

همانطور که در قسمت مقدمه اشاره کردیم هنگامی که مرد از تحویل جهیزیه به زن امتناع کند زن می‌توانید اقدام به شکایت علیه او کند، نحوه و مراحل شکایت عدم تحویل جهیزیه مطابق با مراحل زیر است:

  • مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا
  • تنظیم دادخواست شکایت عدم تحویل جهیزیه و دخیره فایل تایپی
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست استرداد جهیزیه برای ارسال به دادگاه
  • شرکت در جلسه رسیدگی به پرونده استرداد جهیزیه و ارائه مدارکی مالکیت زن بر جهیزیه می‌باشد که این مدارک شامل لیست جهیزیه امضا شده توسط زوج یا شهود یا توافقات امضا شده طلاق توافقی که در دفاتر اسناد رسمی یا سند عادی تنظیم شده و مرد مالکیت زن بر جهیزیه را پذیرفته و به او حق استرداد کردن داده می‌شود.
  • مراجعه به اجرای احکام شعبه صادر کننده رای استرداد جهیزیه و درخواست صدور اجرائیه رای صادره و درخواست صدور دستور همراهی مامور هنگام استرداد جهیزیه.
  • پس از صدور اجرائیه مراجعه به محل قرار‌گیری جهیزیه به همراه مامور و استرداد کردن جهیزیه براساس حکم دادگاه که مالکیت زن بر آن را پذیرفته است.

مدت زمان شکایت و استرداد جهیزیه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به مدت زمان شکایت و استرداد جهیزیه بپردازیم، در صورتی که زن با امتناع مرد در خصوص تحویل جهیزیه مواجهه شد باید برای شکایت عدم تحویل جهیزیه اقدام کند و مراحل و فرایند شکایت را طی نماید.

برای مدت زمان استرداد جهیزیه نیز باید بگوییم که اگر زن مدارکی که دلالت بر مالکیت او باشد مدت زمان استرداد بسیار سریع‌تر از زمانی است که زن هیچ مدرکی برای مالکیت بر جهیزیه نداشته باشد.

هزینه شکایت عدم تحویل جهیزیه

در صورت عدم تعیین و تکلیف جهیزیه در طلاق و عدم تحویل جهیزیه توسط زوج زن می‌تواند به صورت قانونی برای شکایت عدم تحویل جهیزیه و استرداد جهیزیه اقدام کند، در این صورت زن موظف به پرداخت هزینه‌هایی است که در این بخش به آن اشاره می‌کنی.

هزینه شکایت عدم تحویل جهیزیه به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل هزینه اقدام برای ثبت دادخواست تا زمان صدور حکم و هزینه‌های مربوط به بعد از صدور حکم و زمان صدور اجرائیه می‌شود.

هزینه‌ها از زمان اقدام به ثبت دادخواست تا زمان صدور حکم شامل هزینه ثبت نام در سامانه ثنا، هزینه ثبت دادخواست براساس تعرفه دفاتر خدمات قضایی تعیین خواهد شد، هزینه دادرسی استرداد جهیزیه که براساس مبلغی که زن جهیزیه خود را مقدم کرده متفاوت است.

همچنین مطالعه کنید:طلاق توافقی، شرایط و مراحل آن در سال 1402

مدارک لازم برای شکایت عدم تحویل جهیزیه

همانطور که می‌دانید برای ثبت دادخواست و تنظیم شکایت نامه باید مدارکی را نیز ضمیمه آن کنید تا دادگاه با بررسی دادخواست و مدارک روند رسیدگی به شکایت شما را بهتر و سریعتر انجام دهد، در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای شکایت عدم تحویل جهیزیه را برای شما بیان کنیم:

  • نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری سامانه ثنا
  • فایل تایپی دادخواست تنظیم شده برای استرداد جهیزیه
  • مدارک ثبت پرداخت هزینه‌های مربوط به استرداد جهیزیه
  • طلاق نامه، شناسنامه و مدارک هویتی
  • مدارک مالکیت زن بر جهیزیه و بر حق بودن او برای استرداد جهیزیه که شامل لیست کامل جهیزیه یا شهادت شهود زوج مالکیت بر جهیزیه را پذیرفته و حق استرداد جهیزیه را به او داده است.

استرداد جهیزیه با سیاهه

لیست اقلام جهیزیه از دیرباز در کشور ما رواج داشته است بنابراین اگر زن در ابتدای زندگی مشترک لیست اقلام جهیزیه خود را تهیه و از مرد امضا گرفته باشد که او این اقلام را به خانه آورده است استرداد جهیزیه بسیار آسان می‌شود.

برای استرداد جهیزیه با سیاهه لازم است که زن دادخواست استرداد جهیزیه را به همراه لیست سیاهه جهیزیه تقدیم به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف کند.

همچنین لازم است که بدانید طلاهای عروس جزء لیست سیاهه جهیزیه محسوب نمی شوند هر چند که در لیست مکتوب شده باشند و تنها اموال و وسایل در زندگی مشترک مورد استفاده قرار گرفته است قابل استرداد است و برای استرداد طلاها باید به صورت جداگانه دادخواستی مطرح نمایید.

استرداد جهیزیه بدون حکم دادگاه

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا استرداد جهیزیه بدون حکم دادگاه امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله هنگامی که زن سیاهه و فاکتور رسمی برای جهیزیه را داشته باشد و مرد نیز سیاهه را امضا کرده باشد می‌تواند با حضور دو شاهد مرد و مامور نیروی انتظامی برای استرداد جهیزیه اقدام کند.

همچنین اگر زوجین برای استرداد جهیزیه با یکدیگر توافق کرده باشند دیگر نیازی به حکم دادگاه نیست و زن براساس توافقات خود با شوهر می‌تواند برای استرداد جهیزیه اقدام کند.

حتما بخوانید:طلاق از طرف زن چگونه انجام می شود؟

شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

شرایط استرداد جهیزیه در طلاق توافقی با این مسئله که آیا زوجین در خصوص مالکیت و استرداد جهیزیه در طلاق توافقی تعیین تکلیف باشند، در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط استرداد جهیزیه در صورت تعیین تکلیف مالیک و استرداد جهیزیه یا عدم تعیین تکلیف آن در طلاق توافقی توضیح خواهیم داد.

در صورت تعیین تکلیف مالکیت و استرداد جهیزیه در طلاق توافقی دیگر نیازی به تشریفات خاصی نیست و زن با هماهنگی مرد می‌تواند برای مسترد کردن جهیزیه اقدام کند و فقط کافی است که زن قبل از رجوع به منزل مشترک برای استرداد جهیزیه در خصوص ساعت و روی هماهنگی‌های لازم را با همسر سابق خود کند.

در صورت عدم تعیین تکلیف مالکیت و استرداد جهیزیه در طلاق توافقی و امتناع زوج از استرداد جهیزیه زوجه می‌تواند اقدام به تبت دادخواست استرداد جهیزیه کند و مالکیت خود بر جهیزیه را اثبات کند مدارک لازم برای استرداد جهیزیه را ارائه دهد و هزینه‌های انجام این امر را بپردازد.

مشاوره با وکیل برای شکایت عدم تحویل جهیزیه

مشاوره با وکیل برای شکایت عدم تحویل جهیزیه تا حدودی الزامی است، زیرا این نوع شکایت پیچیدگی و دشواری‌های مخصوص به خود را دارد و لازم است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب دانش و آگاهی لازم را داشته باشید.

وکیل جهیزیه با استفاده از علم و دانشی که دارد به شما کمک می‌کند تا با آگاهی کامل مراحل شکایت عدم تحویل جهیزیه را طی کنید و مانع پایمال شدن حق شما خواهد شد.

علاوه بر این وکیل جهیزیه می‌تواند در تنظیم شکایتنامه به شما کمک کند و در نهایت با تنظیم یک شکایتنامه اصولی و رعایت موارد قانونی مانع رد دادخواست شما خواهد شد.

جهیزیه در چه صورت به زن تعلق نمی گیرد؟

در صورتی که زن جهیزیه را تهیه و خریداری نکرده باشد و هیچ مدرکی برای اثبات مالکیت خود به دادگاه ارائه ندهد در چنین حالتی اگر مرد مدعی شود که جهیزیه را خریداری کرده و اسنادی را نیز به دادگاه ارائه بدهد، در این صورت هیچ جهیزیه‌ای به زن تعلق نمی گیرد.

می توانید این مقاله اعتراض به رای تعدیل مهریه را در سایت ما بخوانید.

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه

خواهان: خانم……………فرزند ………. به کدملی ………… به نشانی: تهران ……… .

خوانده: آقای ……..فرزند … به کدملی… به نشانی ک تهران ……….. .

وکیل: سید محمد اندرزگو وکیل پایه یک دادگستری

خواسته:

1-الزام خوانده به استرداد جهیزیه مقوم به …

2-صدور قرار تامین خواسته 3

-پرداخت کلیه خسارات ناشی از دادرسی

دلایل و منضمات:

1-تصویر مصدق عقدنامه شماره …

2-لیست جهیزیه

3-شهادت شهود

4-وکالتنامه

شرح دادخواست استرداد جهیزیه

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

باسلام

اینجانب به وکالت از موکل خانم ……………….مطالب ذیل را درجهت تشریح دادخواست تقدیمی به استحضار می‌رساند:

موکل ………. در مورخ1393/08/12 بموجب سند ازدواج شماره ………… تنظیمی در دفتررسمی ازدواج شماره ……………. با آقای …………… ازدواج نموده است. زوجین به دلیل اختلافات پیش آمده جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند ولی جهیزیه و اثاثیه شخصی موکل طبق عرف به منزل مشترک منتقل شده است و اینک نیز در محل سکوت زوج قرار دارد و نظر به اینکه جهیزیه به شرح لیست ضمیمه متعلق به موکل می‌باشد لذا مستندا به ماده 198 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی الزام و محکومیت زوج به استرداد جهیزیه مطابق لیست پیوست با احتساب خسارات قانونی مورد استدعاست

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص شکایت عدم تحویل جهیزیه و مسائل پیرامون آن در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشتید با شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *