شکایت ضرب و جرح- نحوه شکایت ضرب و جرح

شکایت ضرب و جرح زمانی صورت می‌گیرد که شخصی مورد ضرب و جرح قرار گرفته باشد و فرد برای شکایت به مراجع صالح مراجعه کند.

ضرب و جرح یعنی آسیب رساندن به اعضای بدن که مطابق با قانون این عمل جرم محسوب می‌شود و قانونگذار برای آن مجازاتی نیز تعیین کرده است، ضرب و جرح یک نوع خشونت خانگی نیز به شمار می‌رود و در روابط زن و شوهر نیز اتفاق می‌افتد.

آمار ضرب و جرح و شکایت از ان هر ساله در کشور ما افزایش می‌یابد و ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد در اغلب موارد بل یک گفتگو ساده شروع می‌شود سپس منجر به ضرب و جرح طرفین می‌شود.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره شکایت ضرب و جرح و نحوه اثبات ضرب و جرح اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

نحوه شکایت ضرب و جرح

شکایت ضرب و جرح طرح کیفری دارد و برای اقامه دعوی در دادگاه لازم است که شکایتنامه‌ای تنظیم شود، در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه شکایت ضرب و شتم را برای شما بیان کنیم.

اولین اقدام برای شکایت ضرب و جرح تنظیم شکایتنامه است و پس از تنظیم شکایتنامه و مدارک مهم را ضمیمه آن باید کرد و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و آن را به ثبت برسانید.

پس از ارسال دادخواست خود در دفاتر خدمات قضایی، دادگاه اقدام به بررسی و پیگیری شکایتنامه می‌کند و زمان دادرسی را به طرفین از طریق پیامک ابلاغ می‌کند.

علاوه بر شیوه فوق فرد شاکی می‌تواند با مراجعه به کلانتری محل اقدام به تنظیم صورت جلسه و شکایت از فرد مجرم به علت ضرب و جرح کند که در این روش پس از تشکیل پرونده و تکمیل مدارک لازم آن را به دادسرا ارجاع داده می‌شود تا قاضی به پرونده رسیدگی کند.

نحوه اثبات ضرب و جرح

در قسمت فوق نحوه شکایت ضرب و جرح را برای شما به صورت کامل توضیح دادیم، در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه اثبات ضرب و جرح را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

مطابق قانون مجازات اسلامی 4 ادله برای اثبات ضرب و جرح وجود دارد که شامل اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی است.

اقرار: اگر مجرم به ضرب و شتم خود اقرار کند، در نهایت جرم ضرب و جرح اثبات خواهد شد.

شهادت: شهادت دو مرد عادل از دیگر روش‌ها برای اثبات ضرب و جرح است.

سوگند: از طرفین تقاضا می‌شود تا برای اثبات حرف خود سوگند یاد کنند.

علم قاضی: علم قاضی با وجود صورت جلسه کارشناسان، نامه پزشک قانونی، اظهارات گواهان و نظیر آن ضرب و جرح برای آن اثبات خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:لزوم استفاده از وکیل کیفری

ارکان جرم ضرب و جرح

جرم ضرب و جرح مانند هر جرم دیگری دارای سه رکن قانونی می‌باشد که عبارتند از:

  • رکن قانونی: براساس ماده ۶۱۴‌‌ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به حبس درجه شش محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.
  • رکن مادی: رکن مادی شامل سه شرط است: اولین شرط شخصی که دچار آسیب شده است باید انسان زنده باشد، دومین شرط صدمه به صورت فعل مثبت باشد یعنی عملا فرد آسیب رساننده باشد، سومین شرط وسیله ارتکاب جرم که شامل هر چیزی می‌باشد، مشخص باشد.
  • رکن معنوی: رکن معنوی شامل سوء نیت است یعنی فرد مرتکب ضرب و جرح عمدی با علم به اینکه به شخص آسیب می‌زند برای این کار اقدام کند.

هزینه شکایت ضرب و جرح

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم درباره هزینه‌های شکایت ضرب و جرح اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم همانطور که می‌دانید هر شکایتی شامل هزینه‌هایی می‌شود، برای شکایت ضرب و جرح باید هزینه تنظیم شکایتنامه، هزینه ثبت نام در سامانه ثنا، هزینه پزشک قانونی و اخذ گواهی، هزینه دادرسی به پرونده، هزینه کپی را فرد شاکی بپردازد.

مدارک لازم برای شکایت ضرب و جرح

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم برای شکایت ضرب و جرح باید شکایتنامه‌ای را تنظیم کرد و به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد و دادخواست شکایت خود را به ثبت برسانند یا می‌توانند با مراجعه به کلانتری و تنظیم صورت جلسه اقدام به شکایت از مجرم کنند به طور کلی برای شکایت ضرب و جرح باید مدارکی را نیز ارائه بدهید در این بخش از مقاله میخواهیم مدارک لازم برای شکایت ضرب و جرح را برای شما بیام کنیم.

  • مدارک شناسایی شاکی
  • مدارک شناسایی شهود
  • ثبت نام در سامانه ثنا و اخذ برگه ثبتنام
  • نامه پزشک قانونی
  • تنظیم شکایتنامه قانونی مبنی بر شکایت ضرب و جرح

وکیل برای شکایت ضرب و جرح

شکایت ضرب و جرح نیز مانند سایر شکایت‌ها دارای پیچیدگی و فرایندی می‌باشد که لازم است فرد با آگاهی کامل این مراحل را انجام دهد تا دادگاه به پرونده شکایت رسیدگی کند، از طرفی اگر شکایتنامه اصولی و با رعایت موارد قانونی تنظیم نشده باشد رد خواهد شد و مورد بررسی قرار نمی گیرد یا اگر فرد شاکی دلایل و اسناد را مبنی بر ضرب و جرح خود نتواند به دادگاه ارائه بدهد پرونده شکایت به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

بنابراین لازم است که برای شکایت ضرب و جرح از یک وکیل متخصص کمک بگیرید تا اطلاعات لازم برای شکایت درباره ضرب و شتم را در اختیار شما قرار دهد و مانع پایمال شدن حقوق شما شود.

همچنین می توانید مقاله چگونه بهترین وکیل کیفری تهران را بگیریم؟ را در سایت ما مطالعه کنید.

چه زمانی برای طرح شکایت ضرب و جرح اقدام کرد؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که چه زمانی برای طرح شکایت ضرب وجرح اقدام کرد؟

در صورتی که شخص مورد ضرب و جرح قرار گرفته باشد باید در اسرع وقت به پزشک قانونی مراجعه کند و گواهی مربوط را اخذ کند، لازم است که فرد در اولین فرصت به پزشک قانونی مراجعت کند زیرا اگر مدت طولانی بعد از ضرب و جرح به پزشک قانونی مراجعه کند ممکن است آثاری از جنایت در بدن شما باقی نماند و اثبات آن دشوار است.

گواهی پزشک قانونی یکی از مدارک مهم برای اثبات وقوع این جرم است و این گواهی میزان آسیب به صورت رقیق و میزان مجازات را تعیین می‌کند.

مجازات ضرب و جرح عمدی

همانطور که در قسمت‌های فوق گفتیم ضرب و جرح جرم است و قانونگذار برای آن مجازاتی تعیین کرده است.

مطابق با قانون مجازات اسلامی ضرب و جرح به‌عنوان جنایت بر عضو شناخته شده است و مجرم تحت شرایطی به قصاص، دیه و حبس محکوم خواهد شد.

براساس ماده 387 قانون مجازات اسلامی جنایت بر عضو عبارت از هر آسیب کمتر از قتل مانند قطع عضو، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع است، بنابراین ضرب و شتم حتی اگر به اندازه یک خراش باشد در قانون برای آن مجازاتی تعیین شده است و هر چه صدمه بیشتر باشد مجازات مجرم سنگین‌تر خواهد بود.

مطابق با ماده 614 قانون مجازات اسلامی: هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به حبس درجه شش محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

مرجع صالح رسیدگی به شکایت ضرب و جرح

امروزه پرونده‌های مختلفی در خصوص ضرب و جرح در دادگاه‌های خانواده و دادسرا‌ها مطرح می‌شود و در این حوزه احکام مختلفی از سوی دادگاه مطرح می‌شود.

هنگامی که ارتکاب یک رفتاری جنبه کیفری پیدا کند قطعا جرم است و دارای مجازات می‌باشد و رسیدگی به ان نیز در صلاحیت محاکم کیفری است.

جرم ضرب و جرح نیز جنبه کیفری دارد و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه‌های کیفری می‌باشد و امکان شکایت از آن در مراجع قضایی وجود دارد.

همچنین بخوانید: ضرب وجرح زن توسط شوهر

نمونه دادخواست برای ضرب و جرح

شاکی: …… (نام و مشخصات شاکی)

مشتکی عنه: ………. (نام و مشخصات مشتکی عنه)

وکیل یا نماینده قانونی: …….. (در صورت داشتن وکیل، نام و نام خانوادگی نوشته می‌شود)

موضوع: ایراد ضرب و جرح

دلایل و ضمائم: 1 – کپی مصدق شناسنامه 2 – کپی مصدق کارت ملی 3 – شهادت شهود 4 – گواهی پزشکی قانونی 5 – سایر مدارک

زمان و نشانی محل وقوع جرم: (زمان و محلی که جرمضرب و جرح ساختگییا واقعی، در آن، اتفاق افتاده است.)

توضیحات:

باسلام، احتراما به استحضار می‌رساند:

اینجانب در مورخ …. با مشتکی عنه ….. در پارکینگ ساختمان، به نشانی …. به دلیل … اختلاف پیدا کردیم که به وسیله …… از سوی ایشان، موردضرب و جرحقرار گرفتم. لذا، با استناد به گواهی پزشکی قانونی و شهادت شهودی که شاهد صحنهضرب و جرحبودند و سایر مدارک ارائه شده، تقاضای تعقیب کیفری و صدور حکم محکومیت مشتکی عنه را استدعا دارم .

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص شکایت ضرب و جرح در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرد و از آن‌ها راهنمایی دریافت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *