عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت – عدم انجام تعهدات سازنده و مالک ساختمان

عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت در ساخت پیگیری حقوقی و قضایی را به دنبال دارد و هر یک از طرفین در صورتی که متوجه شود طرف مقابل برای به تعهدات خود عمل نمی کند می‌تواند علیه متعهد له اقدام به شکایت کند.

قرارداد مشارکت در ساخت یک قراردادی است که میان مالک زمین و سازنده منعقد می‌شود و طرفین در این قرارداد دارای تعهداتی هستند که در زمان مقرر باید به آن عمل کنند در صورتی که شخص برای انجام تعهدات خود کوتاهی کند طرف دیگر می‌تواند از او شکایت کند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره با وکیل ملکی

 

تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟

پیش از آنکه در رابطه با عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت سخن بگوییم باید در اولین وهله در رابطه با تعهدات سازنده سخن بگوییم و بدانیم این تعهدات شامل چه مواردی است. در این باره بخشی از این تعهدات عبارتند از:

  1. داشتن صلاحیت کاری، علمی و فنی و حتی قانونی
  2. انجام دادن پروژه‌های ساخت و ساز
  3. رعایت کلیه موارد مرتبط به بیمه
  4. تعیین محدوده‌ی ساخت و ساز

عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت بسته به این که این عدم انجام تعهدات از سوی مالک یا سازنده بوده است متفاوت می‌باشد. در برخی از موارد طرفین به تعهدات خود در قرارداد مشارکت در ساخت عمل نمی کنند که این مسئله سبب اختلال در روند ساخت و ساز یا توقف پروژه می‌شود.

در چنین شرایطی طرف دیگر می‌تواند از طریق قانون متعهد له را مجبور به انجام تعهدات خود کند، همچنین براساس قانون شخص می‌تواند به دلیل عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت از متعهدله شکایت کند و درخواست مطالبه خسارات نماید.

عدم انجام تعهدات در قانون مدنی

عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت از قوانین کلی عدم انجام تعهدات در قانون مدنی پیروی می‌کند. مطابق با ماده ۴۷ قانون مدنی: هر گاه محكوم به انجام عمل معینی باشد و محكوم‌علیه از انجام آن امتناع ورزد و انجام عمل به توسط شخص دیگری ممكن باشد‌ محكوم‌له می‌تواند تحت نظر دادورز (‌مأمور اجرا) آن عمل را وسیله دیگری انجام دهد و هزینه آن را مطالبه كند و یا بدون انجام عمل هزینه لازم را به‌ وسیله قسمت اجرا از محكوم‌علیه مطالبه نماید.

همچنین مطالعه کنید:خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت

ضمانت اجرای عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت

عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت از قانون مدنی در مورد ضمانت اجرایی تعهدات پیروی می‌کند، بنابراین اگر سازنده از انجام تعهدات خود امتناع کند مالک بایستی دعوای الزام به تعهد را در دادگاه اقامه کند. در صورتی که مالک از تنظیم سند رسمی وکالت و اعطای وکالت جهت اخذ پروانه ساختمان امتناع کند، سازنده می‌تواند اقدام به اقامه دعوی الزام به تنظیم سند رسمی وکالت را علیه مالک کند.

هنگامی که مالک متعهد به ارائه سند مالکیت و پرداخت بدهی به شهرداری شده است اما به این تعهد خود عمل نکرده است سازنده می‌تواند دادخواست الزام مالک به تنظیم سند رسمی و تسویه بدهی‌های ملک را مطرح نماید.

همانطور که گفته شد در صورت عدم انجام تعهد توسط شخص، طرف دیگر قرارداد باید او را الزام به انجام تعهد خود کند و فسخ قرارداد در وهله اول امکان پذیر نیست.

کلام آخر

به پایان این نوشتار رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت ساخت در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه درباره عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *