خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت

خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت قابل مطالبه است اما دارای شرایط و ضوابطی می‌باشد. در بسیاری از قرارداد مشارکت مواردی پیش می‌آید که عدم آگاهی به آن ضربه سنگینی به حق و حقوق خود را مطالبه کنند اما برای دریافت خسارات لازم است شرایط مطالبه آن وجود داشته باشد.

در قرارداد مشارکت در ساخت طرفین دارای تعهداتی هستند که موظفند در زمان مقرر به تعهدات خود عمل کنند چنانچه یکی از آن‌ها به تعهد خود عمل نکند می‌تواند از طرف دیگر خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت را مطالبه کند. در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم در خصوص خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت

هنگامی که یکی از طرفین به تعهد خود در قرارداد مشارکت در ساخت عمل نکند می‌تواند از شخص متعهد له مطالبه خسارات کند که در این صورت باید برای شخص متعهد یک اظهارنامه رسمی ارسال نماید.

دعاوی که برای مطالبه خسارت در قرارداد مشارکت در ساخت مطرح می‌شود یک دعاوی مالی است و مدت زمان تاخیر و وجه التزام تا روز طرح دادخواست محاسبه شده و هزینه دارسی براساس ان پرداخت می‌شود. عنوان طرح درباره الزام به ایفای تعهد مبنی بر موضوع طرح دعوا و مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد به ازای هر روز مبلغ خاصی است.

هنگامی که شخص اقدام به اقامه دعوی برای مطالبه خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت می‌کند و دادخواست خود را به دادگاه ارسال می‌کند دادگاه مدارک و مستندات را به صورت کامل بررسی می‌کند و در نهایت حکم نهایی توسط قاضی صادر می‌شور و خوانده محکوم به انجام تعهدات خود و پرداخت خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت می‌شود.

 مطالبه خسارات در قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که هر یک از طرفین در زمان مقرر به تعهدات خود در قرارداد مشارکت در ساخت عمل نکنند طرف مقابل می‌تواند اقدامات قضایی انجام دهد. البته برای مطالبه خسارت خواهان دعوا باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند تا دادگاه بتواند به این مورد رسیدگی کند.

دعاوی مطالبه خسارت تاخیر بیشتر مربوط به تاخیر در تحویل ملک، خسارت تاخیر در نقل و انتقال سند رسمی، خسارت مبنی بر عدم تحویل ملک و… است.

همچنین مطالعه کنید:شکایت از مجری ساختمان

شرایط مطالبه خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت

همانطور که در قسمت‌های فوق بیان کردیم طرفین می‌توانند اقدام به مطالبه خسارات در قرارداد مشارکت کنند، اما شرایطی برای مطالبه خسارات تاخیر در قرارداد مشارکت وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

  • قراردادی که منعقد شده است برای دو طرف لازم الاجرا باشد و طرفین ملزم به انجام تعهدات ذکر شده خود در قرارداد مشارکت در ساخت باشند.
  • میزان خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت توسط طرفین تعیین شده باشد و در مفاد قرارداد مشارکت در ساخت ذکر شده باشد اگر مبلغ خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت تعیین نشده باشد دادگاه با جلب نظر کارشناس مبلغ خسارات را تعیین می‌کند.

دعوی مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد در مشارکت­‌های ساخت شامل چه مواردی می‌شود؟

به‌طور کلی مطالبه خسارت تاخیر در انجام تعهد در مشارکت­‌های ساخت شامل موارد بسیاری می‌شود که 5 مورد آن به شرح ذیل است:

  1. مطالبه خسارت تاخیر در تحویل قرارداد مشارکت در ساخت
  2. مطالبه اجرت المثل در قرارداد مربوط به مشارکت در ساخت
  3. مطالبه خسارت تاخیر در عدم تحویل قرارداد مشارکت در ساخت
  4. مطالبه خسارت تاخیر برای عدم انجام تعهدات ذکر شده در قرارداد
  5. مطالبه خسارت تاخیر در مبحث تنظیم سند و انتقال آن

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *