فسخ قرارداد مشارکت در ساخت- انحلال قرارداد مشارکت در ساخت

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بدون دلیل قانونی و جوب شرایط و موارد خاص امکان پذیر نیست.

در بسیاری از موارد افراد به دلیل عدم سرمایه کافی ملک قدیمی و فرسوده خود را در اختیار دیگری قرار می‌دهند تا او با سرمایه خود اقدام به ساخت و ساز کند در چنین شرایطی موظف به انعقاد قرارداد هستند اما ممکن است به هر دلیل این قرارداد فسخ شود.

البته لازم است که بدانید فسخ قرارداد مشارکت در ساخت دارای شرایط و قوانینی است که قانونگذار آن‌ها تعیین کرده است.که برای این مورد می توانید از وکیل مشارکت در ساخت کمک بگیرید

در این مطلب از نو ین وکیل می‌خواهیم در خصوص فسخ قرارداد مشارکت در ساخت و انحلال قرارداد مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

انواع فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

فسخ در لغت به معنای ساقط شدن، از بین رفتن و به پایان رسیدن است در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با انواع فسخ قرارداد مشارکت در ساخت آشنا کنیم.

فسخ: یکی از طرفین به اختیار اقدام به از بین بردن تعهدات و از اعتبار ساقط شدن قرارداد می‌کند.

تفاسخ: طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند که به تعهدات خود و اعتبار قرارداد پایان دهند.

منفسخ: در این حالت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به اراده شخص سوم مانند قانون است.

موارد فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

باتوجه به اینکه قرارداد مشارکت در ساخت جزو قراردادهای مشارکت مدنی است، به صورت کلی برای این قرارداد دو حالت فسخ وجود داشته که این دو حالت تحت عناوین خیارات قراردادی و خیارات قانونی شناخته می‌شوند. در رابطه با خیارات قراردادی باید بگوییم، در صورتی که یکی از طرفین قرارداد با استناد به حق فسخ برای این کار اقدام کند خیار فسخ قراردادی رخ داده است و اگر طرفین مالک و سازنده بخواهند به صورت قانونی در دادگاه اقدام به فسخ قرارداد نمایند این مورد در پیرامون خیارات قانونی بررسی می‌شود.

امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

به‌طور کلی از لحاظ قانونی امکان فسخ قرارداد با خیارات زیر وجود داشته و باید سازنده و مالک به این موارد توجه کافی را داشته باشند.

خیار رویت: در صورت عدم تطابق مال فروشنده با توضیحات وی خریدار حق فسخ داشته و در این مورد باید در نظر داشته باشید، خریدار به عنوان سازنده و سرمایه‌گذار و مالک به عنوان فروشنده در نظر گرفته می‌شوند.

خیار مجلس: در رابطه با خیار مجلس باید بگوییم، تا هنگامی که طرفین قرارداد، در جلسه عقد قرارداد حاضر هستند امکان فسخ قرارداد در آن لحظه وجود خواهد داشت.

خیار تأخیر ثمن: در صورتی که سرمایه‌گذار خریدار باشد و او در پرداخت ثمن کوتاهی کند، فسخ قرارداد از سوی مالک امکان‌پذیر بوده و این مورد تحت عنوان خیار تاخیر ثمن در نظر گرفته می‌شود.

خیار شرط: در گروهی از قراردادهای مشارکت در ساخت و ساز مدت معینی جهت فسخ قرارداد در نظر گرفته می‌شود که در صورت پشیمانی هر یک از طرفین امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد که در این مورد، به حق فسخی که در قرارداد زمان آن پیش بینی شده خیار شرط می‌گویند.

خیار غبن: در صورتی که یکی از طرفین معامله متوجه ضرر بسیار زیادی در این معامله شود، طبق قانون می‌تواند برای فسخ قرارداد اقدامات لازمه را انجام دهد.

خیار تدلیس: اگر ادعای یکی از طرفین قرارداد مبنی بر فریب خوردنش در معامله ثابت شود، امکان فسخ قرارداد وجود داشته و این مورد تحت عنوان خیار تدلیس شناخته می‌شود.

خیار عیب: در معامله اگر ایرادی وجود داشته باشد و به عنوان مثال سازنده یا سرمایه‌گذار متوجه معیوب بودن زمین شوند با رجوع به خیار عیب امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما بیان کنیم.

هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت طرفین می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد تعیین کند و مالک سازنده می‌توانند از حق فسخ خود که در قرارداد مشخص شده است استفاده کنند.این موارد بعد از شکایت قرارداد مشارکت در ساخت به کار خواهد آمد

حق فسخ یا له اراده یکی از طرفین یا با توافق طرفین یا به اراده شخص ثالث مانند قانون انجام می‌شود همچنین اگر در تنطیم قرارداد برای یکی از طرفین حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت تعیین نشده باشد او می‌تواند از خیارات قانونی استفاده کند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت برای مالک و سازنده متفاوت است که هر کدام مطابق با شرایط خاصی می‌توانند برای انحلال قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کنند.

همچنین مطالعه نمایید: شکایت از سازنده ساختمان

حق فسخ مالک در قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که سازنده تخلف کند مالک می‌تواند برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کند از مهم‌ترین تخلفات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تاخیر غیر مجاز سازنده در تکمیل مراحل ساخت
  • انتقال و واگذاری موضوع قرارداد
  • عدم رعایت مقررات قرارداد

حق فسخ سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که مالک از انجام تعهدات خود اعم از تحویل ملک به سازنده و اعطای وکالت نامه به سازنده برای دریافت پروانه ساخت خود داری کند سازنده می‌تواند برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کند.

همچنین میتوانید مقاله مراحل شکایت از سازنده ساختمان را مطالعه کنید.

 موارد فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد مشارکت است و برای فسخ آن دو حالت وجود دارد:

فسخ قراردادی: در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت اگر حق فسخ برای طرفین مشخص شده باشد یکی از طرفین می‌تواند با رجوع به قرارداد برای فسخ اقدام کند که این نوع فسخ، قراردادی است.

خیارات قانونی: در قانون چند نوع خیارات تعیین شده است که طرفین می‌توانند با استفاده از این خیارات برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کنند البته تصمیم نهایی فسخ توسط دادگاه انجام می‌شود.

در مورد قوانین حقوقی فسخ قرارداد مشارکت می تواندی از یک وکیل ملکی که در حوزه مشارکت در ساخت دارای تجربه می باشد کمک بگیرید.

نحوه فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

در صورتی که طرفین دارای حق فسخ باشند می‌توانند با رجوع به قرارداد اقدام به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت کنند و طرف دیگر را از طریق اظهارنامه رسمی مطلع کنند اما اگر طرفین دارای حق فسخ نباشند دادگاه برای حق فسخ تصمیم می‌گیرد که با ارسال دادخواست به دادگاه و اعلام دلیل قانونی خود دادگاه حکم فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را صادر خواهد کرد.

از مهم‌ترین دلایل فسخ قرارداد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم‌:

  • فسخ به علت وجود شرایط
  • فسخ به علت تخلف سازنده
  • فسخ به علت فوت سازنده
  • فسخ به علت ورشکستگی سازنده
  • فسخ به علت توقیف یا مصادره ملک
  • فسخ به علت غیر مقدور بودن مشارکت در ساخت

مهلت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

همانطور که در قسمت‌های فوق بیان کردیم طرفین در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می‌توانند برای خود حق فسخ را تعیین کند و هر یک از طرفین اختیار دارد که با رجوع به قرارداد و در صورت وجود حق فسخ برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کند.

البته لازم است که طرفین زمان را برای حق فسخ مشخص کنند در این صورت شرط فسخ و قرارداد باطل است، بنابراین طرفین باید با توافق یکدیگر برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت مهلت زمانی را تعیین کنند تا هر یک از آن‌ها تنها در این مدت زمان بتواند برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کند.

نمونه دادخواست فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

مشخصات طرفین: نام، نام خانوادگی، نام پدر، محل اقامت

خواهان

خوانده

وکیل

تعیین خواسته و بهای آن‌: صدور حكم به تنفیذ فسخ قرارداد به علت تخلف از شرط مقوم به  ریال و استرداد وجوه پرداختی به میزان  ریال به انضمام كلیه خسارات قانونی با قرار تأمین خواسته

دلایل و منضمات: ۱ – قرارداد مورخ  ۲-اظهارنامه شماره  ۳- مدرك مورد نیاز دیگر

ریاست محترم مجتمع قضایی”نام شهرستان محل وقوع قرارداد یا ملك یا محل انجام تعهد یا اقامت خوانده”

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب با خوانده/خواندگان قراردادی را در تاریخ  دایر بر  منعقد كرده و كلیه/ قسمتی از تعهدات قراردادی خود را انجام داده‌ام. نظر به اینكه در قرارداد قید شده است كه…………………………..و با عنایت به اینكه از شرط مذكور در قرارداد تخلف گردیده و طبق بند …… قرارداد مورخ …………. اینجانب دارای حق فسخ بوده ام و اراده اینجانب به فسخ معامله نیز بوسیله اظهارنامه به اطلاع وی رسیده است فلذا صدور حكم به تنفیذ فسخ قرارداد استنادی و استرداد وجوه پرداختی به میزان……………. ریال مستنداً به ماده ۳۹۹ قانون مدنی و ۱۹۸ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی به انضمام كلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب مورد استدعاست. بدواً وفق ماده ۱۰۸ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور قرار تأمین خواسته و اجرای فوری آن حسب ماده ۱۱۷ همین قانون تقاضا می‌شود.

حتما بخوانید:نحوه شکایت پیش فروش آپارتمان 

دریافت مشاوره از وکیل برای فسخ قرارداد

در صورتیکه شما نیز درگیر پرونده های فسخ قرارداد مشارکت در ساخت می باشید باید قبل از انجام هرگونه اقدام حقوقی از یک وکیل ملکی که در حوزه مشارکت در ساخت دارای تجربه می باشد استفاده نمایید. این امکان وجود دارد که شما به صورت حضوری و غیر حضوری از مشاوره با وکیل ملکی استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره از وکیل مشارکت در ساخت می توانید بعد برقراری تماس تلفنی با دفتر وکالت از منشی دفتر بخواهید که شما را به یکی از وکلای ملکی ارتباط دهد، همچنین برای مراجعه حضوری بعد از تماس با دفتر حقوقی و دریافت وقت مشاوره به دفتر مراجعه نمایید

شروط قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت دارای برخی شروط رایجی است که باید به آن توجه شود. در این زمینه برخی شروط این قرارداد که در صورت عدم رعایت آن، امکان فسخ قرارداد وجود دارد عبارتند از:

  1. عدم رعایت شروط موجود در قرارداد توسط سازنده و منتقل نمودن موضوع قرارداد به وسیله‌ی قراردادهایی چون رهن، پیش فروش، اجاره و… بدون کسب اجازه از مالک
  2. تاخیر سازنده در امور اجرایی و عدم هماهنگی در زمان‌بندی مورد توافق
  3. تاخیر مالک جهت تحویل ملک به سازنده برای شروع عملیات ساخت سازه
  4. عدم تنظیم سند رسمی از سوی مالک

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در خصوص فسخ قرارداد مشارکت در ساخت و انحلال قرارداد مشارکت در ساخت نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *