عدم تعلق مهریه به زن_ در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

عدم تعلق مهریه به زن در شرایط خاص امکان پذیر است، مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از ازدواج است که پس از جاری شدن عقد نکاح زن مالک آن است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی د آن داشته و آن را از مرد مطالبه کند و مطابق با قانون مرد موظف به پرداخت مهریه است.

از مواردی که شامل عدم تعلق به زن می‌شود فوت همسر قبل از تعیین مهریه، باطل بودن عقد نکاح و اقدام به طلاق خلع و مبارات می‌باشد البته برای تمام این موارد قانونگذار شرایطی را تعیین کرده است که اگر وجود داشت مرد می‌تواند مهریه همسر خود را نپردازد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به این سوال که در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟ پاسخ دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

حق مهریه به زن به چه صورت است؟

مهریه یکی از حقوق مالی زن در هنگام ازدواج است و براساس ماده 1082 قانون مدنی: به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

در نظام حقوقی مهریه به دو شکل عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه انجام می‌گیرد و این دو مهریه شرایط وصول متفاوت هستند اما از لحاظ تعلق گرفتند یکسان است و مرد موظف به پرداخت است.

حتی براساس قانون گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر از اموال او نیز امکانپذیر بوده و همچنین زن می‌تواند به گرفتن مهریه بدون طلاق اقدام کند همچنین در صورتی که زن وظایف خود را انجام ندهد، عدم تمکین، ناشزه بودن زن یا برقرار روابط نامشروع توسط زن باعث نمی شود تا او حق مهریه خود را از دست بدهد.

موارد عدم تعلق مهریه به زن

مطابق با ماده 1088 قانون مدنی: اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچ‌گونه مهری نیست، بنابراین در چنین حالتی مرد موظف به پرداخت مهریه نیست اما اگر میان زوجین رابطه زناشویی شکل گرفته باشد، زن مستحق دریافت مهر المثل است.

مطابق با ماده 1098 قانون مدنی: در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده، زن حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته شوهر می‌تواند آن را ‌استرداد نماید.

براساس این ماده اگر عقد نکاح باطل شود مهریه به زن تعلق نمی گیرد البته اگر زن از فساد نکاح اطلاعی نداشته باشد و نزدیکی صورت بگیرد، وی مستحق دریافت مهرالمثل است.

براساس ماده 1101 قانون مدنی: هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد، مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت، با‌ وجود فسخ نکاح، زن مستحق نصف مهر است.

شرایط عدم تعلق کامل مهریه به زن

در بخش قبل مقاله موارد عدم تعلق مهریه به زن را توضیح دادیم، در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط عدم تعلق کامل مهریه به زن را بیان کنیم و بگوییم در چه صورت مهریه به صورت کامل به زن تعلق نمی گیرد؟

یکی از شرایط عدم تعلق کامل مهریه به زن، طلاق قبل از رابطه زناشویی است، براساس ماده 1092 قانون مدنی: هر گاه شوهر قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلاً داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً یا قیمتاً استرداد کند.

یکی دیگر از شرایط عدم تعلق کامل مهریه به زن، طلاق خلع و مبارات است، ماده 1146 قانون مدنی: طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق می‌گیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.

همچنین مطالعه کنید:قانون پرداخت مهریه – مهريه تا ١١٠سكه

آیا در صورت خیانت زن به او مهریه تعلق می‌گیرد؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا در صورت خیانت زن به او مهریه تعلق می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که حق مهریه به موجب عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و او مالک مهریه اش است بنابراین علیرغم اینکه خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از جانب زن جرم می‌باشد و مرد می‌تواند در این خصوص علیه زن شکایت کیفری کند اما حق مهریه زن پابرجاست و در صورتی که زن مهریه اش را مطالبه کند مرد مکلف است که آن را به زن بپردازد و عدم تعلق مهریه به زن در صورت خیانت یکی از باورهای غلط حقوقی است.

در واقع خیانت زن یا برقراری روابط نامشروع از سوی زن باعث از بین رفتن مهریه زن نخواهد شد زیرا که مالکیت زن بر مهریه در زمان عقد نکاح محقق شده و مرد مکلف به پرداخت مهریه زن شده است.

شیوه پرداخت مهریه زن خیانتکار

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم خیانتکار بودن زن مانع تعلق مهریه به او نمی شود در ادامه می‌خواهیم شیوه پرداخت مهریه زن خیانتکار را برای شما بیان کنیم، در صورتی که زن خیانت کند یا روابط نامشروع برقرار کند مانع دریافت مهریه او نمی شود بنابراین زن خیانتکار می‌تواند از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست مبنی بر مطالبه مهریه تنظیم و ثبت کند.

زن باید علاوه بر تنظیم و ثبت دادخواست مدارکی را نیز ضمیمه کند تا دادگاه با بررسی آن‌ها بهتر پرونده را پیگیری نماید.

دادگاه پس از بررسی پرونده حکم پرداخت مهریه را صادر می‌کند و مرد موظف است که مهریه را به زن بپردازد.

اگر زن درخواست طلاق کند به او مهریه تعلق می‌گیرد؟

در بسیاری از موارد ممکن است زن قادر به ادامه زندگی مشترک نباشد در چنین حالتی قانونگذار شرایطی را مهیا کرده است تا زن بتواند براساس آن شرایط درخواست طلاق بدهد.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود اگر زن درخواست طلاق کند به او مهریه تعلق می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که دادخواست طلاق از سوی زن باشد مانع دریافت حقوق مالی زن نمی شود و زن می‌تواند مهریه، نفقه ایام گذشته، اجرت المثل و نحله را به صورت کامل دریافت کند.

همچنین می توانید این مقاله مهریه از ارث پدر شوهر را در سایت ما مشاهده کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص عدم تعلق مهریه به زن و اینکه در چه شرایطی مهریه به زن تعلق می‌گیرد در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *