دادخواست مطالبه مهریه سکه- نمونه دادخواست مطالبه مهریه سکه

دادخواست مطالبه مهریه سکه از طریق دادگاه امکانپذیر است، مهریه می‌تواند اموال منقول یا غیر منقول یا وجه نقد یا سکه و طلاق باشد که زوجه براساس نوع مهریه یعنی عندالمطالبه و عندالاستطاعه می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند.

اما براساس قانون مدنی پس از دادخواست مطالبه مهریه سکه تنها به تعداد محدود و میزان مشخص قابل وصول است و زوجه نمی تواند تمام سکه‌های تعیین شده در سند ازدواج را مطالبه کند و اگر میزان مهریه از میزان مشخص شده در قانون بیشتر باشد پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوجی باشد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم دادخواست مطالبه مهریه سکه و نمونه دادخواست مطالبه مهریه سکه را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

دادخواست مطالبه مهریه سکه

مهریه از حقوق مالی زوجه پس از ازدواج است که مطابق قانون مدنی پس از عقد نکاح او مالک مهریه است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد.

مهریه به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود، در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زوجه می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت آن است اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد تنها در صورتی زوجه می‌تواند برای مطالبه مهریه خود اقدام کند که زوج توانایی مالی برای پرداخت داشته باشد.

در صورتی که زوجه بخواهد مهریه سکه عندالمطالبه خود را خواستار باشد باید دادخواست مطالبه مهریه سکه را به دادگاه ارائه دهد که برای این کار باید دادخواستی را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کند.

آیا سقف و میزان مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه است؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا سقف و میزان مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سقف و میزان مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه نیست در واقع مهریه تا ۱۱۰ سکه قابل اجرا می‌باشد براساس قانون حمایت خانواده‌ و ماده ۲۲ ازدواج آمده است که اگر مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است و دادگاه تمکن مالی زوج را برای پرداخت مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه را بررسی می‌کند.

به طور کلی اگر مقدار مهریه تا ۱۱۰ سکه باشد مرد موظف به پرداخت مهریه است و کل مبلغ مهریه به زن تعلق می‌گیرد اما در صورتی که میزان مهریه از این مبلغ بیشتر باشد زن می‌تواند با استناد به این قانون از مرد مطالبه نماید که توانایی مالی برای پرداخت مهریه مازاد بر ۱۱۰‌ سکه او را در دادگاه اثبات کند.

وضعیت حقوقی مهریه بالای ۱۱۰ سکه

همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم مطابق قانون تنها ۱۱۰ سکه قابل اجرا است و اگر زن درخواست مازاد بر ۱۱۰ سکه را داشته باشد باید تمکن مالی زوج را در دادگاه اثبات کند در این صورت دادگاه مجاز به صدور حکم پرداخت مهریه بالای ‌۱۱۰ سکه خواهد بود.

اما در صورتی که زوج توانایی مالی برای پرداخت مازاد ۱۱۰ سکه را نداشته باشد زن نمی تواند حکم جلب او را از دادگاه بخواهد و مهریه مازاد بر این مبلغ ضمانت اجرای کیفری ندارد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط سکه

پس از اینکه میزان پرداخت سکه‌ها و نحوه پرداخت ان مشخص شد زوجه می‌تواند درخواست ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط سکه را داشته باشد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه یعنی تدابیری توسط قوانین و مقررات حقوقی در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که تعهدات مربوط به پرداخت اقساط مهریه توسط متعهد به عهد به عنوان پرداخت مهریه به صورت مرتب و به موقع اجرا شود، این ضمانت‌ها برای حفظ حقوق زن به عنوان یکی از طرف‌های تعهدی در موارد ازدواج و مهریه به کار می‌رود.

استفاده از توافق نامه مهریه یکی از روش‌های دریافت مهریه قانونی برای اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه است، در توافقنامه شرایط و تعهدات برای پرداخت اقساط مهریه تعیین می‌شود در صورتی که متعهد، متعهدات خود را نسبت به پرداخت اقساط مهریه انجام ندهد طرف دیگر می‌تواند با ارجاع به توافقنامه اقدامات قانونی را برای پرداخت مهریه انجام دهد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت اقساط مهریه قانونی اهمیت زیادی دارد تا حقوق طرفین در مورد مهریه به صورت عادلانه اجرا شود.

می توانید مقاله مطالبه مهریه در عقد موقت- نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت را در سایت ما مطالعه کنید.

تکلیف اقساط قانونی مهریه پس از صدور حکم

پس از صدور حکم پرداخت مهریه قانونی در مواردی که مرد توانایی مالی برای پرداخت کامل مهریه را نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار از مهریه دهد که در این صورت مهریه اقساط بندی می‌شود و مرد موظف است در زمان مقرر اقساط مهریه را پرداخت کند.

مرد موظف است که به تعهدات خود در زمان مقرر پایبند باشد در غیر این صورت زن می‌تواند برای جریمه عدم پرداخت اقساط مهریه و درخواست حکم جلب مرد اقدام کند تقسیط مهریه تنها یکبار امکانپذیر است و در صورت عدم رعایت تعهدات پرداختی امکان تقسیط مجدد مهریه وجود ندارد.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه سکه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه دادخواست مطالبه مهریه سکه را ارائه دهیم.

تقاضای محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ……. ریال (تعداد…….سکه تمام بهار آزادی مقوم به مبلغ……..ریال) به عنوان مهریه به نرخ روز با احتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل.

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان …………

باسلام، احتراما به استحضار می رساند اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره………… تنظیمی در دفتر رسمی ازدواج شماره …….. درتاریخ ……….. به عقد نکاح رسمی و قانونی خوانده در آمدم، که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلای بهار آزادی(مبلغ………..ریال) به عنوان مهریه بر ذمه خوانده تعیین و توافق گردید. باعنایت به اینکه تاکنون اقدامی در جهت پرداخت آن ننموده است.

فلذا درخواست اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزی) با احتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

با تشکر

امضاء خواهان

چند نکته مهم برای دعوای مطالبه مهریه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم چند نکته مهم برای دعوای مطالبه مهریه را برای شما بیان کنیم.

  • ارائه مدارک مهم: مدارک مهم مانند شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج برای اثبات وجود حق مطالبه مهریه ضروری است.
  • توصیف دقیق مهریه: در دعوای مطالبه باید مبلغ و نوع مهریه به صورت دقیق توصیف شود تا هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.
  • اثبات عدم پرداخت‌: در صورتی که زوج اقدام به عدم پرداخت مهریه کند ارائه مدارکی که نشان دهنده عدم پرداخت مهریه توسط او الزامی است.
  • توضیح علل مطالبه: در دعوای مطالبه مهریه باید علت مطالبه و دلایل قانونی آن به صورت کامل بیان شود.
  • طرح اعتراضات مرتبط: در صورت وجود اعتراضات یا دستورات مرتبط با مهریه از سوی زوج تمام مسائل باید به صورت جداگانه مطرح و توضیح داده شود.
  • اثبات توانایی زوج در پرداخت: در صورتی که زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه دارد مدارک و شواهدی که این وضعیت را تایید کند باید ارائه شود.
  • تقاضای اعسار: در صورت عدم توانایی زوج در پرداخت مهریه زوج می‌تواند تقاضای اعسار و مستندات مرتبط با اعسار را به دادگاه ارائه دهد.
  • تاثیر اجرای احکام: در دعوای مطالبه مهریه تاثیر اجرای احکام قبلی و مهلت‌های تعیین شده برای پرداخت مهریه باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • شروط تعهدات‌: در صورتی که شرایط و تعهدات خاصی در مورد پرداخت مهریه توسط زوج تعیین شود باید به این تعهدات عمل شود.
  • تقاضای تجدید نظر: در صورت عدم رضایت از حکم دادگاه در مورد مهریه طرفین می‌توانند تقاضای تجدید نظر و ادله و مستندات جدید ارائه دهند.
  • اجرای حکم ها: پس از صدور حکم دادگاه اجرای دقیق حکم‌های مرتبط با پرداخت مهریه باید انجام شود و تاکید بر اجرای صحیح است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید:مطالبه مهریه با سند عادی- نحوه مطالبه مهریه با سند عادی

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص دادخواست مطالبه مهریه سکه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *