عقد جعاله ملکی چیست؟

عقد جعاله ملکی چیست | نوین وکیل

قرارداد جعاله ملکی یکی از انواع قراردادهای حقوقی است که در آن یکی از طرفین، متعهد می‌شود که امور مربوط به ملک، مانند خرید، فروش، اجاره و …. را برای طرف دیگر انجام دهد و در ازای انجام این خدمات، دستمزد یا جُعل دریافت کند.

احتمالاً پیش آمده که برای فروش یا اجاره ملک، اطلاعات کافی درباره بازاریابی و فروش نداشته باشید. در چنین شرایطی، به یک واسطه نیاز خواهید داشت تا ملک را بشناسد و با چم و خم کار آشنایی داشته باشد.

در این مقاله، با مفهوم قرارداد جعاله ملکی آشنا خواهید شد و در ارتباط با سه مفهوم جاعل، عامل و جُعل، اطلاعاتی را به شما ارائه خواهیم داد. پس تا انتها با ما نوین وکیل همراه باشید.

 

عامل، جاعل و جعل

در رابطه با عقد جعاله ملکی به فردی که طی قرارداد موظف به پرداخت اجرت می‌شود جاعل، به فردی که در برابر دریافت اجرت کار مدنظر جاعل را انجام می‌دهد عامل و آن اجرت رد و بدل شده بین عامل و جاعل همان جعل است.

همچنین مطالعه نمایید: مشاوره با وکیل ملکی

 

نمونه قرارداد جعاله ملکی

این قرارداد مطابق با مقررات عقد جعاله و ماده ۱۰ قانون مدنی در مورخ 1402/01/18 بین آقا/خانم حسینی به نشانی: تهران خیابان جردن بلوار رشد، که در این قرارداد «جاعل» نامیده می‌شوند از یک سو و بین آقا/خانم نادری به نشانی: تهران خیابان شهید مطهری جنب میدان شهید محمدی که در این قرارداد «عامل» نامیده می‌شود از سوی دیگر منعقد و برای طرفین لازم‌ الاجرا و لازمالاتباع می‌باشد.

عقد جعاله ملکی چیست | نوین وکیل
عقد جعاله ملکی چیست

مجموعه شرایط عقد جعاله

در قانون در رابطه با عقد جعاله قوانین خاصی در نظر گرفته شده که این قوانین عبارتند از:

  1. مشخص بودن اجرت از تمام جهات در این عقد ضروری نیست.
  2. احتمال اینکه در جعاله، عامل، مشخص یا نامشخص باشد وجود دارد. که در این باره اگر عامل مشخص باشد یعنی جاعل آن را به فرد خاصی سپرده و اگر عامل نامشخص باشد، یعنی عامل به صورت کلی برای انجام امور اعلام نیاز کرده است.
  3. مطابق ماده 564 قانون مدنی، در قرارداد جعاله ممکن است حتی کار موردنظر نیز نامشخص باشد.
  4. باتوجه به اینکه جعاله عمل حقوقی جایزی است. تا هنگامی که انجام کار اشاره شده در قرارداد جعاله تمام نشده، رجوع هرکدام از طرفین مشکلی نخواهد داشت.
  5. مطابق با قانون 569 مدنی، زمانی که مال جاعل به دست عامل می‌رسد، عامل باید آن را به جاعل رد کند.
  6. قرارداد جعاله مطابق با ماده 570 قانون مدنی، برای کار نامشروع یا غیر عقلایی مورد قبول نبوده و باطل است.

 

فروش املاک و قرارداد جعاله ملکی

اگر در قراردادی ملکی به فروش برسد. به آن قرارداد قرارداد جعاله فروش یا قرارداد جعاله ملکی می‌گویند. طی این قرارداد عامل وظیفه دارد برای جاعل ملکی را به فروش برساند.

در واقع با این قرارداد، عامل موظف است برای جاعل خریدار پیدا کند و جاعل نیز وظیفه‌ی پرداخت حق الزحمه عامل را دارد که به این حق الزحمه جعل می‌گویند.

 

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با عقد جعاله ملکی سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *