5 مضرات طلاق توافقی را بشناسید

طلاق توافقی زوجین

آشنایی با مضرات طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از حالت های طلاق میان زوجین می باشد که به معنی جدایی با توافق زوجین است. مضرات طلاق توافقی مبحثی است که در راستای پیامدهای این حالت از طلاق به وجود آمده است.

بسیاری از وکلا به دلیل نتایج مثبت طلاق توافقی و در صورت اصرار به جدایی از سوی زوجین این حالت از جدایی را به آنها پیشنهاد می دهند. اما بدیهی است که طلاق توافقی برای زوجین دارای پیامدهای منفی نیز خواهد بود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با مضرات طلاق توافقی و پیامد های این حالت از جدایی را به بحث و گفتگو بگذاریم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی

طلاق توافقی به یکی از حالت های طلاق اطلاق می شود که در آن زن و شوهر قبل از ارائه دادخواست طلاق به دادگاه با یکدیگر در خصوص مسائل حقوقی به توافق می رسند. زوجین در حضور وکیل طلاق و یا با حضور شاهدین در خصوص مسائل مشترک به توافق می رسند. سپس توافق خود را مکتوب می کنند و آن را ضمیمه دادخواست طلاق خواهند کرد.

پروسه طلاق توافقی کوتاه تر از سایر حالت های دیگر طلاق می باشد. زیرا در طلاق توافقی زوجین در همه مسائل حقوقی و مادی به توافق رسیده اند و دادگاه وقت اضافی جهت به توافق رسیدن زوجین صرف نمی کند. این طلاق در کنار مزایایی که دارد قطعا دارای مضراتی نیز می باشد که به آن مضرات طلاق توافقی گفته می شوند.

همچنین مشاهده نمایید: مراحل طلاق توافقی

آیا طلاق توافقی دارای مضراتی برای زوجین می باشد؟

بله. وجود مضرات طلاق توافقی اثبات شده می باشند. مسلما در حالت های دیگر طلاق قانون از طرق مختلفی سعی در حل اختلافات زن و شوهر می کند که در طلاق توافقی این امر میسر نخواهد بود. زیرا سرعت عمل در طلاق توافقی زیاد است و زوجین با توافق خود مراحل را کوتاه تر خواهند کرد. در نتیجه زن و شوهر با عدم رسیدن به درک امر طلاق از یکدیگر جدا می شوند. همچنین آمادگی کافی برای انجام این امر را پیدا نخواهند کرد. در این صورت وجود مضرات پس از طلاق توافقی امری مسلم و انکار ناپذیر است.

مضرات طلاق توافقی کدامند؟

مضرات طلاق توافقی

همانطور که پیش تر نیز گفته شد در طلاق توافقی به سرعت مراحل طلاق انجام می شود. سرعت در این پروسه موجب ایجاد مضرات طلاق توافقی خواهد شد. در ادامه به مضرات این حالت از طلاق خواهیم پرداخت.

1. پشیمانی از طلاق از مضرات طلاق توافقی

از رایج ترین مضرات طلاق توافقی می توان به پشیمانی از طلاق اشاره کرد. طبق آمار ارائه شده توسط مراجع ذی ربط درصدی از زوجین پس از انجام طلاق اظهار پشیمانی می کنند. این حالت در طلاق توافقی بیشتر است. به دلیل سرعت پروسه طلاق مجالی برای تامل و مشورت بیشتر برای زوجین وجود ندارد. به همین دلیل زوجین بیشتر در این حالت از جدایی دچار پشیمانی می شوند.

2. گذشتن از حقوق مادی و معنوی

بسیاری از زوجین مخصوصا زوجه یا زن به دلیل تصمیمات احساسی و عجله در انجام پروسه طلاق از همه یا برخی از حقوق مادی و معنوی خود خواهند گذشت. از مضرات طلاق توافقی عدم آگاهی از حقوق خود و همچنین گذشتن از آنها برای دریافت طلاق می باشد.

به طور مثال؛ زوجه برای دریافت طلاق خود از زوج یا همسر خود از حق حضانت فرزند زیر 7 سال و یا فرزند دختر خود خواهد گذشت. یا در مثال دیگر؛ زوجه از مهریه و سایر حقوق مادی خود خواهد گذشت یا اصطلاحا آن را بذل خواهد کرد. در نتیجه فرصت برای فکر کردن و یا تحقیق در مورد نحوه مطالبه حقوق خود و یا رجوع به حقوق را از دست خواهد داد.

3. عدم آمادگی در ورود به زندگی پس از طلاق

یکی از مضرات طلاق توافقی قطعا عدم آمادگی افراد پس از جدایی است. وارد شدن به هر مرحله ای از زندگی نیاز به آمادگی روحی و البته گاهی نیاز به آمادگی مادی دارد. جدایی و طلاق نیز برای بسیاری از افراد مرحله ای از زندگی محسوب می شود که ورود به آن نیازمند آمادگی روحی کامل دارد.

معمولا سرعت عمل و عجله زوجین در طلاق توافقی بسیار زیاد است. بنابراین امکان کنار آمدن با موضوع و مشکلات پس از طلاق برای افراد به یک مشکل بزرگ و معضل روحی تبدیل می شود.

4. تاثیرات منفی بر روحیه فرزندان

پیامدها و مضرات طلاق توافقی

یکی از مضرات طلاق توافقی که رفع و یا کاهش آن بسیار کار دشواری است، مربوط به تاثیرات منفی بر روحیه فرزندان زوجین خواهد بود. جدایی به یکباره زوجین موجب ایجاد تاثیرات منفی از جمله ایجاد احساس ناامنی، کاهش اعتماد به نفس، سرخوردگی و افسردگی و … بر روحیه فرزندان خواهد شد. البته این پیامدها در همه حالت های طلاق وجود دارند که در نوع طلاق توافقی بیشتر و مخرب تر خواهند بود.

5. افزایش آمار طلاق از مضرات طلاق توافقی

از دیگر مضرات طلاق توافقی افزایش آمار طلاق می باشد. در حالت های دیگر طلاق قانون سعی در مصالحه و برقراری سازش میان زوجین خواهد کرد. بسیاری از موارد زوجین پس از ورود به مرحله طولانی طلاق و گذراندن جلسه های مشاوره از طلاق صرف نظر خواهند کرد.

در طلاق توافقی به سرعت همه امور مربوط به طلاق انجام می شود. در نتیجه افراد فرصتی برای فکر کردن در خصوص دلایل جدایی و پیامد های آن نخواهند داشت. پس با این وجود امکان جدایی در این حالت بیشتر از سایر حالت های دیگر طلاق وجود دارد.

افزایش آمار طلاق نیز پیامد های زیادی به همراه خواهد داشت که نیاز به مبحث تخصیصی تر خواهد داشت. اما به طور کلی می توان از پیامد های افزایش آمار طلاق به سست شدن بنیان خانواده اشاره نمود.

چگونه از مضرات طلاق توافقی بکاهیم؟

زوجینی که قصد جدایی داشته و قصد ارائه دادخواست طلاق توافقی به محضر دادگاه را دارند باید با همه جوانب این نوع از جدایی آشنا شوند. مضرات طلاق توافقی با ارائه مشاوره های وکیل پایه یک دادگستری و مشاوران خانواده قابل حذف و کاهش هستند.

مسلما طلاق توافقی دارای مزایایی برای زوجین است. اما در مقابل مضرات و معایب طلاق توافقی نیز غیر قابل انکار می باشند. در این صورت به زوجینی که قصد جدایی از طریق ارائه دادخواست طلاق توافقی را خواهند داشت، پیشنهاد می شود حتما با افراد کارشناس در مجموعه نوین وکیل به آدرس https://novinvakil.com/ در این زمینه مشورت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *