مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت- انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت

 مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت بستگی به حجم پروژه دارد و متداول‌ترین مدت قرار داد مشارکت در ساخت ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

قرارداد مشارکت در ساخت قراردادی است که میان صاحب ملک و سازندگان و مجریان طرح منعقد می‌شود معمولا افرادی که دارای خانه‌های قدیمی و کلنگی هستند ملک خود را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند تا با سرمایه خود اقدام به ساخت آپارتمان کنند و قراردادی که میان طرفین منعقد خواهد شد، قرارداد مشارکت در ساخت می‌گویند.

برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت طرفین باید به قوانین قرارداد مشارکت توجه ویژه‌ای داشته باشند.که یکی از موارد مهم آن مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت می باشد و در صورتیکه بعدا مشکل در تحویل پروژه پیش بیاید و کار به شکایت کشیده شود وکیل مشارکت در ساخت می تواند از  این بند های قرارداد استفاده نماید.

در این نوشتار از نوین وکیل قصد داریم در خصوص مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت و انقضای آن مطالبی را ارائه بدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

تعیین مدت قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مهم‌ترین ارکان هر قراردادی تعیین مدت زمان آن است که بیان لازم الاجرا بودن قرار داد و شروع تعهدات طرفین است.

در واقع مدت قرارداد از تخلیه ملک و تحویل ان به سازنده شروع می‌شود و به صورت ماهانه تعیین می‌شود با طور مثال مدت قرارداد مشارکت در ساخت تا اتمام کامل پروژه حدود ۲۴ ماه شمسی است.

طرفین موظف هستند که برای تعیین مدت قرارداد مشارکت در ساخت اقدام کنند و احتمال کاهش یا افزایش آن نباشد و با تعیین آن زمان پایان قرارداد نیز مشخص می‌شود.

ضرورت تعیین مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم ضرورت و اهمیت تعیین مدت قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما بیان کنیم.

مطابق با ماده 226قانون مدنی: در مورد عدم ایفای تعهدات از طرف یکی از متعاملین، طرف دیگر نمی‌تواند ادعای خسارت نماید مگر این که برای ایفای تعهد مدت معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد، مدتی مقرر نبوده، طرف، وقتی می‌تواند ادعای خسارت نماید که اختیار موقع انجام با او بوده و ثابت نماید که انجام تعهد را مطالبه کرده است.

براساس ماده بیان شده از مهم‌ترین اهمیت تعیین مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت مطالبه خسارت بعد از شکایت مشارکت در ساخت است، در حقیقیت متعهد له پس از انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت در صورت وجود خسارت می‌تواند وجهی را مطالبه کند اما در صورت عدم تعیین مدت قرارداد مشارکت در ساخت امکان مطالبه خسارات و وجه التزام وجود ندارد.

در مورد قوانین حقوقی مدت زمان قرارداد مشارکت می تواندی از یک وکیل ملکی که در حوزه مشارکت در ساخت دارای تجربه می باشد کمک بگیرید.

 نحوه تعیین مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

مدت قرارداد مشارکت در ساخت براساس یک برنامه زمان بندی شده تعیین می‌شود و سازنده متعهد خواهد شد تا عملیات ساخت و ساز را مطابق با همان برنامه پیش ببرد.

هنگامی که پروژه به مراحل مختلفی تقسیم می‌شود و برای هر مرحله یک مدت زمانی تعیین می‌شود در صورتی که سازنده هر یک از مراحل ساخت را در مدت زمان مشخص به اتمام نرساند مالک می‌تواند در پایان هر مرحله با اثبات تخلف سازنده اقدام به مطالبه خسارت کند.

اگر اجرای قرارداد مشارکت در ساخت به مراحل مختلف تقسیم نشود تا پایان مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت نمی تواند از جهت تخلف سازنده ادعایی مطرح کند.

می توانید مقاله فسخ قرارداد مشارکت در ساخت- انحلال قرارداد مشارکت در ساخت را در ساایت ما مطالعه کنید. 

 مدت انقضاء انجام تعهدات

 در صورتی که سازنده در مدت زمان مقرر مراحل ساخت و ساز را به پایان برساند، طرف مقابل مکلف است الزام سازنده به ایفاء تعهدات را از دادگاه بخواهد، در صورتی که الزام انجام نشود و اجرای تعهد توسط شخص دیگر و به خرج متعهد قابل اجرا نباشد، متعهد له حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را دارد.

انقضاء مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت

هنگامی که شما در میانه کار ساخت هستید نمی توانید اقدام به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت کنید زیرا قسمتی از بنای اصلی ساختمان ساخته شده است اما می‌توانید برای تاخیر در ساخت مراحل یا پس از انقضای مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت به صورت روزانه مبلغی را به عنوان خسارت در نظر بگیرید و در قرارداد به عنوان وجه التزام نام ببرید.

به طور کلی اگر انقضای مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت صورت بگیرد و متعهد له نتواند ساخت و ساز را به پایان برساند، متعهد له موظف است روزانه مبلغی را به عنوان خسارت به مالک بپردازد.

مدت زمان مشارکت در ساخت آپارتمان

در قراردادهای مشارکت در ساخت باید مدت زمان مشارکت مشخص شود و قید شود که از چه تاریخی مشارکت شروع شده و طرفین موظف هستند که تعهدات خود را انجام دهند.

معمولا مدت زمان مشارکت در ساخت با توجه با زمان دریافت جواز، مدت ساخت ساختمان، دریافت پایان کار توسط طرفین تعیین می‌شود و از زمان انعقاد قرارداد مشارکت نیز آغاز می‌شود مگر اینکه طرفین به گونه‌ای دیگر توافق کرده باشند.

همچنین لازم است بدانید که مدت زمان مشارکت در ساخت آپارتمان زمانی است که در قرارداد قید شده است نه زمانی که مالک، ملک را به سازنده تحویل می‌دهد.

 

همچنین مطالعه نمایید : وکیل چک برگشتی

 

آیا انقضای مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت سبب اتمام قرارداد می‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که آیا انقضای مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت به معنای اتمام قرارداد است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، انقضای مدت قرارداد سبب اتمام قرارداد یا سلب تعهدات طرفین نمی شود و اگر قرارداد منقضی شد طرفین موظف هستند که به تعهدات خود تا پایان کار ساخت پایبند باشند و نیاز به توافق دیگری نیست.

چند نکته مهم در خصوص مدت قرارداد مشارکت در ساخت

در این بخش از مقاله می‌خواهیم چند نکته مهم در خصوص مدت  زمان قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما بیان کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین نکته این است که براساس بنای ساخت مدت زمان ساخت و ساز را تعیین کرده و در نهایت مدت قرارداد مشارکت در ساخت مشخص خواهد شد.
  • دومین نکته این است که تاخیرات مجاز و غیر مجاز در ساخت و ساز را در تعیین مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت در نظر بگیرید.
  • سومین نکته این است که مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت را به صورت عدد و حروف در قرارداد قید کنید.
  • تعیین مدت زمان کلی برای قرارداد مشارکت در ساخت کافی نیست و لازم است که سازنده یک بودجه بندی کلی برای ساخت و ساز به مالک ارائه بدهد.
  • تعیین مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت بدون جزئیات امکان پذیر نیست و طرفین موظف هستند که با در نظر گرفتن جزئیات این مدت زمان را تعیین کنند.
  • ضمانت اجرایی برای اتمام پروژه در مراحل مختلف باید تعیین شود.

همچنین مطالعه کنید:شکایت کیفری از سازنده به نظام مهندسی

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص انقضای مدت زمان قرارداد مشارکت در ساخت در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *