قانون ارث از مادر – نحوه تقسیم ارث از مادر

قانون ارث از مادر | نوین وکیل

برای انحصار وراثت مادر باید مراحلی طی شود که این مراحل چه با وکیل و چه بدون وکیل باید انجام شود‌. در این رابطه باید توجه کنید که اگر وراث خودشان قصد انجام این کار را دارند حضور تمام وراث در همه‌ی مراحل لازم نبوده و تنها حضور یکی از آن‌ها یا وکیل‌ آن‌ها برای این موضوع کافیست.

ما در مطالب این صفحه از نوین وکیل قصد داریم در رابطه با قانون ارث از مادر  و همچنین نحوه تقسیم ارث از سمت مادر سخن بگوییم و در این باره به شما عزیزان اطلاعات مفیدی ارائه دهیم و اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید و لینک این مطلب را نیز برای دوستان خود ارسال کنید.

در صورت فوت زن چه کسانی از او ارث می برند؟

در صورت فوت زن طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، ارث به ترتیب ذیل تقسیم می‌شود:

  1. پدر، مادر، فرزند، نوه
  2. اجداد برادر، اجداد خواهر و اولاد این دو
  3. عمو، عمه، خاله، دایی، اولاد این ۴ مورد

در این باره لازم است بگوییم اگر در گروه اول ورثه‌ای باشد، ارث به گروه دوم نمی‌رسد و همین‌طور اگر ورثه‌ای در گروه اول نباشد اما دومین گروه ورثه داشته باشد، ارث به گروه سوم تعلق نخواهد گرفت.

 

همچنین مطالعه نمایید: وکیل ارث و میراث چه کسی است

 

نحوه تقسیم ارث مادر چگونه است؟

یکی از مواردی که با چالش‌های بسیاری نیز مواجه است ارث بری فرزندان و شوهر از زن بوده که در این باره قصد داریم اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دهیم.

قانون ارث مادر به فرزندان: در این رابطه بر فرض اینکه تنها ورثه زن، فرزندان او هستند اگر زن یک فرزند داشته باشد کلیه‌ی ارث متعلق به آن فرزند می‌باشد اما اگر تعداد فرزندان بیش از یکی باشد، جنسیت آن‌ها، سهمشان را مشخص خواهد کرد.

در این باره باید بگوییم اگر همه‌ی فرزندان جنسیتی یکسان داشته باشند، میزان ارث بین آن‌ها به صورت مساوی تقسیم خواهد شد حال تفاوتی ندارد که همه فرزندان پسر باشند یا دختر، اما اگر جنسیت فرزندان یکسان نباشد، پسران دو برابر دختران از مادر خود ارث خواهند برد.

ارث زن به شوهر: طبق ماده‌ی ۹۱۳ قانون مدنی، اگر زن فوت شود و دارای فرزند باشد، میزان ارث همسر او یک چهارم کل ترکه خواهد بود و اما اگر زن فرزندی نداشته باشد میزان این ارث به یک دوم ترکه تغییر پیدا خواهد کرد.

قانون ارث از مادر | نوین وکیل
قانون ارث از مادر

تقسیم طلای ارث مادر

بسیاری از افراد گمان می‌کنند طلاهای مادر متعلق به دختر خواهد بود. این در صورتی است که نوع ارث تفاوتی در سهم هر ورثه نداشته و باید طلا نیز مانند سایر اموال به طور مساوی بین ورثه تقسیم شود‌. در این باره البته اگر باقی وراث راضی باشند طبق عرف جامعه طلاها به دختر خانواده می‌رسد. اما توجه داشته باشید که این مورد قانونی نخواهد بود.

 

قانون جدید ارث مادر به فرزندان

بسیاری از افراد در جلسات مشاوره ما در رابطه با قانون جدید ارث مادر به فرزند سخن می‌گویند که در این باره باید بگوییم چنین قانونی هنوز وضع نشده و بسیاری از افراد صرفا جهت بازارگرمی این موارد را سر زبان‌ها انداخته اند و قانون تقسیم ارث مادر تغییر به خصوصی نکرده است.در با توجه به اینکه این قوانین از متون دینی اخذ شده است در نتیجه در گذر زمان در نحوه تقسیم ارث از سمت مادر تفاوتی ایجاد نمی شود.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با قانون ارث از مادر سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *