فروش ملک مشاع برای مهریه

معرفی ملک مشاع برای مهریه امکان پذیر است یا خیر سوال بسیاری از دارندگان این املاک است. ملک مشاع مالی است که بین چند نفر مشترک است. به تعریف ساده تر ملکی که چند مالک دارد را ملک مشاعی می گویند. ملک مشاعی به گونه ای است که نمی توان آن را تقسیم کرد و قسمت هر یک از شریک ها را مشخص کرد.

نام همه مالکین بر روی سند قید می شود اما هیچ کدام به تنهایی نمی توانند اقدام به فروش و تصرف کنند. فروش آن ملک به عنوان مهریه موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم. نکته قابل توجه این است که خانه مشاع جزء مستثنیات دین نباشد. به این معنی که مورد استفاده الزامی مرد نباشد قابل توقیف است.

ملک مشاع برای مهریه چیست؟

ملک مشاع برای مهریه چیست؟

ملک مشاع برای مهریه مالی است که زوج در آن سهم دارد و زوجه آن را به عنوان مهریه طلب کرده است. مشاع در لغت به معنی خاک تقسیم نشده است. در اصلاح به معنی سرمین، ملک، وسیله ومال (هر چیزی که ارزش مادی داشته باشد) است. همه شرکا در منافع این مال شریک هستند و بدون اجازه دیگری حق تصرف در آن را ندارند. ملک مشاع برای پرداخت مهریه مالی است که یکی از شرکا باید سهم خود را تحت عنوان مهریه تسلیم زوجه کند.

توقیف ملک مشاع برای مهریه

ملک مشاع برای مهریه زمانی که سهم زوج برابر با مقدار مهریه باشد قابل توقیف است. توقیف ملک و املاکی که به نام زوج است یکی از راه های دریافت مهریه توسط زوجه می باشد. ملکی که علاوه بر زوج صاحبان دیگری نیز دارد به اصطلاح ملک مشاعی است برای توقیف آن باید به اداره ثبت و دادگاه مراجعه شود.

زمانی که زوجه مطمئن باشد که سهم همسرش از این ملک مشاعی بیشتر و برابر مهریه اوست ابتدا باید به اداره ثبت مراجعه کند. در غیر این صورت خانم باید از طریق دادگاه برای توقیف و فروش مال اقدام کرد.

توقیف ملک مشاع برای مهریه از طریق اداره ثبت

توقیف ملک مشاع برای مهریه از جمله موارد قانونی است که توسط اداره ثبت امکان پذیر است. زوجه و وکیل او ابتدا باید به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه کنند. آنها باید از سر دفتر صدور برگ اجرائیه را تقاضا کنند. بعد از صدور برگ اجراییه باید به شعبه اجرای ثبت اسناد و املاک مراجعه شود. این مرجع اقدامات لازم را انجام می دهد.

زوجه و وکیل وی برای جلوگیری از انتقال و بستن راه فرار زوج می توانند درخواست توقیف مال را بدهند. بعد از توقیف ابلاغیه ای به زوج تحویل داده می شود و به او مدت زمان ده روز فرصت برای پرداخت مهریه داده می شود.

فروش ملک مشاع برای مهریه از طریق دادگاه

فروش ملک مشاع برای مهریه از طریق دادگاه

فروش ملک مشاع برای مهریه از طریق دادگاه هم امکان پذیر است. زوجه هنگام طلاق و در زمان های دیگر هم می تواند درخواست مهریه کند. مرد موظف است هر زمانی که زن بخواهد مهریه را پرداخت کند.

اگر مرد مهریه را پرداخت نکند زن می تواند از طریق دادگاه اموال وی را توقیف کند. برای این کار زوجه درخواستی با عنوان توقیف مال مشاع به دادگاه ارائه می دهد. دادگاه در سریع ترین زمان ممکن دستور به مصادره و توقیف مال را می دهد و برای زوج ابلاغیه صادر می کند.

مدارک لازم جهت فروش ملک مشاع برای مهریه

برای توقیف ملک مشاع برای مهریه ابتدا باید به اداره ثبت یا دادگاه مراجعه شود. برای مراجعه و ثبت دادخواست لازم است مدارک مشخصی همراه زوجه باشد. زوجه باید شناسنامه، کارت ملی و سند اصلی ازدواج را به همراه داشته باشد. همچنین باید قبل از درخواست برای توقیف مال دادخواستی مبتنی بر درخواست مهریه تقدیم دادگاه شده باشد.

نحوه فروش ملک مشاع برای مهریه

در فروش ملک مشاع برای مهریه زوج می تواند ملک خود را به سایر مالکان فروخته و مهریه را پرداخت کند. در صورتی که مالک یا مالکان دیگر قصد و توانایی خرید را نداشته باشند می توانند ملک را به طور کامل بفروشند. بعد از فروش مال مشاع ابتدا سهم همه شرکا پرداخت می شود سپس زوج از سهم خود مبلغ مهریه را به زوجه می دهد.

نکاتی مهم در باب فروش ملک مشاع برای مهریه

مدارک لازم جهت فروش ملک مشاع برای مهریه

برای توقیف و فروش ملک مشاع برای مهریه نکات مهمی وجود دارند که بهتر است به آنها توجه شود. این نکات شامل موارد زیر است:

1-      بهتر است ادعا و درخوست زوجه توسط وکیلی حرفه ای و کار بلد دنبال شود. وکیل بسیار بهتر از افراد عادی به مسائل و نکات قانونی آگاه است و می تواند راهکارهای بهتری برای حل این مسئله بیابد. اقدام وکیل با تخصص کافی مشکلات و دردسر های پیش رو را تا حد زیادی کمتر می کند.

2-      ملکی که برای مهریه توقیف می شود اجازه خرید و فروش و اجاره ندارد. حتی اگر این اقدامات توسط دیگر شرکا انجام شود نیز غیر قابل قبول است.

3-      هیچ یک از مالکان ملک مشاع در زمان توقیف ملک برای مهریه نمی توانند اقدامات حقوقی علیه ان مال انجام دهند.

4-      زوجه، زوج و دیگر مالکان می توانند بر اساس توافقاتی ملک را از حالت توقیف درآورند. زیرا اصل در پرداخت مهریه توافق طرفین است.

مستثنیات دین ملک مشاع برای مهریه

ملک مشاع برای مهریه نباید جزء مستثنیات دین باشد. زمانی که زوجه درخواست دریافت مهریه می دهد زوج باید مهریه وی را پرداخت کند. اگر این پرداخت از طریق زوج انجام نگیرد زوجه می تواند از طریق توقیف اموال مهریه خود را دریافت کند. در این صورت اموال زوج توقیف شده و از طریق دادگاه مهریه به خانم تقدیم می گردد.

اموالی وجود دارند که برای دین و مهریه توقیف نمی شوند به این اموال مستثنیات دین گفته می شود. اگر ملک مشاع مستثنیات دین باشد برای مهریه توقیف و فروخته نمی شوند.

مستثنیات دین در ملک مشاع برای مهریه کدامند؟

همانطور که گفته شد مستثنیات دین در ملک مشاع برای مهریه فروخته نمی شوند. مستثنیات مال چه زمانی که برای خود فرد باشد چه زمانی که ملک مشاع باشد نمی توان آن را توقیف کرد. این اموال شامل موارد زیر اند.

  • وسایل مورد نیاز زندگی که برای برطرف کردن نیاز های مرد استفاده می شوند. تنها زمانی به فروش می رسند که سهم مرد از آن ها بیشتر از نیاز خود و مناسب برای پرداخت مهریه باشد.
  • کتاب های که برای کسب دانش و تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند حتی اگر بسیار ارزشمند و گران قیمت هم باشند توقیف نمی شوند.
  • خانه ای که مرد از آن سهم دارد ولی محل سکونت اوست برای مهریه فروخته نمی شود.
  • وسایلی که برای کار فرد و شرکایش الزامی است هر اندازه که قیمت داشته باشد اجازه توقیف آن داده نمی شود.
  • تلفن همراهی یا ثابتی که مورد استفاده مرد است را هم نمی توان برای پرداخت دین و مهریه توقیف کرد.
  • رهن و اجاره بهایی که توسط مرد برای محل سکونتش پرداخت شده برای مهریه قابل مصادره نیست.

اثبات مالکیت زوج در ملک مشاع برای مهریه

برای اثبات مالکیت زوج در ملک مشاع برای مهریه چند راهکار وجود دارد. روش قطعی و غیر قابل رد در این زمینه ارائه مدرک و سند مال است. اگر سند رسمی یا قولنامه ای در دسترس باشد و در آن شریک بودن زوج ثابت شده باشد می توان آن را به دادگاه ارائه داد. دادگاه از طریق این سند می تواند از سهم مرد مهریه همسرش را پرداخت کند.

در مورد راهکار بعدی زوجه باید از سایر شرکا بخواهد که اقرار کنند که همسر او جز مالکان است. به این معنی که مالکان شهادت بدهند که زوج نیز در این ملک شریک آن ها است. شاهد ها باید صلاحیت شهادت داشته باشند و مورد تایید دادگاه باشند. به این معنی که مرجع قضایی راستگو، بالغ و عاقل بودن ان ها را تایید کند. در این صورت اگر زوج مهریه را پرداخت نکند مال توسط دادگاه مصادره و مهریه از طریق آن پرداخت می شود.

اختلاف در فروش ملک مشاع برای مهریه

گاهی ممکن است بین شرکا در رابطه با فروش ملک مشاع برای مهریه دچار اختلاف شوند. با استناد بر ماده 30 قانون مدنی مالکی مال در دست اوست و مالکیت آن مال را دارد می تواند هرگونه تصرف و نقل و انتقالی در آن مال داشته باشد. از لحاظ حقوقی تصرفات شرکا در مال مشاع زمانی نافذ و صحیح است که بدون اجازه دیگر شرکا نباشد.

پس زمانی که مردی بخواهد سهم مال مشاع خود را به عنوان مهریه بدهد باید ابتدا به شریک خود خبر دهد. اگر شریک توانایی خرید داشت می تواند مال را خریداری کند. در غیر این صورت می توان کل مال را فروخت تا هر کدام از مالکان سهم خود را دریافت کنند. همچنین زوج می تواند تنها سهم خود را بفروشد و مهریه را به زوجه پرداخت کند.

مزایده ملک مشاع برای مهریه

مزایده ملک مشاع برای مهریه

زمانی که دادگاه حکم محکومیت زوج را صادر کند و مرد مهریه را پرداخت نکند ملک مشاع برای مهریه توقیف و به مزایده گذاشته خواهد شد. معمولا شرکت در مزایده برای عموم آزاد است و هر کسی می تواند اقدام به خرید مال کند. این کار معمولا در دادگاه ها انجام می گیرد. در مورد شهرستان های که فاقد دادگاه خانواده هستند لازم است در دادگاه عمومی اقامه دعوا انجام گیرد. مزایده معمولا امری زمان بر است و گاها تا یک سال طول می کشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *