مهریه به چه شکل پرداخت می‌شود؟ روش‌های مطالبه مهریه

مهریه به چه شکل پرداخت می‌شود؟ روش‌های مطالبه مهریه شامل دو روش یعنی مطالبه مهریه از طریق دادگاه و مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت می‌شود.

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از ازدواج است که مطابق قانون پس از عقد نکاح زوجه مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد و پس از ازدواج هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه را از مرد مطالبه کند و مطابق قانون زوج موظف به پرداخت مهریه است.

مطالبه مهریه حق قانونی زوجه است و ی تواند بسته به میزان مهریه از طریق اداره اجراییه ثبت و دادگاه برای مطالبه مهریه اقدام کند که لازم است ابتدا فرم دادخواست را پر کرده و به مسئول مربوطه به همراه مدارک لازم تقدیم کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به این سوال که مهریه به چه شکل پرداخت می‌شود پاسخ دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مهریه به چه شکل پرداخت می‌شود؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که مهریه به چه شکل پرداخت می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهریه یا به صورت نقد یا به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

در صورتی که مهریه طلا یا وجه نقد باشد مطابق به قانون در صورتی که زوجه درخواست مهریه کند زوج موظف به پرداخت است اما اگر زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند درخواست اعسار از مهریه را به دادگاه تقدیم نماید و عدم تمکن مالی خود را در دادگاه اثبات نماید، در این صورت دادگاه مهریه را تقسیط بندی کرده و بر این اساس زوج باید در زمان مقرر اقدام به پرداخت مهریه کند.

اگر مهریه به شکل زمین، خانه یا ماشین باشد و زوج چنین دارایی داشته باشد مطابق با قانون هنگامی که زوجه مهریه خود را مطالبه کرد باید سند آن را به نام او بزند.

همچنین می توانید مقاله دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را در سایت ما مطالعه کنید.

روش‌های مطالبه مهریه

در قسمت قبل به این سوال پاسخ دادیم که مهریه به چه شکل پرداخت می‌شود، در این بخش از مقاله می‌خواهیم روش‌های مطالبه مهریه را برای شما بیان کنیم.

برای مطالبه مهریه دو روش وجود دارد:

  • مطالبه مهریه از طریق اداره اجراییه ثبت: در وهله اول زوجه برای مطالبه مهریه باید از طریق اداره اجراییه ثبت اقدام کند زیرا سند ازدواج یک سند رسمی است و مفاد آن مطابق با قانون قابل اجراست بنابراین زوجه می‌تواند فرم مطالبه مهریه را پر کند و به اداره اجراییه تقدیم نماید، سپس اداره اجراییه پس از بررسی‌های لازم زوج را الزام به پرداخت مهریه می‌کند.

 

  • مطالبه مهریه از طریق دادگاه: در صورتی که زوجه برای مطالبه مهریه از طریق اداره اجراییه ثبت اقدام کرد اما موفق به دریافت مهریه نشد می‌تواند از طریق دادگاه برای مطالبه مهریه اقدام کند، بنابراین باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست مطالبه مهریه را ثبت برسانند و در زمان دادرسی باید در دادگاه حاضر شود و برای مطالبه مهریه خود اقدام کنند و در صورتی که مدارک و مستندات کافی باشد دادگاه زوج را الزام به پرداخت مهریه می‌کند.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص اینکه مهریه به چه شکلی پرداخت می‌شود و روش‌های مطالبه مهریه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *