دادخواست اعسار از پرداخت مهریه- نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه زمانی مطرح است که زوج تمکن مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، در این صورت زوج به دادگاه دادخواستی را ارائه می‌دهد تا براساس مدارک و اسناد پرداخت مهریه تقسیط بندی شود.

قانونگذار مهریه را حق قانونی زوج می‌داند و او می‌تواند هر زمان که بخواهد برای مطالبه مهریه اقدام کند اما در مقابل شرایطی را مهیا کرده است که اگر زوج تمکن مالی برای پرداخت مهریه را ندارد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد و عدم تمکن مالی خود را در دادگاه اثبات نماید در این صورت می‌تواند مهریه را به شکل قسطی بپردازد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ارائه دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 مراحل دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

  • تنظیم استشهادیه اعسار از پرداخت مهریه
  • تهیه لیست اموال و دارایی‌ها
  • تنظیم و ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه در دفاتر خدمات قضایی
  • حضور در جلسه دادرسی اعسار
  • پیگیری و استعلام‌های لازم از سوی قاضی رسیدگی کننده
  • صدور حکم بدوی اعسار
  • در صورت عدم رضایت از حکم، درخواست تجدید نظر در دادگاه
  • پس از قطعیت حکم اعسار تقاضای اجرا و اعمال آن

مدارک لازم برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

 مدارک لازم برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه عبارتند از:

  • حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه
  • استشهادیه، شهادت دو شاهد از وضعیت معیشتی زوج
  • تنظیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه
  • لیست اموال مدعی اعسار
  • مدارک هویتی زوج( کارت ملی و شناسنامه)
  • سند ازدواج

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

خواهان: …………..

خوانده: ……………

وکیل: مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن:

تقسیط مهریه زوجه با استناد به ماده 21 قانون اعسار

دلایل و منضمات دادخواست:

1-فتوکپی مصدق عقدنامه

2-استشهادیه

3-فتوکپی مصدق اجراییه

4-وکالت نامه

شرح دادخواست:

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می‌رساند با عنایت به صدور اجراییه شماره 2321 به تاریخ….. از اداره ثبت اسناد که ضم دادخواست می‌باشد به طرفیت موکل آقای ………. با موضوع مهریه با توجه به عدم کفایت و اعسار موکل از تادیه مهریه زوجه به مبلغ….. که با عنایت به استشهادیه پیوست تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر تقسیط مهریه را دارند.

همچنین مطالعه کنید:دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته- نمونه دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته

نمونه رای اعسار از پرداخت مهریه

پرونده کلاسه ………….. شعبه…. دادگاه عمومی مجتمع قضایی خانواده دادنامه شماره ………….

خواهان: آقای ……… با وکالت سید محمد اندرزگو وکیل پایه یک دادگستری به نشانی ……………

خوانده: خانم ……….. به نشانی ………………….

خواسته: تقسیط مهریه

گردشکار: خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می‌نماید.

رای دادگاه: در خصوص دادخواست آقای ………… فرزند ………. با وکالت مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به طرفیت خانم ………. فرزند ……….. به خواسته اعسار از پرداخت یکجای برگه اجرای ثبت شماره 2321 مورخه…. موضوع مهریه ما فی القباله سند نکاحیه در پرونده اجرای ثبت و تقسیط آن با عنایت جامع محتویات پرونده نظر به اینکه خواهان جهت اثبات ادعای خود به شهادت شهود استناد نموده و شهود وی نیز گواهی نموده اند که خواهان قادر به پرداخت نقدی و یکجای محکوم به نمی باشد و سایر مدارک و استعلامات از بانک‌های صادرات – اقتصاد نوین لذا دادگاه دعوی خواهان را به کیفیت مذکور مقرون به واقع تشخیص داده و با استناد به ماده 1 و 20 و 23 قانون اعسار و مواد 277 و 1038 قانون مدنی و ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال 77 و ماده 19 آیین نامه اجرایی آن ضمن احراز اعسار خواهان از پرداخت یکجا و دفعتا واحده محکوم به تقسیط آن به صورت نصف محکوم به صورت یکجا ظرف 2 ماه پس از قطعیت دادنامه و مابقی را ماهیانه……. تومان تا تسویه کامل محکوم به در حق خوانده صادر و اعلام می‌نماید. بدیهی است چنانچه خوانده اموالی بعدا از خواهان به دست آورد می‌تواند نسبت به وصول محکوم به از محل آنها اقدام نماید. رای صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه 267 دادگاه خانواده دو تهران

 کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص دادخواست اعسار از پرداخت مهریه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *