مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث- نحوه مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث

مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث در صورتی امکان پذیر است که زوجه فوت شده باشد و وراث او بخواهند مهریه او را از زوج مطالبه نمایند.

مهریه یکی از حقوق مالی زن در عقد نکاح است و زوج موظف به پرداخت آن می‌باشد، در واقع مهریه در صورت عدم پرداخت زوج جزء بدهی‌های او محسوب خواهد شد.

در صورتی که زوجه در زمان حیات خود مهریه را از زوج مطالبه نکرده باشد وراث زوج می‌توانند از طریق قانون برای مطالبه مهریه زوجه اقدام کنند.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم در خصوص مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مهریه زن متوفی به چه کسانی می‌رسد؟

مهریه زن متوفی مانند همه اموال او به ورثه تعلق می‌گیرد، با توجه به اینکه مهریه جزء حقوق مالی زوجه محسوب می‌شود در صورتی که در زمان حیات آن مطالبه نکرده باشد، پس از مرگ وراث او می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند، به طور کلی وراث زوجه پس از مرگ برای دریافت مهریه شامل افراد زیر می‌شوند‌:

زوج: اگر تنها وراث زوجه، شوهرش باشد او مالک تمام اموال او از جمله مهریه خواهد بود، همچنین براساس قوانین انحصار وراثت بخشی از مهریه به زوج تعلق می‌گیرد.

پدر و مادر زوجه‌: در صورتی که پدر و مادر زوجه در قید حیات باشند از مهریه زوجه ارث می‌برند.

فرزندان: فرزندان مطابق با قانون جزء وارثان تقسیم می‌شوند و می‌توانند سهم الارث خود را از مهریه دریافت کنند.

 

آیا مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث امکان پذیر است؟

بله‌، مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث امکان پذیر است زیرا به موجب قانون پس از عقد نکاح زوجه مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را از مرد مطالبه کند، در واقع مهریه جزء حقوق مالی و دارایی زوجه محسوب می‌شود.

هنگامی که زوجه فوت شود دارایی و اموالش میان وراث تقسیم می‌شود و وراث می‌توانند در صورتی که زوجه در زمان حیات مهریه خود را مطالبه نکرده است از زوج مطالبه کنند، وراث زوجه پدر و مادر و همسر او هستند، پدر و مادر متوفی به دلیل اینکه از دختر خود ارث می‌برند می‌توانند از زوج مهریه را مطالبه کنند.

بنابراین مهریه وصول شده میان وراث تقسیم می‌شود، همچنین زوج نیز به نسبت پدر و مادر زوجه از مهریه سهم می‌برد زیرا جزء وراث است.

شرایط مطالبه مهریه زوجه توسط وراث

 در بخش قبل بیان کردیم که مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث امکان پذیر است، در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط مطالبه مهریه زوجه توسط وراث را توضیح دهیم، در صورتی عدم وجود شرایط وراث نمی توانند برای مطالبه مهریه اقدام کنند شرایط مطالبه مهریه زوجه توسط وراث عبارتند از:

  • تنها کسانی می‌توانند مهریه را مطالبه کنند که از وراث درجه یک ( پدر و مادر و فرزند) باشند.
  • زوجه مهریه خود را در زمان حیات نبخشیده باشد، در صورت بذل مهریه در زمان حیات امکان مطالبه ان وجود ندارد.
  • زوجه مهریه خود را در زمان حیات دریافت نکرده باشد در صورتی که مهریه را در زمان حیات به صورت کامل اخذ کرده باشد دیگر امکان مطالبه مجدد آن وجود ندارد.
  • وراث تنها می‌توانند با ارائه دادخواست و مدارک به دادگاه صالح مهریه را مطالبه کنند.

همچنین مطالعه کنید:مطالبه مهریه از ورثه- نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه

نحوه مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث

در قسمت قبل شرایط مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث را برای شما بیان کنیم.

برای مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه زوجه متوفی را تنظیم و به ثبت برسانند همچنین در این مرحله باید مدارکی را نیز ضمیمه دادخواست خود کنند.

سپس دادگاه وقت جلسه دادرسی را تعیین می‌کند که وراث باید دلایل و مستندات خود را به دادگاه ارائه دهند و در صورت صحت مدارک دادگاه حکم پرداخت مهریه زوجه متوفی را صادر خواهد کرد.

فرمول محاسبه مهریه زن متوفی

براساس تبصره ماده 1082 قانون مدنی: چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر این که زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

اگر مهریه زوجه متوفی به شکل وجه نقد باشد، در زمان پرداخت مهریه متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه محاسبه و پرداخت می‌شود.

در واقع به دلیل وجود تورم در کشور مهریه که وجه نقد است را می‌توان براساس ارزش روز آن مطالبه کرد.

 مدارک لازم برای مطالبه مهریه متوفی توسط وراث

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث را بیان کنیم.

  • مدارک هویتی زوجه( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی فوت زوجه
  • سند ازدواج یا رونوشت آن
  • گواهی انحصار وراثت

می توانید این مقاله مطالبه مهریه بعد از طلاق- نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق را در سایت ما مشاهده کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث زوجه بیان کردیم برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص سوالات ابهاماتی برای شما مطرح است می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *