نحوه تغییر سن در شناسنامه

نحوه تغییر سن در شناسنامه

در این مقاله به بررسی قوانین مربوط تغییر سن در شناسنامه یعنی افزایش سن و کاهش سن شناسنامه ای میپردازیم و شرایط آن را برای شما بیان خواهیم کرد. با نوین وکیل همراه باشید.

تغییر سن در شناسنامه امکان پذیر است؟ (کاهش و افزایش سن در شناسنامه)

برخی اشخاص که به هر دلیل اعم از سهل انگاری والدین در گذشته و جایگزین نمودن شناسنامه های نوزادان فوت شده برای فرزندان بعدی یا به دلیل این که فرزند خود را زودتر از موعد به مدرسه بفرستند یا بر اثر اشتباهاتی که سهواً توسط مامورین اداره ثبت احوال صورت گرفته یا اطلاعات نادرست که توسط بیمارستان در گواهی تولد صورت گرفته و امثالهم، سن آنان با سن مندرج در شناسنامه مغایرت دارد. در این صورت می توانند فقط یکبار در طول عمر خود جهت اصلاح آن اقدام نمایند. تغییر سن در شناسنامه در داخل ثبت احوال و از طریق کارکنان این اداره امکان پذیر نمی باشد. فرآیند اصلاح سن در شناسنامه به شکل الکترونیک است و امکان تغییر سن در شناسنامه به این روش وجود ندارد و سامانه ها کاملا رصد می شوند.

نحوه تغییر سن در شناسنامه در دادگاه

نحوه تغییر در شناسنامه در دادگاه، چنان چه صاحب شناسنامه درخواست کند که سن ثبت شده در شناسنامه با سن واقعی او از 5 سال کمتر مغایرت دارد باید به دادگستری رجوع کند و دادخواست طرح دعوا نماید. درخواست دعوا برای تغییر سن کمتر از 5 سال می تواند شامل هر دلیل محکمه پسندی باشد. این دلایل می توانند برگ گواهی تولد، اشتباهات مامورین ثبت احوال و غیره باشد.

مراحل اصلاح سن در شناسنامه

کسانی که خواستار اصلاح سن در شناسنامه هستند، چنان چه شرایط زیر را دارا هستند می توانند برای تغییرات در شناسنامه  با رجوع به ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود اقدامات لازم را انجام دهند. مراحل اصلاح سن در شناسنامه شامل موارد زیر است:

  • افراد 18 سال به بالا.
  • افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند.
  • پدر یا جد پدری از طریق ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال.
  • قیم و وصی برای افراد تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

در ادامه مقاله نحوه تغییر سن در شناسنامه به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

بررسی و معرفی مراجع صلاحیت دار جهت افزایش و کاهش سن در شناسنامه

براساس ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن ها مصوب سال 1367 مجلس شورای اسلامی، تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع است. اما فقط در جایی که قانون مجوز تغییر سن در شناسنامه را صادر کرده است در تبصره همین ماده واحده می باشد که اشعار می دارد: افراد می توانند فقط در طول عمر خود نسبت به اصلاح سن مندرج در شناسنامه اقدام نمایند. درصورتی که اختلاف سن متقاضی بیشتر از 5 سال باشد.

مراجعی که توسط قانون برای تغییر سن مندرج در شناسنامه مشخص شده است:

1 – چنان چه شخصی مدعی شود که سن واقعی آن با سن درج شده در شناسنامه بیشتر از 5 سال باشد حتماً باید به کمیسیونی به نام کمیسیون تشخیص سن که در فرمانداری شهرستان محل که متشکل از فرماندار یا بخشدار، رئیس ثبت احوال محل، پزشک منتخب و مدیرعامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش محل صدور شناسنامه و یا عضویت و ریاست دادگاه صالح محل می باشد مراجعه نماید.

این تقاضا می تواند هم شامل کاهش سن در شناسنامه باشد و هم افزایش سن در شناسنامه. مثلاً فرد می تواند ادعا کند که سن مندرج او در شناسنامه 36 سال قید شده است درصورتی که سن اصلی ایشان 42 سال یا 30 سال می باشد. در هر صورت اختلاف سن باید بیشتر از 5 سال باشد.

همچنین بخوانید مقاله ای در مورد حذف نام همسر سابق از شناسنامه

2 – چنان چه شخصی مدعی شود که سن واقعی آن با سن درج شده در شناسنامه کمتر از 5 سال باشد حتماً باید به دادگاه حقوقی محل سکونت خود مراجعه نماید و با تقدیم دادخواست به طرفیت اداره ثبت احوال صادرکننده شناسنامه، تقاضای رسیدگی تغییر سن در شناسنامه را بنماید. لازم به ذکر است که طبق قانون، طرح دعوی در محل اقامت متقاضی می باشد نه در محل صدور شناسنامه .

با توجه به حساس بودن پرونده که هر شخص در طول عمر خود فقط یکبار می تواند دادخواست دهد. گروه حقوقی عدالت تابان دادمهر(نوین وکیل) که متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی می باشد. دادخواست شما را برای افزایش سن شناسنامه و یا کاهش سن در شناسنامه توسط وکیل، صحیحاً تنظیم و در اسرع وقت تقدیم دادگاه می نماید و با حضور در جلسات، قویاً دفاع کرده تا موکل به نتیجه دلخواه برسد.

تغییر سن شناسنامه

مدارک لازم جهت تغییر سن در سازمان ثبت احوال کشور

1 – اصل و فتوکپی شناسنامه عکس دار متقاضی

2 – دو قطعه عکس رنگی 4*3 زمینه سفید

3 – تقاضانامه صاحب شناسنامه

4 – واریز مبلغ اعلامی از سوی اداره ثبت احوال

مدارک لازم جهت تغییر سن در مراجع قضایی (دادگاه)

1 – اصل شناسنامه و کارت ملی

2 – پاسخ آزمایشات مربوطه

3 – استشهادیه شاهدین

4 – سه قطعه عکس رنگی 4*3 زمینه سفید

همچنین بخوانید مقاله ای در مورد نحوه تغییر نام مندرج در شناسنامه

مراحل قانونی برای تغییر سن شناسنامه

1 – درخواست کننده برای تغییر سن شناسنامه باید به دبیر خانه کمیسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صدور شناسامه خود مراجعه نماید. متقاضی باید مدارک لازم را تحویل و رسید آن را دریافت نماید.

2 – تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی به پرونده از طریق دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن محل صدور شناسنامه به متقاضی ابلاغ می شود.

3 – درخواست کننده موظف است در زمان مشخص شده با در دست داشتن شناسنامه عکس دار در کمیسیون تشخیص سن حضور یابد.

4 – در صورت عدم حضور درخواست کننده، چنان چه پرونده آماده برای اظهار نظر باشد، کمیسیون تصمیم لازم را خواهد گرفت. در غیر این صورت درخواست او رد می شود. ولی درخواست کننده می تواند درخواست تغییر سن را دوباره به کمیسیون ارائه دهد.

5 – کمیسیون می تواند در صورت لزوم درخواست کننده را به منظور معاینه و تعیین سن به پزشکی قانونی معرفی نماید.

6 – تصمیم کمیسیون تشخیص سن قابل اعتراض نخواهد بود.

7 – تصمیم کمیسیون تشخیص سن به درخواست کننده ابلاغ می گردد.

8 – در صورت موافقت نکردن کمیسیون با تغییر سن شناسنامه، درخواست مجدد متقاضی پذیرفته نخواهد شد.

9 – اجرای تصمیم کمیسیون تشخیص سن در اسناد سجلی و شناسنامه، نیازمند درخواست کتبی از طرف درخواست کننده است.

همچنین بخوانید مقاله ای در مورد معافیت کفالت از خدمت سربازی

چگونه می توان اثبات کرد که سن واقعی از سن شناسنامه ایی کمتراست؟

اثبات کردن این که سن واقعی کمتر از سن شناسنامه ای است، کار بسیار سختی است. در این رابطه می توان به شهادت شهود و محول کردن به پزشکی قانونی برای تشخیص سن واقعی استناد کرد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که براساس ماده 241 قانون آیین دادرسی مدنی ارزش شهادت شهود با دادگاه است.

نکته:

معمولا دادگاه ها و کمیسیون مقرر جهت احراز سن واقعی متقاضی نسبت به کسب نظر پزشکی قانونی یا پزشک مورد اعتماد اقدامات لازم را انجام می دهد. همچنین از جمله آزمایشات کمیسیون می توان به سنجش تراکم استخوان اشاره کرد.

کاربران و مخاطبین محترم چنان چه در خصوص مطالب ذکر شده در رابطه با تغییر سن در شناسنامه سوالاتی برای شما به وجود آمده، می توانید به موسسه حقوقی نوین وکیل مراجعه نمایید. همچنین می توانید از طریق سایت این موسسه برای مشاوره حقوقی با کارشناسان حقوقی ارتباط برقرار نمایید. مشاورین حقوقی دادمهر می توانند به صورت آنلاین و اینترنتی پاسخگوی سوالات  کاربران خود باشند.

همچنین از طریق قسمت نظرات که در این صفحه گنجانده شده است می توانید سوالات خود را در خصوص تغییر سن و مشخصات شناسنامه ای مطرح نمایید.

کلمات مرتبط: اصلاح سن در شناسنامهافزایش سن در شناسنامهکاهش سن در شناسنامه – اضافه نمودن سن شناسنامه ای-افزایش و کاهش سن شناسنامه ای

همچنین مقالات در حوزه ثبت احوال را مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *