بذل مهریه در طلاق توافقی- طلاق توافقی با بخشش مهریه

بذل مهریه در طلاق توافقی یعنی زوجه با رضایت کامل مهریه را به همسر خود بباشد یا در قبال بخشش مهریه از او خواسته مادی یا غیر مادی داشته باشد.

مهریه یکی از مسائل مادی است که در طلاق توافقی زوجین باید در خصوص آن با رک دیگر صحبت کند و به توافق برسند و این توافق خود را در برگه توافقنامه به ثبت برسانند در صورتی که زوجین نتوانند در این خصوص با یکدیگر به توافق برسند طلاق توافقی ممکن نیست.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره بذل مهریه در طلاق توافقی و طلاق توافقی با بخشش مهریه صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

بذل مهریه چیست؟

بذل مهریه یعنی بخشیدن مهریه یا به صورت کامل یا بخشی از آن به زوج.

در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که زوجه اقدام به بذل مهریه می‌کند این بذل ممکن است به خواسته قلبی و به صورت کامل یا بخشی از مهریه باشد یا ممکن است زوجه در قبال بذل مهریه درخواست مادی یا غیر مادی از زوج داشته باشد.

همچنین لازم به ذکر است که بگوییم بذل مهریه باید به صورت کتبی در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود.

شروط بذل مهریه

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم شروط بذل مهریه را بیان کنیم که عبارتند از:

 

  • هنگامی که خانوم به آقا بگوید من شما را از پرداخت مهریه مبرا می‌کنم و برای همیشه همسر خود را از پرداخت مهریه آسوده کند، بدین ترتیب اقا تکلیفی نسبت به مهریه زن نخواهد داشت و خانوم نیز امکان پشیمانی ندارد.
  • هنگامی که خانوم قصد جدایی و طلاق از همسر خود را دارد، میتواند با بخشیدن کامل یا بخشی از مهریه از آقا درخواست طلاق بکند که به ان طلاق مبارات می‌گویند.
  • هنگامی که خانوم مهریه خود را به اقا هبه کند قابل پس گرفتن است یعنی هر زمان که زن بخواهد می‌تواند از مرد مهریه را طلب کند، اما در طلاق مبارات تنها در زمان عده مهریه بذل شده قابل پرداخت است که در صورت پرداخت طلاق بی اثر می‌شود.

همچنین می توانید مطالعه کنید: آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق میگیرد؟

 

بذل مهریه در طلاق توافقی

همانطور که در قسمت‌های قبل مقاله نیز اشاره کردیم بذل مهریه در طلاق توافقی ممکن است در ازای درخواست مادی یا غیر مادی باشد.

گاهی اوقات زن با مرد توافق می‌کند که در صورت طلاق توافقی مهریه خود را به صورت کامل یا بخشی از آن را ببخشد که به این نوع طلاق مبارات می‌گویند که زن در ازای طلاق توافقی مالی را به مرد واگذار می‌کند و این بذل مهریه همان مال است.

بذل مهریه در طلاق توافقی در ازای حضانت فرزند

گاهی اوقات زوجین با یک دیگر توافق می‌کنند تا به زندگی مشترک خود پایان دهند که در این صورت باید در خصوص همه چیز توافق کنند حضانت فرزند یکی از مسائل مهم است که زوجه می‌تواند با بذل مهریه در طلاق توافقی خواستار حضانت فرزند باشد و در صورتی که زوج موافقت کند ان رو در توافقنامه ثبت کنند.

حق رجوع پس از بذل مهریه در طلاق توافقی ممکن است؟

رجوع پس از بذل مهریه در طلاق توافقی ممکن است در صورتی که طلاق توافقی از نوع رجعی باشد بدین تربیت زن می‌تواند در زمان عده طلاق توافقی به مهریه بذل کرده است رجوع کند در این صورت مرد نیز می‌توان به همسر خود رجوع کند و در خواست زندگی مشترک بدهد.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره بذل مهریه در طلاق توافقی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری داشتید با شماره 02166901176 تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *