سند ملک مشاع- شرایط دریافت سند ملک مشاع

سند ملک مشاع به سندی گفته می‌شود که حقوق مالکین متعدد براساس سهم آن‌ها از ملک می‌باشد و از مهم‌ترین شرایط دریافت این نوع سند مشاع بودن مال بین چند مالک و تنظیم تقسیم نامه است همچنین امکان استعلام سند مشاع با کدملی از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور فراهم است.

سند مشاع یکی از اسناد مهم در قانون ایران است و مالکیت چند نفر بر مال واحد را نشان می‌دهد، سند مشاع می‌تواند برای انواع مختلف اموال اعم از منقول و غیر منقول صادر شود و دریافت این نوع سند دارای شرایط و ضوابط خاصی می‌باشد و در صورتی که خواهان از فرایند دریافت این سند آگاهی نداشته باشد برای دریافت آن به مشکل بر می‌خورد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم شرایط دریافت سند مشاع و مراحل و مدارک لازم برای اخذ آن را بیان کنیم.

شرایط دریافت سند ملک مشاع

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط دریافت سند ملک مشاع را به صورت کامل برای شما بیان کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین شرط این است که مال متعلق به چند نفر باشد و افراد در آن مال به یک اندازه سهم داشته باشند در صورتی که مال متعلق به یک نفر باشد امکان دریافت سند مشاع برای آن وجود نخواهد داشت.
  • دومین شرط برای اخذ سند ملک مشاع این است که مال به نحو اشاعه به مالکان تعلق داشته باشد چنانچه مال مشاع بین کلیه شرکا تقسیم شده باشد و سهم هر یک از آن‌ها از مال مشخص باشد دیگر امکان دریافت سند مشاع برای صاحبان وجود نخواهد داشت.
  • همچنین در صورتی که مالکان بخواهند در سهم خود دخل و تصرف نمایند و سند جداگانه‌ای برای قدر السهم خود دریافت نمایند لازم است که شروط دیگری را نیز رعایت کنند و به این منظور باید درخواست تفکیک سند به اداره ثبت تحویل داده شده و سهم هر یک از اعضا مشخص گردد همچنین تقسیم نامه و صورت مجلس تفکیکی از شرایط مهم دریافت سند جداگانه ملک مشاع است.

مراحل دریافت سند ملک مشاع

در قسمت فوق شرایط دریافت سند ملک مشاع را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل دریافت سند ملک مشاع را به صورت کامل بیان کنیم.

براساس ماده ۱۱۵‌ آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک، در املاک مشاع برای هر شریک نسبت به سهم او یک سند مالکیت صادر خواهد شد که مراحل اخذ سند ملک مشاع عبارتند از:

  • برای دریافت سند جداگانه ملک مشاع یکی از شرکا باید درخواست خود را مبنی بر تفکیک سند زمین مشاع به اداره ثبت تحویل دهد که پس از آن سهم هر یک از شرکا تعیین می‌شود و براساس آن تقسیم نامه و صورت مجلس تفکیکی صادر خواهد شد.

تقسیم نامه سند عادی یا رسمی است که به تقسیم مال مشاع بین مالکان پرداخته است و صورت مجلس تفکیکی نیز سندی است که از سوی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک صادر شده و نشان دهنده بخش‌های تفکیک شده ملک است.

  • سپس باید اصل مدارک مربوطه به ملک مشاع و تقسیم نامه تنظیم شده د نزد اداره ثبت اسناد ارائه شود در این مرحله اداره ثبت بعد از بررسی اسناد و مدارک و صحت آن برای هر یک از مالکان با توجه به قدر السهم وی سند جداگانه‌ای صادر خواهد کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری- همه چیز درباره کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری

مدارک لازم برای دریافت سند ملک مشاع

در بخش‌های قبل شرایط و مراحل اخذ سند ملک مشاع را به صورت کامل توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای دریافت سند مشاع را بیان کنیم.

  • مدارک هویتی شرکا مانند شناسنامه، کارت ملی، ….
  • درخواست تفکیک سند به اداره ثبت
  • تقسیم نامه تنظیم شده میان شرکا
  • صورت مجلس تفکیکی که شامل مشخصات ملک و اطلاعات کامل سهم تقسیم شده است.
  • مدارک مربوط به پرداخت عوارض شهرداری و مالیات ملک
  • مدارک مربوط به مال مشاع از جمله سند رسمی

هزینه دریافت سند ملک مشاع

 هزینه دریافت سند مشاع ملک براساس ویژگی‌های زمین و قابل افزار بودن یا نبودن ان متفاوت است در این بخش از مقاله می‌خواهیم هزینه دریافت سند ملک مشاع را توضیح دهیم.

  • هزینه لازم برای دریافت سند مشاع هزینه تقسیم نامه است، هزینه دریافت تقسیم نامه براساس تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی در سال جاری تعیین می‌شود و نرخ آن در هر سال دچار تغییراتی شده و اندکی به آن افزوده خواهد شد.
  • از هزینه‌های دیگر می‌توانیم به تفکیک زمین و تنظیم صورت مجلس تفکیکی اشاره کنیم، محاسبه هزینه تفکیک ملک به وسیله کارشناسان اداره ثبت صورت می‌گیرد این هزینه با توجه به نوع کاربری ملک و ارزش روز آن تعیین خواهد سد و صاحبان زمین موظف به پرداخت هستند.
  • پرداخت عوارض شهرداری و مالیات ملک از دیگر هزینه‌های صدور سند مشاع است.

الزام به تنظیم سند ملک مشاع

در برخی از موارد خریدار قسمتی از ملک مشاع را از یکی شرکا خریداری کرده است اما فروشنده از حضور در دفترخانه برای تنظیم سند رسمی خودداری نماید، ذی نفع می‌تواند دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را در دادگاه مطرح نماید.

برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع شخص باید اظهار نامه قضایی را برای فروشنده ارسال کند چنانچه بی اعتنایی کرد، ذی نفع می‌تواند از طریق دادگاه پیگیری کند.

بنابراین خواهان باید یک نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع را تهیه کند و در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند سپس برای دادگاه ارسال می‌شود.

پس از آن دادگاه به پرونده رسیدگی خواهد کرد و در صورتی که اسناد و مدارک متقاضی کامل و صحیح باشد حکم الزام خوانده به تنظیم سند رسمی ملک مشاع صادر خواهد گردید.

می توانید مقاله  دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع را در سایت ما مشاهده کنید.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص سند ملک مشاع در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متدوال

شرایط دریافت سند ملک مشاع چیست؟

اولین شرایط دریافت سند ملک مشاع این است که ملک دارای چند مالک باشد که حقوق متعدد و مشترکی نسبت به ملک دارند برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

هزینه دریافت سند ملک مشاع چقدر است؟

هزینه دریافت سند ملک مشاع شامل هزینه تقسیم نامه، هزینه صورت مجلس تفکیکی و پرداخت عوارض شهرداری می‌شود برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

الزام به تنظیم سند ملک مشاع چگونه است؟

الزام به تنظیم سند ملک مشاع زمانی مطرح می‌شود که فروشنده از تنظیم سند رسمی به نام خریدار امتناع بورزد برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *