کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری- همه چیز درباره کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری

کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری مرجع قانونی است که وظیفه آن رسیدگی به اختلافات به وجود آمده بین شهرداری و مودیان می‌باشد، در واقع این کمیسیون به اعتراض اشخاص حقوقی و حقیقی نسبت به اخذ عوارض رسیدگی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین منابع درآمد شهرداری وصول عوارض از مؤدیان است، قوانین و مقررات مربوط به عوارض پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد به همین دلیل ممکن است میان شهرداری و مؤدیان اختلافاتی ایجاد شود که حل آن‌ها وظیفه کمیسیون ماده ۷۷ می‌باشد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم اطلاعاتی درباره کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری و مسائل پیرامونی آن بیان کنیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل تخلیه ملک

 کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری چیست؟

کمیسیون ماده ۷۷ به منظور رفع اختلافات میان شهرداری و مؤدیان در خصوص عوارض تشکیل شده است و هنگامی که مودیان در خصوص عوارض پرداختی با شهرداری به مشکل بر میخورند با تشکیل پرونده می‌توانند از این کمیسیون خواستار رسیدگی باشند.

همچنین کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری علاوه بر اینکه بر حل اختلاف در خصوص پرداخت عوارض، به شیوه پرداخت عوارض نیز حکم می‌کند و چنانچه فرد نتواند به صورت کامل و نقدی عوارض را پرداخت کند با تشکیل پرونده می‌تواند خواستار اقساط بندی آن باشد.

اعضای کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری

در بخش فوق کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری را برای شما توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم اعضای کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری را بری شما معرفی کنیم.

براساس ماده ۷۷: مجمع به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و دادگستری و شورای شهر‌ است.

این کمیسیون یک مرجع شبه قضایی است و دارای شخصیتی مجزا از نهاد شهرداری می‌باشد به گونه‌ای که شهرداری در مدیریت جلسات و صدور رای هیچ نقشی ندارد.

این کمیسیون با حضور ۳ عضو رسمیت پیدا کرد اما برای صدور رای در این کمیسیون نظر اکثریت ملاک است که همان رای دو نفر ار اعضای حاضر می‌باشد البته این به معنای عدم انعکاس رای مخالف نمی باشد.

وظایف کمیسیون ماده ۷۷

کمیسیون ماده ۷۷‌‌ دارای وظایف و اختیاراتی است که در این بخش از مقاله به آن‌ها اشاره خواه کرد:

  • رفع هر گونه اختلاف بین مودی و شهرداری در موارد عوارض شهرداری
  • تعیین میزان خسارت دکه‌هایی که قبل از تصویب قانون شهرداری نصب شده اند.
  • رسیدگی به اعتراض مالکین اراضی و املاکشان که ملکشان در اجرای ماده ۱۱۰ قانون، مرمت و دیوار کشی نشده اند.
  • رفع اختلاف بین مالک و شهرداری در خصوص میران بدهی ملک مورد معامله
  • تقسیط عوارض مودیانی که قادر به پرداخت بدهی خود به صورت یکجا نیستند.
  • رفع اختلاف بین کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و خصوصی با شهرداری در مورد وصول هزینه مرمت خرابی ایجاده شده

مراحل تشکیل پرونده در کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری

در صورت اعتراض مودی و عدم حل و فصل موضوع در شهرداری پرونده جهت بررسی و تصمیم‌گیری به کمیسیون ماده ۷۷ ارجاع خواهد شد.

قبل از ارجاع به کمیسیون ماده ۷۷ پرونده‌ای تشکیل می‌شود که پرونده مذکور شامل مشخصات مودی، محاسبه عوارض، پیش آگهی و اخطار به مؤدی است، در واقع شهرداری نمی تواند در کمیسیون طرح دعوا کند بلکه مودی می‌تواند نسبت به تصمیم شهرداری در کمیسیون اعتراض کند و شهرداری تنها به عنوان خوانده طرف دعوا در کمیسیون محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰‌ شهرداری- مهارت‌های وکیل کمیسیون ماده۱۰۰

نحوه صدور رای در کمیسیون ماده ۷۷

شهرداری قبل از اینکه آگهی عوارض را برای مودی ارسال کند، ابلاغیه برای مودی صادر می‌کند تا چنانچه در خصوص عوارض تعیین شده اعتراضی دارد در کمیسیون ماده  شهرداری۷۷ مطرح کند تا به آن رسیدگی شود.

در صورت تشخیص اعضای کمیسیون مبنی بر ضرورت امر فرد معترض در جلسه حاضر شود و به صورت شفاهی اعتراض خود را بیان کند، در غیر این صورت اعتراض باید به صورت کتبی باشد.

کمیسیون موضوع را از حیث مطابقت با مقررات قانونی بررسی کرده و در نهایت براساس نظر اکثریت، رای صادر می‌شود که این رای قابل اعتراض است.

اعتراض به رای آرای کمیسیون ماده ۷۷

مطابق با اصل ۱۷۳ قانون اساسی و ماده ۱ و بند ۲‌ ‌ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، رسیدگی به اعتراضات و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص آرا و تصمیمات قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

موسسات حقوقی و شرکت‌ها و مردم می‌توانند در دیوان عدالت اداری به رای کمیسیون ماده ۷۷ اعتراض نمایند و دیوان عدالت چنانچه رای صادره را خلاف قوانین و مقررات تشخیص دهد مبادرت به صدور حکم بر ابطال رای کمیسیون ماده ۷۷ می‌نماید.

در واقع اگر شعبه رسیدگی کننده دیوان عدالت اداری رای را نقض نماید ایرادات رسیدگی و رای کمیسیون را ذکر نموده و کمیسیون براساس اوامر دیوان، رسیدگی و رای جدیدی صادر نمایند.

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم آراء کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری قابل اعتراض در مراجع صالح می‌باشد و این مهلت براساس تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مذکور برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور شش ماه از تاریخ ابلاغ راس یا تصمیم قطعی است.

اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و نهاد‌های خصوصی می‌توانند به رای صادره شده کمیسیون ماده ۷۷ در دیوان عدالت اداری شکایت نمایند، مهلت اعتراض برای این اشخاص اگر داخل کشور باشند سه ماه و اگر خارج کشور باشند شش ماه است.

اشخاص حقوقی مانند دستگاه‌های اجرایی، بانک‌های دولتی و سازمان‌های عمومی به رای کمیسیون ماده ۷۷ در مراجع قضایی اعتراض نمایند.

متن ماده ۷۷ شهرداری

متن ماده ۷۷ شهرداری عبارتند از: رفع هر گونه اختلاف بین مودی و شهرداری در مورد عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و دادگستری و انجمن شهر‌ ارجاع میشود و تصمیم کمیسیون مزبور قطعی است بدهی‌هائی که طبق تصمیم این کمیسیون تشخیص شود طبق مقررات اسناد لازم ‌الاجرا به وسیله‌ اداره ثبت قابل وصول میباشد اجرای ثبت مکلف است بر طبق تصمیم کمیسیون مزبور به صدور اجرائیه و وصول طلب شهرداری مبادرت نماید در‌ نقاطی که سازمان قضائی نباشد رئیس دادگستری شهرستان یک نفر را به نمایندگی دادگستری تعیین مینماید و در غیاب انجمن شهر انتخاب نماینده ‌انجمن از طرف شورای شهرستان به عمل خواهد آمد.

می توانید مشاهده کنید:حکم تخریب ملک توسط ماده ۱۰۰- شرایط حکم تخریب ملک توسط ماده ۱۰۰

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

همچنین می‌توانید سوالات و ابهامات خود را در کادر زیر وارد کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *