ضرب وجرح زن توسط شوهر

در این مقاله قصد داریم ضرب و جرح زن توسط شوهر و عواقب آن و مراحل اثبات ضرب و جرح زن توسط شوهر را مورد بررسی قرار بدهیم پس با ما همراه باشید.

ضرب در قانون به چه معناست؟ ضرب به مجموعه صدماتی می گویند که بدون خون ریزی  یا شکستی به بدن آسیب می رساند و آثاری مانند کوفتگی، کبودی، سرخی، سیاه شدن، پیچ خوردن را بر جای می گذارد.

جرح در قانون به چه معناست؟ جرح به مجموعه آسیب هایی می گوید که موجب پارگی بافت، پوست بدن می شود به همین دلیل بسیاری از اوقات با خونریزی همراه می باشد، جرح مانند پارگی، بریدگی و خراشیدگی پوست یا قطع عضو یا شکستگی استخوان است.

ضرب و جرح در قانون

ضرب و جرح در قانون تحت عنوان جنایت بر عضو شناخته شده است، به این دلیل جرم تلقی می شود که هر گونه آسیب پایین تر از قتل، مانند قطع عضو جراحت و آسیب به هر قسمتی از اعضای بدن می باشد.

بر اساس قانون چنان چه به صورت عمدی جنایتی بر یک عضو وارد شود، می توان در این صورت دادخواست خود قربانی یا ولی دم، شخص مجرم را قصاص کرد یا در غیر این صورت منجر به دیه یا تعزیر می شود.

ضرب و جرح همسر

یکی از مسائلی که امروزه در دادگاه ها برای آن پرونده حقوقی یا کیفری تشکیل می شود، مسئله ی ضرب و جرح همسر یا صرب و شتم همسر می باشد که پرونده های بسیاری را در دادسراها به خود اختصاص داده است. در این بخش از مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

در صورتی که شوهر به صورت عمدی اقدام به ضرب و جرح همسر خود کند، یا به کار بردن الفاظ ناشایست به او توهین کند، برای زن حق طلاق ایجاد می شود؛ همچنین مرد را گاهی محکوم به زندان، شلاق ،پرداخت دیه و خسارت می کنند.

 ضرب و جرح همسر در قانون مجازات اسلامی

در قانون مجازات اسلامی، ضرب و جرح به هر میزانی که باشد جرم محسوب می شود و برای آن می توان مجازات تعیین کرد، حتی اگر به میزان یک خراش باشد.

هریک از زوجین می تواند به علت خراش ایجاد شده شکایت کند و ایجاد جراحت توسط همسر خود را اثبات کند. جراحت ایجاد شده توسط کارشناس پزشک قانونی مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس نظر او دادگاه رای را صادر می کند.

آسیب های روحی توسط همسر جرم محسوب می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که آسیب های روحی که ناشی از مشاجره میان زن و شوهر است زمانی جرم محسوب می شود که قابل اثبات باشد. برای مثل می توان گفت اگر زن به علت مشاجره هایی که با همسر خود داشته است، دچار بی ثباتی شخصیتی یا جنون شود، می تواند از همسر خود شکایت کند.

عواقب ضرب و جرح همسر در قانون

ضرب و جرح همسر عواقب کیفری و قانونی به دنبال دارد که در این قسمت از مقاله قصد داریم آن ها را شرح بدهیم .

قصاص : براساس ماده ۳۸۶/۲۸۷ قانون مجازات اسلامی، درصورت وقوع جنایت بر اعضای بدن، درصورت تقاضای فرد آسیب دیده  یا ولی او و اگر شرایط قصاص فراهم باشد می تواند درخواست قصاص مجرم را کند.

شرایط قصاص

بر اساس ماده ۲۹۰/۳۰۱  قانون مجازات اسلامی شرایط عمومی و اختصاصی قصاص عبارتند از :

  • قصاص با میزان جنایت برابر باشد.
  • قصاص عضو کامل بدن برای قصاص عضو ناقص بدن نباشد.
  • جنایت عمدی باشد.
  • قصاص عضو سالم بدن در برابر عضو ناسالم بدن نباشد.
  • قصاص عضو اصلی در برابر قصاص عضو غیر اصلی نباشد.

دیه :براساس ماده ۵۵۸ اگر شرایط عمومی و اختصاصی قصاص وجود نداشته باشد، مجرم به پرداخت دیه محکوم می شود.

دیه جنایت ها

آسیب هایی که موجب تغییر رنگ پوست می شود مشمول دیه می شود که در مطالب زیر آن ها را بیان می کنیم .

  • سیاه شدن پوست دیه مشمول پرداخت شش هزار دیه کامل است.
  • کبود شدن پوست، مرتکب جرم باید سه هزار دیه کامل پرداخت کند.
  • سرخ شدن پوست صورت، یک نیم دیه کامل را شامل می شود.
  • تغییر رنگ سایر اعضا، نصب دیه های گفته شده را شامل می شود.

حبس: اگر فرد که مرتکب جرم شده است و به اعضای بدن به صورت عمد جرح یا ضربی وارد کند که موجب نقص عضو، شکستگی، از کار افتادن یکی از اعضای بدن یا منتهی به یک مرض دائم شود؛ چنانچه امکان قصاص وجود نداشته باشد و اقدام وی موجب اختلال در نظم و صیانت شود فرد مجرم به دو تا پنج سال حبس محکوم می شود.

اگر مجرم از اسلحه یا چاقو و امثال این ها را استفاده کرده باشد، مرتکب به سه ماه تا یک سال محکوم به حبس می شود.

ایجاد حق طلاق برای زن

بر اساس بند ۴ماده ۳۱۱ قانون مجازات اسلامی درصورت ضرب و جرح همسر توسط شوهر ، این امکان برای زن فراهم است که دادخواست طلاق به دادگاه ارائه بدهد.

مراتب حقوقی اثبات ضرب وجرح همسر

اقرار:‌ یعنی خود شخص در مقابل قاضی یا مامور کلانتری اقرار کند که اقدام به ضرب و جرح همسر خود کرده است .

علم قاضی : قاضی با توجه به شرایط پرونده و با علم خود رای نهایی را صادر می کند.

شهادت شهود: شهادت شهود می تواند به شخص کمک کند ادعای خود را در دادگاه اثبات کند، شهادت فرزندان، همسایه ها، خدمتکار، نگهبان در دادگاه قابل قبول و مورد بررسی قرار می گیرد.

قسم : در برخی از پرونده ها و شرایط ویژه قاضی جهت اثبات جرم یا عدم جرم مرتکب از او می خواهد قسم یاد کند.

اماره :صدا و فیلم ضبط شده می تواند به عنوان اماره در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد و اصالت آن ثابت شود.

مرجع شکایت ضرب و جرح همسر

کلانتری :‌ این دعاوی در کلانتری به دلیل خارج از ساعات اداری، و در دسترس نبود دادسرا است .

دادسرا :شخص با مدارک لازم  به دادسرا مراجعه و پرونده را تشکیل می دهند.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه در رابطه با  ضرب و جرح زن توسط شوهر سخن گفتیم و در این باره اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه نمودیم و اینک در انتها امیدواریم مطالب این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *