شکایت فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع

شکایت فروش ملک مشاع به چه صورت است؟ چنانچه در ملک مشاع تصرفی انجام گیرد چه به شکل عدوانی باشد چه یکی از شریک ها تصرف ایجاد نماید، سایر مالکین می توانند از شخص مجرم شکایت به عمل آورند.

همانطور که صاحب شدن ملک مشاع اشخاص، سبب نقض حقوق آنها می شود مقنن این حق را دارد که از شخص تصرف کننده در دادگاه شکایت نماید. جهت شکایت از شخص مجرم لزومی ندارد که تمامی مالکین و شرکا در مرجع قضایی حضور به عمل آورند. بدین علت که جرم در رابطه با تمامی مالکین صورت گرفته هر یک از آنها می توانند در دادگاه برعلیه شخص تصاحب کننده شکایت خود را مطرح کنند.

نحوه شکایت فروش ملک مشاع

نحوه شکایت فروش ملک مشاع

برای طرح شکایت فروش ملک مشاع بر علیه مجرم بایستی نخست یکی از شرکا به دادگاه مراجعه نماید. بعد از ارائه شکایت نامه ادعا نماید که در ملک مشاع تصرفی غیر مجاز انجام گرفته است. در این صورت می خواهد با فرد مجرم برخورد قانونی شود. در این شرایط دادگاه شکایت او را ارزیابی می کند. اگر ادعایش درست باشد شخص مجرم تحت تعقیب قرار گرفته می شود.

ولی مسئله مهمی که بایستی به آن توجه نمود این است که اشخاص جهت شکایت فروش ملک مشاع بایستی بدانند که کدام مرجع صلاحیت رسیدگی به این مسئله را دارد. در این صورت بایستی حتما به این مرجع مراجعه نمایند. اگرچه شخصی جهت ارائه طرح دعوا به مراکز قضایی بدون صلاحیت برود شکایت او رد خواهد شد. تنها مراجع قضایی که می توانند این مسئله را بررسی کنند دادگاه ها و دادسرا ها می باشند. پس هیچ مرکز قضایی صلاحیت رسیدگی به این مسئله را نخواهد داشت.

طرح دعوی فروش ملک مشاع

طرح دعوی فروش ملک مشاع را موقعی می توان طرح کرد که یک یا چند نفر از شرکا بخواهند ملک خود را به فروش برسانند یا قصد جداسازی آن را داشته باشند. ولی از سوی دیگر مالک یا مالکین این مال دوست نداشته باشند ملک مشاع را به فروش برسانند. در این حالت شریکی که مایل به فروش ملک مشاع خود باشد با تنظیم شکایتی از دادگاه دستور فروش این ملک را دریافت می کند. بدین شکل به احقاق حق و حقوق خود مبادرت می نماید.

البته بهتر است بدانید که ملکی که شکایت فروش ملک مشاع روی آن صورت گرفته باید امکان افراز و تقسیم را نداشته باشد. تا بدین شکل ملک مشاع فروخته شود و از دادسرا دستور فروش مال مشاع دریافت گردد و بعد از اجرای آن، بهای مال مدنظر میان مالکین تقسیم شود.

موضوعات کیفری و حقوقی مربوط به فروش ملک مشاع

موضوعات کیفری و حقوقی مربوط به فروش ملک مشاع شامل مشکلات و اختلافاتی که به دلیل مالکیت یا هر نوع دخل و تصرف در مال موردنظر می باشد. همانطور که مالکیت این نوع مال به دست چند نفر می باشد احتمال ایجاد این نوع مشکلات و درگیری ها خیلی زیاد است. در این صورت موضوعات کیفری و حقوقی مربوط به فروش ملک مشاع خیلی وسیع است.

اعتراض به دستور فروش مال مشاع

اعتراض به دستور فروش مال مشاع

دستور فروش که از سوی دادگاه جهت فروش این ملک صدور می یابد برعکس حکم و یا رای قابل تغییر نیست و حق اعتراض هم ندارد. دستور فروش مال یک دستور از سوی قاضی می باشد. این دستور ملزما قابل اجرا است و هیچ یک از مالکین نمی توانند نسبت به این دستور از سوی قاضی اعتراض نمایند.

جرم تصرف عدوانی در ملک مشاع

یکی از جرم ها درج شده در این حیطه تصرف عدوانی این ملک می باشد. ضوابط در این حیطه به شرح زیر می باشد:

  • اگرچه یکی از مالکین مبادرت به تصرف این مال نماید، تصرف حقوقی انجام گرفته و در این زمینه یک پرونده حقوقی وضع می شود. چنانچه تصرف منتهی به فروش بدون اجازه شود، جرم به حساب می آید پس پرونده کیفری وضع می شود.
  • اگرچه شخصی بدون هیچ نوع حق قانونی در قبال یک مال مشاع مبادرت به تصرف بخشی یا کل ملک مشاع موردنظر نماید مجرم معرفی شده و کار او مورد تعقیب قرار می گیرد و دارای مجازات می باشد.

علت ارائه دادخواست فروش ملک مشاع

علت ارائه دادخواست فروش ملک مشاع

مثابه دادخواست فروش ملک مشاع در حقیقت بدین مفهوم است که مالک یا مالکانی که می خواهند ملک خود را به فروش برسانند می توانند در خصوص اجرایی شدن آن به دادگاه شکایت کنند. در این صورت طرفی که نمی خواهد ملک خود را به فروش برساند در این جا خوانده به حساب می آید.

ولی از دید شما به چه دلیل در قانون شریک یا شرکایی که می خواهند ملک خود را به فروش برسانند حق شکایت دارند اما این حق به کسانی که قصد حفظ مال خود را دارند داده نشده است؟ در هر صورت به همان میزان که شریکان مایل به فروش ملک، سهیم هستند شرکای دیگر هم سهیم هستند. اکنون امکان دارد میزان سهم هر یک متفاوت باشد ولی در هر صورت این حق به شرکایی داده شده که می خواهند ملک خود را به فروش برسانند. ولی به چه دلیل؟

برای جواب به این پرسش به دلیل، بکارگیری قانون و مراکز قضایی و … بایستی نگاه کرد. قانون که به منزله اساسی ترین پایه تمدن هم معرفی می شود تنها کارایی آن این است که از ایجاد مشکلات پیشگیری کند. همچنین چنانچه مشکلی پیش آید آن را به گونه ای حل و فصل کند. در این صورت هدف مقنن کشور ما ممانعت از مشاجره و اختلاف میان افراد جامعه و ایجاد نظم می باشد.

نحوه ارائه دادخواست فروش ملک مشاع

پیش از اینکه شما بخواهید اقدام به تنظیم و عرضه دادخواست فروش ملک مشاع نمایید بایستی به وسیله ارائه ثبت یا به وسیله دادگاه برای مال تقاضای افراز ثبت نمایید. در بیانی ساده تر دادگاه هنگامی به شکایت فروش اینگونه املاک توجه می کند که آن مال قابل افراز نباشد.

چنانچه مطابق رای کارشناس، ملک قابل افراز باشد به عرضه دادخواست فروش این ملک نیازی نخواهد بود. ولی چنانچه ملک مدنظر قابل افراز نباشد کارشناس به صدور گواهی غیر قابل افراز ملک دست می زند. پس از این کار شما می توانید شکایت مورد نظر خود را تنظیم و آن را به دادگاه تسلیم نمایید.

دادخواست فروش ملک مشاع همانند هر شکایت دیگر دارای موارد متنوعی چون خوانده، خواهان، اسناد و شرح شکایت فروش ملک مدنظر می باشد. در این نوع شکایت طرف خواهان معمولا مالک یا مالکانی می باشند که تقاصای فروش ملک مشاع را دارند و طرف خوانده هم شریک یا شریک هایی است که نمی خواهند ملک مورد نظر را بفروشند.

به مثابه مدرک در شکایت فروش این گونه ملک شما بایستی تصویر سند مالکیت و تصویر گواهی قابل افراز نبودن ملک را عرضه نمایید. در شرح شکایت شما بایستی در آغاز ملک را به طور کامل و مطابق آدرس دقیق چون پلاک ثبتی و … معرفی نمایید و معلوم نمایید که شما در این مال دارای چند سهم می باشید.

در مورد بعدی هم شما بایستی دلیل فروش مال خود را بازگو کنید. به هر میزان که بتوانید امکان ایجاد مشکلات گسترده تر در ادامه شراکت را مبرهن تر و واضح تر بازگو کنید به همان میزان امکان موفقیت شما در این پرونده بیشتر می شود. چنانچه احتیاج به کمک یا مشاوره دارید می توانید به وکیل های خبره در این حیطه مراجعه نمایید.

مزایای داشتن وکیل در شکایت فروش ملک مشاع

نحوه ارائه دادخواست فروش ملک مشاع

شکایت در خصوص فروش ملک مشاع یکی از دعوی رایج ملکی می باشد. هرچند در آغاز امر به نظر مسئله ای ساده است اما همواره با مشکلات و ابهامات خاصی همراه است. همچنین به آگاهی و اطلاعات حقوقی لازم در حیطه دعاوی ملکی نیاز دارد. چه بسا کسانی که بدون داشتن آگاهی لازم مبادرت به طرح دعاوی فروش این نوع ملک می نمایند ولی در پایان هم موفق به دریافت حکم دستور فروش این ملک نمی شوند. یا حتی امکان دارد به دلیل عدم رعایت اصول دادرسی، شکایت به طول بیانجامد.

بدین جهت لازم است قبل از طرح شکایت خود با یک وکیل کاربلد مشاوره نمایید تا بدین جهت بتوانید با دریافت دستور فروش ملک مشاع به حق خود دست یابد. بدین جهت داشتن وکیل در طرح دعوای فروش این نوع مال دارای مزایایی به شرح زیر می باشد:

  • تمامی اختلافات وابسته به اموال غیر منقول از جوانب متنوع حائز اهمیت می باشند در این صورت توجه و حساسیت بالاتری را جهت شکایت می طلبد.
  • در شکایت وابسته به مال غیر منقول چنانچه در دعوا موفق یا موفق نشد از لحاظ مالی همیشه با ملاحظه به تورم، هزینه چشمگیری مبادله می شود.
  • در شکایت غیر منقول حق و حقوق بسیاری وجود دارد که به منظور اینکه دادگاه در خصوص آن رای صادر کند احتیاج به مطرح نمودن آن دارد. باید در این خصوص شکایتی را تنظیم نماید. در صورت عدم طرح دادخواست در آغاز احتمال پایمال شدن حق وجود دارد.
  • تنظیم اقسام شکایت نامه از جمله طرح دعاوی غیر منقول چون ملک مشاع که عمده ترین دعاوی است از پایمال شدن احتمالی و مطرح نشدن صحیح دعوا پیشگیری می کند.
  • شناسایی مالی و غیر مالی بودن شکایت در بیشتر موارد دشوار می باشد و چنانچه یک وکیل حاذق حضور داشته باشد از هزینه های اضافی جلوگیری می شود.
  • به دلیل رعایت موعد ها و تایم های قانونی که برای احقاق حق مفید می باشد پیشنهاد می شود وکیل در دادگاه داشته باشید.
  • دارا بودن وکیل در پرونده فروش ملک مشاع، شما را از سردرگمی نجات داده و سبب کاهش مدت زمان رسیدگی می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *