مطالبه مهریه از وراث صغیر- نحوه مطالبه مهریه از وراث صغیر

مطالبه مهریه از وراث صغیر زمانی مطرح می‌شود که زوج فوت شده باشد و وراث اون کودکان صغیر باشند.

مهریه یکی از حقوق مادی زن در ازدواج است که پس از جاری شدن عقد نکاح زن مالک آن است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرف در آن داشته باشد و قانون به او این اجازه را داده است که هر زمان که بخواهد مهریه را از مرد مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت کامل مهریه زن می‌باشد.

در واقع مهریه دین مرد است که باید آن را پرداخت کند و اگر مرد فوت شود و دین خود به زن را پرداخت نکرده باشد زن می‌تواند مهریه خود را از ماترک متوفی مطالبه کند که در این صورت باید داداخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه از وراث تنظیم و به دادگاه ارائه دهد.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که اگر وراث صغیر باشند تکلیف مهریه زن چه می‌شود؟ در این مقاله از نوین وکیل می‌خواهیم مطالبه مهریه از وراث صغیر را به صورت کامل توضیح دهیم با ما همراه شوید.

شرایط مطالبه مهریه از وراث صغیر

در این بخش از مقاله می‌خواهیم شرایط مطالبه مهریه از وراث صغیر را بیان کنیم.

مطابق با قانون مدنی مهریه حق زن می‌باشد و مرد مکلف به پرداخت آن است در صورتی که مرد فوت شود و مهریه زن بر گردن او باشد زن می‌تواند از طریق قانون مهریه خود را از ماترک متوفی مطالبه نماید و دادخواست مطالبه را از طریق دادگاه به وراث او دهد.

حال اگر وراث صغیر باشند شرایط مطالبه مهریه متفاوت است، در واقع ابتدا زن باید ماترک متوفی را بررسی کند اگر به اندازه مهریه او باشد می‌تواند برای مطالبه مهریه خود اقدام کند اما اگر اموال مرد به اندازه مهریه او نبود باید برای مهریه خود را از پدر شوهر مطالبه نماید.

براساس قانون مدنی اگر قیم بخواهد علیه صغار تحت قیومیت خود اقامه دعوا کند، برای حفظ حقوق صغار باید از قیومیت استعفا دهد و قیم دیگری برای وراث صغیر تعیین شود.

یکی دیگر از شرایط مهم برای مطالبه مهریه از وراث صغیر این است که زوجه قیم فرزندان نباشد، مطابق با قانون پس از فوت پدر، مادر قیم فرزندان است و اگر مادر شرایط نگهداری از فرزندان را نداشته باشد پدربزرگ پدری موظف است قیم فرزندان باشد.

نحوه مطالبه مهریه از وراث صغیر

در قسمت فوق شرایط مطالبه مهریه از وراث صغیر را گفتیم در بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه از وراث صغیر را برای شما بیان کنیم.

  • برای مطالبه مهریه از وراث صغیر در وهله اول اگر زوجه قیم فرزندان است باید از قیومیت استعفا دهد و قیم دیگری برای وراث صغیر تعیین شود.
  • سپس باید دادخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه از وراث صغیر تنظیم و در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید البته باید مدارک مهم را نیز ضمیمه دادخواست کنید.
  • در این مرحله دادگاه وقت دادرسی را تعیین می‌کند و زوجه با حضور در دادگاه و ارائه مدارک خواستار مهریه خود می‌شود.
  • سپس دادگاه بررسی اموال و ارزش مادی متوفی را به کارشناس واگذار می‌کند در صورتی که اموال مرد به اندازه مهریه باشد به میزان مهریه زن آن را جدا و دستور انتقال آن به زن را صادر خواهد کرد.
  • در نهایت دادگاه حکم مطالبه مهریه را از اموال فرد متوفی صادر می‌کند و زوجه می‌تواند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی اموال را به نام خود کند.

همچنین مطالعه کنید:نحوه تقسیط مهریه

مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر

مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر تنها از طریق ماترک او امکان پذیر است که زوجه باید برای این کار درخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه از ماترک شوهر خود تنظیم و ثبت کند تا به دادگاه ارسال شود و دادگاه بررسی میزان ارزش مادی اموال فرد متوفی را به کارشناس واگذار می‌کند و کارشناس موظف است میزان مهریه زن را تعیین نماید لازم است بدانید از آنجاکه مهریه جزء دین مرد محسوب می‌شود قبل از انحصار وراثت اموال فرد متوفی مهریه زن از اموال فرد متوفی جدا شده و زن منتقل خواهد شد.

اگر زوجه قیم وراث صغیر باشد برای مطالبه مهریه چه کند؟

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم مطابق با قانون اگر زوجه قیم وراث صغیر باشد نمی تواند علیه کسانی که تحت قیومیت خودش است اقامه کند و در نهایت نمی تواند برای مطالبه مهریه اقدامی کند، بنابراین باید برای از قیومیت خود استعفا دهد و قیومیت فرزندان را به دیگری واگذار کند.

سپس زوجه می‌تواند از طریق تنظیم دادخواست مطالبه مهریه از وراث صغیر و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی و پیگیری روند دادرسی مهریه خود را مطالبه کند.

برای مطالبه مهریه از وراث صغیر به کجا مراجعه کنیم؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای مطالبه مهریه از وراث صغیر به کجا مراجعه کنیم؟

برای مطالبه مهریه از وراث صغیر باید دادخواست خود را به دادگاه خانواده ارسال کرد که برای ارسال دادخواست ابتدا باید دادخواست مطالبه مهریه از وراث صغیر را تنظیم و به همراه مدارک مهم در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند تا به دادگاه خانواده ارسال شود.

پیگیری پرونده مطالبه مهریه از وراث صغیر در دادگاه خانواده انجام خواهد شد.

مدارک لازم برای مطالبه مهریه از وراث صغیر

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم پس از تنظیم دادخواست باید مدارکی را ضمیمه آن کند و در نهایت در دفاتر خدمات قضایی آن را ثبت کند، در واقع تمام دعوای و دادخواست‌های حقوقی نیازمند ضمیمه کردن مدارک مهم می‌باشند در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه از وراث صغیر را بیان کنیم که عبارتند از:

  • مدارک هویتی زوجه‌( کارت ملی و شناسنامه)
  • مدارک هویتی زوج( کارت ملی و شناسنامه‌)
  • سند ازدواج یا رونوشت آن
  • گواهی استعفا از قیومیت فرزندان خردسال
  • گواهی فوت شوهر

می توانید مقاله در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟ را در سایت ما مطالعه کنید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از وراث صغیر

خواهان ……………. نام پدر ……………… شغل …………. محل اقامت ………………………

خواهان ……………. نام پدر ……………… شغل …………. محل اقامت……………………

وکیل یا نماینده قانونی ………………….

تعیین دادخواست و بهای آن:

صدور حکم به تادیه مهریه مافی القباله موکله مقوم به مبلغ …………………. ریال با احتساب خسارات وارده دلایل و منضمات دادخواست: کپی مصدق شناسنامه در کارت ملی – کپی مصدق عقد نامه – تصویر مصدق گواهی حصر وراثت – اصل وکالت وکیل

باسلام

ریاست محترم دادگاه عمومی

احتراما با تقدیم دادخواست حاضر به وکالت از خواهان به استحضار جناب عالی می‌رساند که خانم ……………. همسر اسبق مرحوم آقای ………………. بوده که وی با عنایت به گواهی حصر وراثت به شماره ……………. صادره از شعبه ……………… دادگاه عمومی تهران در مورخ………… در اقامتگاه ………………… دار فانی را وداع گفته و موکل بنده از وراث قانونی وی می‌باشد که طی زندگی مشترکشان بهره‌ای از مهریه نبرده هم اکنون درخواست دریافت مهریه مافی القباله مورث خویش را که بر ذمه آن مرحوم قرارداد و تا کنون تادیه نگردیه را دارد.

اینجانب تقاضای اخذ تصمیم شایسته دائر بر پرداخت مبلغ مهریه به خواهان به نرخ روز و احتساب کلیه خسارات وارده را با عنایت به ماده 519 قانون آیین دادرسی مدنی دارم .

اگر مشکل پرداخت مهریه دارید تهران وکیلبهترین راه فرار از پرداخت مهریهرا در اختیار شما می‌گذارد.

 

متن رای دادگاه مطالبه مهریه از وراث صغیر

در خصوص دادخواست خانم.. … با وکالت آقای…… بطرفیت…. … به خواسته مطالبه مهریه از ماترک متوفی آقای…. … با توجه به محتویات پرونده و مدارک و مستندات ابرازی خواهان و کپی سند ازدواج صادره از دفتر رسمی ازدواج شماره 172 تهران که حکایت از علقه زوجیت خواهان و مرحوم با مهریه 131 سکه بهار آزادی می‌نماید. نظر به اینکه خوانده دفاع و ایرادی در قبال دعوی مطروحه نداشته و دلیلی بر برائت ذمه متوفی ارائه و ابراز نداشته و با عنایت به اینکه مهریه مورد مطالبه خواهان شرعاض و قانوناً دینی است بر عهده متوفی و همچنین مالکیت و ارث نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی شود مگر پس از ادای دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته است علی هذا دعوی خواهان وارد و ثابت تشخیص و مستنداً به ماده 868 و 869 قانون مدنی حکم به پرداخت مهریه خواهان از ماترک……. قبل از تقسیم ترکه صادر و اعلام می‌دارد رای صادره غیابی و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاهو ظرف بیست روز پس از آن قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.

ما مقاله ای در زمینه اگر زن درخواست طلاق دهد مهریه تعلق می گیرد؟ نوشتیم شاید برای شما مفید باشد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مطالبه مهریه از وراث صغیر در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

همچنین موسسه نوین وکیل امکان دریافت مشاوره از وکلای متخصص مهریه را فراهم کرده است تنها کافیست با آن‌ها تماس بگیرید.

سوالات متدوال

شرایط مطالبه مهریه از وراث صغیر چیست؟

شرایط مطالبه مهریه از وراث صغیر این است که فرد متوفی ماترک کافی برای وصول مهریه زوجه داشته باشد و زوجه قیم فرزندان صغیر نباشد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

نحوه مطالبه مهریه از وراث صغیر چگونه است؟

برای مطالبه مهریه از وراث صغیر ابتدا زن باید از قیومیت خود استعفا و دادخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه به دادگاه ارائه دهد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

مدارک لازم برای مطالبه مهریه از وراث صغیر چیست؟

مدارک لازم برای مطالبه مهریه از وراث صغیر شامل مدارک هویتی زوجه، گواهی فوت مرد، گواهی استعفا از قیومیت و سند ازدواج یا رونوشت آن و….. می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *