طلاق خلع بدون رضایت شوهر-‌ شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر

طلاق خلع بدون رضایت شوهر مطابق با قانون کشور ما امکان پذیر نیست و رضایت زوج از نهم‌ترین شرایط این نوع طلاق می‌باشد در صورتی که زوجه وکالت بلاعزل طلاق خلع و بذل مهریه را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و ارائه مدارک لازم برای جدایی اقدام کند.

قانونگذار در قانون مدنی روش‌های مختلفی را برای پایان دادن به ازدواج پیش بینی کرده که یکی از رایج‌ترین آن‌ها طلاق است، طلاق به دو دسته رجعی و بائن تقسیم می‌سود و یکی از انواع طلاق بائن طلاق خلع می‌باشد که در این نوع طلاق زن با بذل مهریه اقدام به طلاق می‌کند اما در برای از موارد با بذل مهریه بیش از مهر تعیین شده در عقد باز هم شوهر برای طلاق رضایت نمی دهد.

 

همچنین مشاهده نمایید: وکیل طلاق توافقی

 

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم طلاق خلع بدون رضایت شوهر و مسائل پیرامونی آن بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

 طلاق خلع چیست؟

همانطور که گفتیم طلاق به دو نوع طلاق رجعی و بائن تقسیم می‌شود، طلاق بائن طلاق است که در مدت زمان عده شوهر حق ندارد به زن رجوع کند و یکی از انواع طلاق بائن، طلاق خلع است.

طلاق خلع براساس ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی عبارتند از: طلاق خُلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد اعم از اینکه مال‌ مزبور عین مَهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مَهر باشد.

مطابق با این ماده طلاق خلع هنگامی امکان پذیر است که زن به دلیل کراهت با تنفر شدید از همسرش مالی را به‌عنوان فدیه به شوهر می‌دهد تا بتواند طلاق بگیرد میزان فدیه کمتر یا شاید بیشتر از مهریه باشد.

آیا طلاق خلع بدون رضایت شوهر امکان پذیر است؟

در قسمت فوق طلاق خلع را برای شما توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم به این سوال که آیا طلاق خلع بدون رضایت شوهر امکان پذیر است؟

در پاسخ با این سوال باید بگوییم خیر، مطابق قانون کشور ما اختیار طلاق به دست شوهر است و برای انجام این نوع طلاق رضایت شوهر لازم است و زن بدون رضایت وی نمی تواند برای طلاق خلع اقدام کند بنابراین طلاق خلع بدون رضایت شوهر امکان پذیر نیست و از مهم‌ترین شرایط طلاق خلع رضایت شوهر است که در قسمت‌های بعد به آن خواهیم پرداخت.

اما اگر زن وکالت بلاعزل در طلاق خلع را داشته باشد می‌تواند برای طلاق خلع بدون رضایت شوهر اقدام کند بنابراین اگر شوهر در دفاتر اسناد رسمی به زن وکالت در طلاق خلع و رضایت را داده باشد و نوع وکالت بلاعزل باشد و از انجا که امکان عزل وجود ندارد، وکالت اعطایی غیر قابل ابطال است حتی اگر در هنگام طلاق خلع مرد رضایتی نداشته باشد زن می‌تواند به راحتی اقدام به طلاق کند.

شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر

طلاق خلع بدون رضایت شوهر دارای شرایطی است که در این بخش قصد داریم مهم‌ترین شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر را برای شما بیان کنیم.

  • اولین و مهم‌ترین شرط برای طلاق خلع بدون رضایت شوهر این است که زن نسبت به شوهر خود کراهت و تنفر داشته باشد.
  • دومین شرط برای طلاق خلع این است که زن مالی را به عنوان فدیه طلاق خلع به زوج می‌دهد این مال می‌تواند همان مهریه یا بیشتر از آن باشد.
  • سومین شرط طلاق خلع این است که مرد رضایت کامل برای طلاق خلع یا زن از مرد وکالت بلاعزل طلاق خلع داشته باشد این وکالت نامه باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد که زن در ازای این وکالت فدیه‌ای را به شوهر بدهد.

همچنین مطالعه کنید:5 مضرات طلاق توافقی را بشناسید

مراحل طلاق خلع بدون رضایت شوهر

 در قسمت فوق شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر را بیان کردیم در این بخش از نوشتار می‌خواهیم مراحل طلاق خلع بدون رضایت زوج را برای شما به صورت کامل شرح دهیم.

  • اولین و مهم‌ترین مرحله طلاق خلع این است که زن وکالت بلاعزل طلاق خلع و بذل مهریه را با کلیه شرایط از زوج اخذ کند.
  • در مرحله بعد زوج باید از طریق سامانه تصمیم وقت مشاوره دریافت کند که زوجین باید در این جلسات حضور داشته باشند تا بتوانند گواهی عدم سازش را دریافت نماید.
  • در مرحله سوم زن باید برای شوهر خود وکیلی بگیرد زیرا که او نمی تواند از جانب خود و شوهرش در دادگاه حاضر شود بنابراین لازم است که وکیل به عنوان نماینده حقوقی شوهر در دادگاه حاضر شود.
  • در این مرحله زوجه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق خلع را به دادگاه خانواده ارسال کند و ابلاغ وقت جلسه رسیدگی به زوجه و زوج یا وکیل زوج باید در دادگاه حاضر شوند در صورتی که تمام شرایط طلاق خلع وجود داشته باشد دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند و با استفاده از این حکم زن می‌تواند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و طلاق خود را به ثبت برسانند.

مدارک لازم برای طلاق خلع بدون رضایت زوج

برای ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی لازم است که مدارکی را ضمیمه دادخواست کنید و در جلسه دادرسی اصل مدرک را به دادگاه ارائه می‌دهند، دادخواست طلاق خلع بدون رضایت شوهر امکان پذیر نیست.

مدارک لازم برای طلاق خلع بدون رضایت زوج عبارتند از:

  • شناسنامه و کارت ملی زن و مرد
  • اصل و کپی عقد نامه
  • گواهی عدم امکان سازش زوجین که توسط مراکز مشاوره صادر می‌شود.
  • وکالتنامه محضری طلاق خلع
  • وکالتنامه وکیل شوهر

هزینه طلاق خلع بدون رضایت زوج

در بخش‌های قبل گفتیم امکان طلاق خلع بدون رضایت شوهر تنها زمانی وجود دارد که زن وکالت بلاعزل طلاق خلع از شوهر خود داشته باشد در این صورت زوجه می‌تواند بدون رضایت مجدد شوهر برای طلاق خلع اقدام کند که مطابق با مقررات کشور ما باید شرایط و مراحل طلاق خلع را نیز انجام دهد.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم هزینه‌های طلاق خلع را برای شما بیان کنیم مهم‌ترین هزینه‌های طلاق خلع شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه دادرسی که براساس نرخ دادرسی و تعرفه خدمات قضایی مصوب قوه قضایی تعیین می‌شود.
  • هزینه جلسات مشاوره نیز باید توسط زوجه پرداخت شود.
  • هزینه دفاتر خدمات قضایی برای ثبت دادخواست و هزینه ثبت طلاق در دفاتر ثبت اسناد نیز باید توسط زوجه پرداخت شود.

حتما بخوانید:وکیل طلاق در غرب تهران-وکیل طلاق توافقی در غرب تهران

کلام آخر

به پایان این نوشتار از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص طلاق خلع بدون رضایت شوهر در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص سوال و ابهامی برای شما مطرح است با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *