مراحل شکایت اخاذی اینترنتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به فضای مجازی و فراگیر شدن آن ارتکاب جرم در این بستر زیاد شده که در این مقاله قصد داریم به شرح یکی از جرایم بپردازیم.

اخاذی اینترنتی از جمله حمله های سایبری می باشد که این روزها در حال افزایش است، و افراد بسیاری به دام اخاذی اینترنتی می افتند در این مقاله قصد داریم اخاذی اینترنتی و مراحل شکایت آن را به طور کامل بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

اخاذی چیست؟  اخاذی به گرفتن مال و منفعت از طریق تهدید و زور می گویند، اصولاهدف از اخاذی گرفتن مال به طور غیر قانونی و از روی اجبار است . حال اگر این عمل در بستر فضای مجازی و اینترنت انجام سود اخاذی اینترنتی می گویند که در قسمت زیر توضیح آن را بیان می کنیم.

تهدید یا اخاذی اینترنتی چیست؟ به تقاضایی که از طریق تهدید و زور برای دریافت وجه، مال ، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تهدید یا اخاذی اینترنتی (مجازی-سایبری) می گویند.

در اخاذی اینترنتی مرتکب جرم، قربانی را با نشر اطلاعات الکتریکی که از او بدست آورده تهدید می کند.

باج افزار چیست؟ باج افزارها یک نوع جدید از اخاذی اینترنتی و حمله سایبری هستند. باج افزار ها نوعی از بد افزارهایی مخرب می باشد که عملکرد آن حمله به سیستم های رایانه ای قربانی (لپ تاپ، کامپیوتر،تلفن همراه و… است. این حمله باعث مسدود شدن دسترسی کاربر به پ است و مرتکب در ازای باز کردن دسترسی مبلغی را تقاضا می کند.

باج افزار ها قابلیت آلوده کردن هر نوع کامپیوتری از جمله دستکاپ،لپ تاپ، تلفن هوشمند را دارند.

دانلود نرم افزار مخرب

البته این امکان نیز وجود دارد که یک کاربر کامپیوتر با کلیک بر روی آگهی ها پاپ آپ یا باز کردن یک لینک ایمیل آلوده بازدید از وب سایت آلوده نرم افزار های مخرب را دانلود کند.

شروط اخاذی در فضای مجازی

برای اخاذی در مجازی دو شرط زیر لازم می باشد که عبارتند از :

۱-شرط اول شامل تهدید یا ترساندن شخص می باشد،البته این نوع تهدید باید یک عمل غیر قانونی باشد برای مثال انتشار عکس های خصوصی کاربر در فضای مجازی

۲-شرط دوم شامل درخواست باج یا پول یا درخواست انجام یک کار توسط شخص قربانی می شود.

بدین ترتیب اگر درخواست پول یا انجام کاری با تهدید همراه باشد می توان گفت که جرم اخاذی به وقوع پیوسته است.

آسیب پذیر ترین  قربانی اخاذی های اینترنتی

آسیب پذیر ترین قربانی ها اخاذی از مر ان ۲۱ تا ۳۰ساله است و بخش عمده ی قربانی ها ۱۱تا ۲۰ساله هستند.

حکم اخاذی بر اساس قانون چیست؟

به موجب ماده ۶۶۹مجازات اسلامی:هر گاه کس دیگری را به هر نحو تهدید به ضررهای مالی ، جسمی، شرفی یا قتل اعم ازاین که تقاضای امر را کرده باشد یا نه، به مجازات ۷۴ضربه  شلاقیا زندان از دو ماه تا دوسال محکوم می شود.

بنابراین بر اساس این ماده برای جرم اخاذی دو مجازات در نظر گرفته شده که قاضی بر حسب اوضاع و احوالات مجرم دستور به اجرای یکی از مجازات ها را صادر می کند.

به موجب ماده ۷۴۵قانون مجازات اسلامی :براساس این ماده  هرکس به وسیله ی فضای مجازی ،صوت، تصویر، عکس، فیلم یک شخص یا خانواده ای را بدون رضایت ان ها در این بستر انتشار بدهد به نود و یک روز تا دوسال حبس و پرداخت ۵میلیون تا ۴۰میلیون جریمه نقدی محکوم می شود.

چگونه از جرم اخاذی اینترنتی شکایت کنیم؟

در صورتی که در فضای مجازی با اخاذی اینترنتیمواجه شدید به چند روش می توانید اقدام کنید:

  • شما می توانید به دادسراها و شعبه های دادگاه جرایم رایانه ای حضوری مراجعه کنید و شکایت خود را بهصورت شفاهی و کتبی از طریق شکواییه بیان کنید. دادسرای جرایم رایانه وظیفه ی رسیدگی به جرایمی که در فضای مجازی و اینترنت صورت میگیرد را برعهده دارند.
  • به سامانه اینترنتی پلیس فضا و تبادل اطلاعات ورود کنید و بر روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید و مشخصات و شماره خود را در آن قسمت ثبت کنید سپس پلیس فتا با شماره شما تماس میگیرد و پیگیر پرونده ی شما خواهد شد.
  • به دفتر خدمات الکتریکی مراجعه کنید و شکایت خود را از این طریق ثبت کنید.

 

چطور جلوی اخاذی اینترنتی را بگیریم؟

عدم پرداخت پول به مجرمان

یکی دیگر از طعمه های اخاذان اینترنتی این است قربانیان را مجبور می کنند در برابر وب کم اعمال جنسی انجام دهند. مجرمان بعد از ضبط فیلم قربانی را با پخش و انتشار فیلم میان دوستان و آشنایان و خانواده تهدید می کنند و از او درخواست پول خواهند کرد.

  • هیچ پولی را به مجرمان پرداخت نکنید زیرا اخاذی ان ها جرم محسوب می شود.
  • بسیاری از قربانیان پس از پرداخت پول با درخواست پول بیشتر مواجه شده اند پس نباید به مجرمان پولی پرداخت شود.
  • در برخی موارد پس از دریافت پول مجرم فیلم های ضبط شده را در فضای مجازی انتشار می دهد.
  • اگر پول را پرداخت کرده اید می توانید چک کنید اگر هنوز پول برداشت نشده است ، اطلاعات محل برداشت پول را پیدا کنید و برداشت را متوقف کنید.

از هرگونه تماس بعدی با مجرمان پرهیز کنید

 

  • مکالمات و تماس خود را با مجرمان دخیره نمایید.
  • هر شبکه ی اجتماعی که از طریق آن با مجرم در ارتباط بودید را غیر فعال کنید اما حساب کاربری خود به هیچ وجه پاک نکنید . درصورت پاک نکردن حساب کاربری پلیس می تواند با بررسی آن ها و جمع اوری مدارک بهتر به پرونده ی شما رسیدگی کند.
  • از طریق سیستم شکایت های اجتماعی آنلاین، مشکل خود را گزارش دهید تا در صورت پخش فیلم شما آن از انتشار فیلم جلوگیری شود.

همه چیز را پاک نکنید، هر مدرکی را که می توانید ذخیره کنید.

  • سعی کنید تمام جزئیاتی را به که شناسایی مجرم کمک می کند ذخیره کنید نگران خجالت اور بودن فیلم ها و ویدئو های ضبط شده ی خود نباشید.
  • نگران هیچ چیز نباشید و به یاد داشته باشید شما نیز قربانی یک جرم سازمان یافته است و قانون از شما حمایت خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *