قوانین توقیف اموال از طریق اداره ثبت در سال 1400

hammer, books, law

در این مقاله قوانین توقیف اموال از طریق اداره ثبت در سال 1400 ، مراحل و روش اقدام برای توقیف اموال از طریق اداره ثبت را برای شما آماده کرده ایم. اگر به اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز دارید با نوین وکیل همراه باشید.

توقیف اموال چیست؟

در قانون برای حمایت از افرادی که از شخصی طلبکار اند و جلوگیری از سواستفاده فرد مدیون، تدابیری اندیشیده شده است. در مواردی دیده شده است که شخص مدیون برای فرار از ادای دین خود، اقدام به انتقال اموال خود به نام دیگران و یا فروش آنها نموده است. برای جلوگیری از اینگونه  سوءاستفاده ها این امکان برای فرد طلبکار وجود دارد که اموال شخص مدیون را تا زمان ادای دین توقیف کند و یا در صورت عدم پرداخت دین از طرف فرد اقدام به فروش اموال و دریافت طلب خود کند.

در صورت نیاز به مطالعه بیشتر در زمینه توقیف اموال پیشنهاد میشود مقاله زیر را مطالعه نمایید:

 

توقیف اموال به ۲ صورت امکان‌پذیر است:

توقیف اموال از طریق دادگاه

در این روش میتوان قبل از صدور حکم و حتی پیش از تشکیل جلسه رسیدگی اقدام به توقیف اموال مدیون کرد.به این منظور خواهان و یا وکیل قانونی وی باید دادخواستی با عنوان تأمین خواسته و به علت ترس از تلف شدن اموال ، فروش و یا انتقال به غیر توسط خوانده ، از طریق دفاتر خدمات قضائی به دادگاه تقدیم کند.همچنین میتوان لیست اموال متهم را همراه با دادخواست ارائه نمود.

پس از تقدیم دادخواست، قاضی اقدام به صدور حکم توقیف اموال میکند.در این حالت مقرر میگردد در صورتی که مدیون ظرف مدتی که از طرف دادگاه مشخص میشود بدهی خود را نپردازد، دادگاه با استفاده از فروش اموال توقیفی بدهی وی را پرداخت میکند. به اینگونه توقیف، توقیف تأمینی ، تأمین خواسته یا تأمین احتیاطی میگویند.

Person dropping paper on box

توقیف اموال از طریق اداره ثبت

توقیف اموال از طریق ثبت در سال 1400 درخصوص مهریه براساس بخشنامه ای که توسط رئیس قوه قضاییه صادر شده است به این گونه انجام می شود که تمامی محاکم قضایی از پذیرفتن دادخواست مهریه ابتدا به ساکن منع شده اند. زوجه چه وکیل مهریه اختیار کرده باشد چه خود شخصاً جهت وصول مهریه اقدام نماید می بایست ابتدا به دفتر ازدواج که عقد زوجین در آنجا ثبت شده مراجعه نموده و درخواست صدور اجرائیه نماید. پس از صدور اجرائیه توسط دفتر ازدواج مربوطه به اداره پنجم اجرای اسناد و املاک (اداره اجرای مهریه) مراجعه نماید و با معرفی اموال زوج، درخواست توقیف آن اموال را تقدیم نماید. چنانچه زوجه به هر دلیل نتواند اموالی از همسر خود معرفی نماید اداره فوق الذکر از اداره ثبت اسناد و املاک و راهنمایی و رانندگی و همچنین بانک مرکزی استعلام می نماید و درصورت پاسخ مثبت از هر یک از مراجع فوق می توان آن اموال را توقیف نمود. ضمناً زوجه در این مرحله می تواند زوج را ممنوع الخروج نماید.

در صورت نیاز به مشاوره با وکلای نوین وکیل کلیک کنید

پس از توقیف اموال، چنانچه زوج اعتراض نماید مثلاً اعتراض نماید که اموال توقیف شده جزء مستثنیات دین می باشد اگر طبق قانون جزء مستثنیات دین باشد از توقیف آزاد خواهد شد درغیراینصورت ارزیابی شده و سپس به مزایده گذاشته خواهد شد.

درصورتی که هیچگونه مالی از زوج جهت توقیف یافت نشود به درخواست زوجه یا وکیل، مهریه ایشان گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر می گردد.

چون مراحل توقیف اموال ثبتی جهت مهریه بسیار طولانی و دردسرساز شده برهمین اساس پیشنهاد می شود که از وکیل مهریه متخصص این کار بهره مند شوید. وکلای نوین وکیل درخصوص دعاوی خانواده و مهریه باتجربه و سابقه بوده و اخذ آرای بالا به نفع موکل گویای این موضوع می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *