توقیف اموال مهریه در سال 1400 + قوانین و شرایط

business, contract, b

همه چیز درباره توقیف اموال مهریه

اگر به دنبال اطلاعات توقیف اموال برای مهریه در سال 1400 و قوانین توقیف اموال برای مهریه هستید پیشنهاد میشود در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از مواردی که در کشور ما پرونده های زیادی را در دادگاه ها به خود اختصاص داده است توقیف مهریه میباشد. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران به محض وقوع عقد نکاح ، زوجه میتواند برای دریافت مهریه خود اقدام نماید و زوج در هر صورتی ملزم به پرداخت آن است. البته این در صورتی است که در هنگام عقد پرداخت مهریه به صورت عندالمطالبه مقرر شود.که در این مقاله موارد مربوط به امولی که میتوان برای مهریه توقیف کرد را بررسی میکنیم

توقیف اموال در پرونده مهریه

hammer, books, law

طبق قانون در کلیه پرونده های مالی ، خواهان میتواند برای جلوگیری از نقل و انتقال یا اتلاف مال از طرف خوانده، اموال او را از طریق ارائه دادخواست تأمین خواسته توقیف نماید. در پرونده های مهریه نیز به دلیل اینکه مهریه طلب قانونی و قطعی زوجه از زوج است، خود شخص و یا وکیل قانونی ایشان میتواند دادخواست تأمین خواسته جهت توقیف اموال زوج به میزان مبلغ مهریه را به دادگاه تقدیم نماید.

زوجه و یا وکیل قانونی ایشان میتواند دادخواست تأمین خواسته جهت توقیف اموال زوج را به میزان مهریه از طریق دفاتر خدمات قضائی تقدیم دادگاه نماید. این دادخواست میتواند همزمان با دادخواست مطالبه مهریه یا پس از آن ارائه شود.

اگر خیلی ساده بخواهیم توضیح دهیم توقیف اموال برای مهریه به این علت است که زوج نتواند اموال خود را برای فرار از پرداخت مهریه، به صورت صوری به نام دیگران کند و یا بفروشد.

آیا فقط به اندازه 110 سکه از مهریه میتوان توقیف اموال نمود؟

چندسالی است که قوانین مربوط به مهریه تغییر داشته اند. بر اساس قانون جدید در صورتی که مهریه زن بیش از 110 سکه تمام بهار آزادی باشد، فقط برای 110 سکه از آن میتوان اقدام کیفری نمود. به این معنی که تنها برای 110 سکه از آن میتوان دادخواست زندانی کردن زوج را در صورت عدم پرداخت از دادگاه داشت.البته قانون جدید اقدام به بررسی و تغییر زوایای دیگری در پرونده های مهریه نیز نموده است اما این به معنی نیست که تنها به اندازه 110 سکه از اموال مرد را بتوان توقیف کرد.

در موارد توقیف اموال ، مهریه زن هر میزان که باشد در صورتی که اموال زوج به اندازه کل مبلغ مهریه ارزش داشته باشد میتوان تمامی اموال را توقیف نمود و مبلغ مهریه را یا از زوج و یا از طریق فروش اموال دریافت کرد. توصیه میشود با توجه به پیچیدگی های پرونده های اینچنینی ، برای اقدام از یک وکیل خبره کمک بگیرید.

برای مشاوره تلفنی با وکلای نوین وکیل در زمینه توقیف اموال مهریه میتوانید با شماره

021-66901176

تماس حاصل نمایید

White printing paper

مسثنیات دین در توقیف اموال مهریه

هنگام اقدام برای توقیف اموال و معرفی اموال برای مهریه یا هر مورد دیگری باید دقت نمایید که اموال توقیف شده جزو مستثنیات دین نباشد. در غیر اینصورت طرف مقابل میتواند به دادگاه اعتراض نموده و آن اموال را رفع توقیف نماید. مستثنیات دین اموالی هستند که طبق قانون برای رفع حوائج زندگی و حفظ احترام و شأن شخص مورد نیاز او میباشند و قابل توقیف نیستند.مستثنیات در توقیف اموال مهریه در زیر آورده شده است:

 

طبق ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی – مستثنیات دین صرفاً شامل موارد زیر است:

  • منزل مسکونی که عرفاً در شان محکوم‌ علیه در حالت اعسار او باشد.
  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم ‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌ شود.
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آن ها.
  • وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  • تلفن مورد نیاز مدیون.
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌ شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد.

پس از ثبت دادخواست تأمین خواسته چکار کنیم؟

پس از ارائه دادخواست توقیف اموال مهریه به دفاتر خدمات قضائی پرونده شما به یکی از شعب مرجع قضایی ارجاع داده میشود. در این حالت برای شما پیامک برای اطلاع رسانی ارسال میگردد. اما در صورتی که نیمخواهید منتظر پیامک بمانید میتوانید از طریق سامانه ثنا مشاهده کنید دادخواست شما به کدام یک از شعب ارجاع گردیده. سپس به شعبه مراجعه نموده و لیست اموال زوجه را ارائه نمایید تا قاضی شعبه دستور توقیف اموال برای مهریه را صادر نماید.

پس از صدور قرار تامین خواسته توسط قاضی شعبه و توقیف اموال برای مهریه 10 روز فرصت دارید دادخواست مطالبه مهریه را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نموده زیرا چنانچه ظرف 10 روز دادخواست مطالبه مهریه ثبت نگردد، زوج می تواند به همان شعبه مراجعه نموده و درخواست رفع توقیف اموال را بنماید.

وکیل توقیف اموال مهریه

در صورتیکه با پرونده های وربوط به توقیف اموال مهریه درگیر می باشید می توانید برای این مورد از وکلای موسسه نوین وکیل استفاده نمایید. این وکلا با توجه به اینکه در پرونده های خانواده از تبحر خوبی برخوردارد می باشند می توانید با خیال راحت موارد مربوط به توقیف اموال مهریه را به او بسپارید. وکیل توقیف اموال مهریه اشراف کاملی به قوانین مهریه داشته و از جدیدترین قوانین مطلع می باشد و می تواند پرونده هایی که در این حوزه می باشد را با قدرت پیش ببرد.

 

برای مطالعه بیشتر:

2 دیدگاه دربارهٔ «توقیف اموال مهریه در سال 1400 + قوانین و شرایط»

  1. با سلام و خسته نباشید … قیمت مستثنیات خودرو باری بنز را در حال حاضر چقدر تخمین زدن ؟که جز ومستثنیات شامل شودو رفع توقیف گردد؟با تشکر

    1. سید محمد اندرزگو

      باسلام و سپاس
      توسط کارشناس رسمی دادگستری برآورد می شود که آیا تنها وسیله امرار معاش شخص می باشد که در اینصورت توقیف نمی شود و در صورتی که از قبل توقیف شده باشد رفع توقیف می شود و همچنین در صورتی که کارشناس تشخیص دهد خودروی دیگری با قیمت و مدل پایین تر کفاف و توانایی لازمه جهت امرار معاش شخص را داشته باشد توقیف می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *