مراحل دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع یک اسناد رسمی است که به منظور انتقال حقوق مالکیت یا سهم در یک ملک مشترک تهیه می‌ شود. در مواردی که چند نفر مالک یک ملک هستند می‌ توانند تصمیم بگیرند که ملک را به فروش برسانند و هر شخص حق سهم خود را بفروشد.

دستور فروش ملک مشاع و مشترک بایستی شامل اطلاعات مشخصی باشد. به طور کلی این اطلاعات شامل موارد زیر می ‌شوند:

  1. نام و اطلاعات هویتی فروشنده (ها) و خریدار (ها)
  2. آدرس دقیق ملک
  3. مشخصات کامل ملک
  4. تاریخ و شرایط تحویل ملک
  5. قیمت و شرایط پرداخت

بهتر است قبل از تهیه دستور فروش ملک مشاع با یک وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت کنید. آن ها می ‌توانند شرایط و قوانین منطقه شما را در نظر بگیرند و به شما کمک کنند تا یک دستور فروش کامل و واضح تهیه کنید که تمامی جوانب حقوقی و قانونی را پوشش دهد.

ضرورت تهیه دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع یک سند حقوقی است که برای انتقال مالکیت بر روی داخل یک واحد مسکونی یا تجاری در یک ساختمان چند واحدی استفاده می ‌شود. این دستور فروش باید برای اطلاع رسانی به صورت کامل و واضح تهیه شود تا مشتریان و نمایندگان حقوقی قادر به درک شرایط و جزئیات صحیح معامله باشند. در ادامه بیشتر درباره اهمیت و ضرورت تهیه دستور فروش ملک مشاع صحبت می کنیم.

حفظ قانونیت

دستور فروش ملک مشاع، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه تهیه و تنظیم می ‌شود. این برگه از شامل شرایط و مفاد قانونی است که باید رعایت شود و از ابهام و اشتباهات حقوقی پیشگیری می ‌کند.

صراحت جزئیات

دستور فروش باید تمام جزئیات ملک را به طور دقیق توضیح دهد. شامل مواردی مانند مساحت، تعداد اتاق‌ ها و سایز هر یک، تعداد واحد های مشترک مانند پارکینگ، آسانسور، وضعیت موجودیت سرویس ‌ها و ارتباطات مشترک و سایر امکانات مشترک می ‌باشد.

تنظیم شرایط مالی

این دستور فروش باید قیمت و شرایط پرداخت را مشخص کند. این شامل مبلغ کل، روش پرداخت (تقسیط یا تمام رقم)، شرایط بازپرداخت و هر گونه هزینه و عوارض اضافی است که قابلیت بررسی و توافق داشته باشد.

رعایت حقوق و تعهدات مشترک

دستور فروش باید حقوق و تعهدات مشترک ها مانند حق استفاده از فضای مشترک، صیانت و نگهداری از آن، هزینه‌ های عمومی ساختمان و سایر تعهدات طرفین را مشخص کند.

در نهایت حداکثر وقت و دقت مورد نیاز در تنظیم دستور فروش ملک مشاع ضروری است. توصیه می ‌شود که یک وکیل یا متخصص حقوقی معتبر را به عنوان مشاور استخدام کنید تا بهترین نتیجه حقوقی را از تعامل شما به عنوان فروشنده یا خریدار بگیرید.

مراحل دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع یک فرآیند پیچیده است که در طول آن باید به مراحلی مختلف پرداخته شود. در زیر نمونه ‌ای از مراحل دستور فروش ملک مشاع آمده است:

  1. بررسی حقوقی و قانونی: اولین مرحله در دستور فروش ملک مشاع، بررسی حقوقی و قانونی آن است. در این مرحله باید از صلاحیت فروش دست به دست دریافت کرده و قوانین مربوط به فروش ملک مشاع را بررسی کنید.
  2. تحصیل مدارک و اطلاعات: در این مرحله از دستور فروش ملک مشاع، شما باید تمامی مدارک و اطلاعات مربوط به ملک مشاع را جمع آوری کنید. این مدارک می ‌تواند شامل سند ملک، نقشه بنا، مشخصات فنی و دیگر اطلاعات مرتبط با ملک باشد.
  3. ارزیابی ملک: پس از جمع آوری اطلاعات شما باید ملک را ارزیابی کنید. این ارزیابی شامل بررسی وضعیت ساختمان، بررسی منطقه ‌ای، تعیین قیمت مناسب و دیگر موارد مربوط به ارزش ملک است.
  4. تبلیغ و بازاریابی: در این مرحله شما باید ملک را به بازار عرضه کنید. استفاده از کانال‌ های تبلیغاتی مناسب می ‌تواند به شما کمک کند تا بازار هدف خود را دست یابید و ملک را به خریداران مناسب معرفی کنید.
  5. مذاکره و قرارداد: بعد از اینکه خریداران پیدا شدند شما باید با آنها مذاکره کرده و قرارداد فروش را تنظیم کنید. در این مرحله توافق درباره شرایط و قیمت نهایی صورت می ‌گیرد و قرارداد رسمی بین دو طرف درست می ‌شود.

 

  1. انتقال مالکیت: در آخرین مرحله فروش ملک مشاع، قابلیت انتقال مالکیت را بررسی و اعمال کنید. این شامل انتقال سند ملک و سایر مدارک مربوط به مالکیت است.

هر یک از این مراحل در فروش ملک مشاع اهمیت دارند و در کنار هم به شما کمک می کنند تا فروش موفقی انجام دهید.

مزایا و محدودیت های دستور فروش ملک مشاع چیست؟

مزایای دستور فروش ملک مشاع این است که اولاً مالکان ملک مشترک می ‌توانند مالکیت خود را در آن فروش کنند و سود حاصل از فروش را تقسیم کنند. به این ترتیب، هر یک از مالکان می ‌توانند از سرمایه خود در تملک املاک دیگر بهره ‌مند شوند.

دوماً دستور فروش ملک مشترک هیچ محدودیت زمانی برای فروش مستقل دارندگان حصص ندارد. هر کدام از مالکان می ‌توانند در هر زمان تصمیم به فروش حصص خود بگیرند. این گونه، امکان برطرف شدن مشکلات مالکیتی و تماس کرد میان مالکان را برای تصمیم به فروش راحت‌ تر می‌ کند.

لازم به ذکر است که همچنین دستور فروش ملک مشاع و مشترک هم محدودیت ‌هایی نیز دارد. اولاً هماهنگی بین تمامی مالکان برای تصمیم به فروش الزامی است. اگر یک نفر از مالکان علاقه ‌ای به فروش ندارد فروش تمام حصص متوقف می‌ شود. تعداد زیادی از مالکان وجود دارند. این گونه سبب می ‌شود که مطلوب عقد قرارداد به منظور فروش مشترک میلیارد ها ریال بعلاوه مختصات و وکلا و دو دست بندی و سعی و خطای به وجود بیاید.

رهنمود ها و قوانین حقوقی در فرآیند دستور فروش ملک مشاع چیست؟

دستور فروش ملک مشاع مربوط به وضعیتی است که یکی از همسایگان دارایی مشترک مانند ساختمان چند واحدی را می ‌خواهد بفروشد. در این فرآیند احتمالاً باید با چندین قوانین و مقررات حقوقی پیش بروید. در ادامه برخی از مهم‌ترین اصول و قوانین را برای شما توضیح خواهم داد:

خدمت رسیدگی به حقوق منابع طبیعی و املاک کشور

نیاز است برای استفاده از خدمات و ابزارهای این نهاد دولتی مربوطه، مدارکی را ارائه دهید که از صحت صدور دستور فروش ملک مشاع و تایید آن توسط صاحبان سایر واحد ها اطمینان حاصل شده است.

وضعیت مالکیت در برخی حوزه ها

به هدف تأیید مالکیت و تسلیم مالکیت در بعضی اسناد طبیعی ثبت شده نیاز خواهید داشت که سند اتصال واحد شما به سایر که بیش از شانزده سال است که صادر شده است را ارائه دهید و همانطور ممکن است لزوم و بیعت مجدد در قالب سند شروع یکپارچه سازی در نظر گرفته شده است.

کتابخانه قضایی

جهت اطمینان از عرضه مالکیت و دستور فروش ملک مشاع برخی تجهیزات دیگر ممکن است از شما درخواست شود، مثل گواهی تمهیدات عرضه واحد به همراه سند خدمات است.

قوانین محلی

هر منطقه و شهرک ممکن است دارای قوانین محلی خاصی باشد که نیازمند رعایت هستند. مثلاً قانون محلی می‌ تواند نیاز به فرآیند صحبت کردن با همسایگان و دریافت موافقت نامه آن ‌ها را در ارتباط با دستور فروش ملک مشاع تعیین کند.

سخن آخر

واضح است که هر نوع فرآیند دستور فروش ملک مشاع می ‌تواند متفاوت باشد و به قوانین و مقررات محلی و ملی در هر کشور بستگی دارد. بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی مجرب مشورت کنید تا به شما کمک کند تا به حصول بهترین نتیجه در این فرآیند برسید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *