نحوه تجدید نظر خواهی کیفری

نحوه تجدید نظر خواهی کیفری

تجدید نظر خواهی به معنی درخواست رسیدگی مجدد به پرونده از طریق دادگاه تجدید نظر که با هدف بازبینی روند دادرسی در دادگاه بدوی و سرانجام اصلا رای صادر شده صورت می گیرد. براین اساس در صورتی که رای صادر شده حضوری باشد، فقط راه اعتراض به آن تجدید نظر خواهی است.

دادگاه بدوی زمانی به مسئله ی رسیدگی کرده و حکم صادر می کند، این احتمال وجود دارد که هر کدام از طرفین دعوا براین باور باشند که دادگاه به تمام دلایل گفته شده از سوی آن ها توجه نکرده یا قاضی در تطبیق مسئله با قانون دچار اشتباه شده است. برای این که هیچ کس به ناحق مجازات نگردد، ضروری است تا جریان برای بازنگری در احکام و موضوع دیده شود. این جریان، در قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی دادگاه تجدید نظر به حکم صادر شده در دادگاه بدوی است.

نحوه تجدید نظر

تجدید نظر، به معنای دوبار قضاوت کردن مسئله ی بوده که قبلا مورد قضاوت واقع شده و در حقیقت به معنی بازبینی اعمال دادگاه بدوی می باشد. بنابراین دادگاه نحوه تجدید نظر از همان اختیاراتی بهره می برد که دادگاه بدوی دارا می باشد. یعنی هم نسبت به امور موضوعی و هم نسبت به امور حکمی رسیدگی و قضاوت می کند. براساس ماده 434 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، در 4 بند، جهت های تجدید نظر خواهی تعیین شده است. برهمین اساس این موارد، محکوم علیه، وکیل یا نماینده قانونی آن، شاکی و دادستان، حق درخواست نحوه تجدید نظر را خواهند داشت.

جهات تجدید نظر

تقاضای عدم اعتبار اسناد و مدارک دادگاه

تقاضای عدم شرایط قانونی شهادت شاهدین

تقاضای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی

تقاضای نداشتن صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی

تقاضای مخالف بودن رأی با موازین شرعی یا مقررات قانونی.

آراء قابل تجدید نظر در امور کیفری

جرم هایی که مجازات قانونی آن ها اعدام یا سنگسار است.

جرم هایی که به سبب قانون مشمول حد یا قصاص نفس و اطراف می باشد.

توقیف اموال بیش از یک میلیون ریال و مصادره اموال.

جرم هایی که براساس قانون سزاوار پرداخت دیه بیش از خمس دیه کامل است.

جرم هایی که کمترین مجازات قانون آن بیش از سه ماه حبس یا شلاق یا جزای نقدی بیش از پانصد هزار ریال باشد.

محکومیت ‌های انفصال از خدمت.

اشخاصی که حق تجدید نظر دارند

در مورد احکام حقوقی

اصحاب دعوا یا وکیل یا نماینده قانونی یا قائم مقام آن ها. منظور از  نمایندگان قانونی وراث، سرپرست، قیم و انتقال گیرنده و یا مدیر شرکت محکوم علیه و غیره می باشد. در مورد مدیران شرکت ها، تجدید نظر خواهی مدیر یا مدیرانی قبول می شود که صاحب امضاء مجاز محسوب شوند.

در مورد احکام کیفری

براساس ماده 26 قانون اصلاح تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب در مورد احکام کیفری عبارتند از:

محکوم علیه یا وکلا یا نماینده قانونی او، شاکی خصوصی یا نماینده قانونی او دادستان از حکم تبرئه یا محکومیت غیر قانونی متهم.

در مورد قرارها

هر یک از اصحاب دعوا که قرار دادگاه به ضرر او اعلام شده باشد. یا نماینده قانونی آن ها حق درخواست تجدید نظر را دارند.

مهلت تجدید نظر خواهی چقدر است؟

مهلت تجدید نظر خواهی براساس ماده قانون 236 چنان چه فردی بخواهد درخواست تجدید نظر خواهی کیفری داشته باشد، باید در رابطه با این موضوع و  مقررات آن شناخت کافی داشته باشد. یکی از مهم ترین نکات مهم در رابطه با تجدید نطرخواهی کیفری، اطلاع از مهلت تجدیدنظر خواهی و زمان شروع آن است. درخواست تجدید نظر خواهی کیفری خارج از مهلت قانونی برای طرفین دعوا، برای افراد ساکن  ایران 20 روز و برای افرادی که در خارج از کشور هستند مدت زمان تجدید نظر خواهی کیفری دو ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است.

کدام دادگاه ها به درخواست تجدید نظر رسیدگی می کنند؟

براساس ماده 426 در رابطه با آرای غیر قطعی صادره از دادگاه های کیفری دو، دادگاه تجدید نظر هر استان و نیز در رابطه با آرایی که از دادگاه کیفری در مورد اتهاماتی مانند قتل و تجاوز به عنف و غیره صادر می شوند. مرجع صالح رسیدگی به تجدید نظر، دیوان عالی کشور می باشد.

خاتمه صلاحیت دادگاه بدوی

مرجع تقدیم درخواست و دادخواست تجدید نظر

در امور کیفری درخواست زمانی است که تجدید نظر از ضرر و زیان است که براساس مقررات آیین دادرسی مدنی است. براساس ماده 244 و ماده 339 متقاضی تجدید نظر باید دادخواست  هر یک از مراجع مذکور بر روی تمام برگ های دادخواست یا درخواست تجدید نظر قید می شود، تاریخ تجدید نظر خواهی به حساب می آید. دادخواست تجدید نظر باید دارای همان شرایط دادخواست در مرحله ابتدایی باشد. یا درخواست خود را در زمان مهلت مشخص شده به دفتر صادر کننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدید نظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آن جا توقیف است، تحویل دهند. تاریخ تحویل که توسط هر یک از مراجع مذکور بر روی تمام برگ های دادخواست یا درخواست تجدید نظر قید می شود، تاریخ تجدید نظر خواهی به حساب می آید. دادخواست تجدید نظر باید دارای همان شرایط دادخواست در مرحله ابتدایی باشد.

مقاله پیشنهادی: شرب خمر چیست و چه مجازاتی را در پی دارد؟

تصمیمات دادگاه تجدید نظر

1 – براساس ماده 358 – در صورتی که دادگاه تجدید نظر ادعاهای تجدید نظر ادعای تجدید نظر خواه می‌نماید، در غیر این صورت با رد درخواست و تایید رای، پرونده را به دادگاه بدوی برگشت داده می‌شود.

2 – براساس ماده 358 – دادگاه تجدید نظر در صورتی که قرار مورد شکایت را طبق موازین قانونی تشخیص دهد آن را تایید می‌کند. در غیر این صورت با قرار رد تجدید نظر خواهی کیفری و تایید رای پرونده را به دادگاه بدوی برگشت داده می‌شود.

در صورتی که دادگاه تجدید نظر، رای دادگاه بدوی را نقص کند اما اظهار نظر نکند تخلف انتظامی محسوب می‌شود.

3 – برگشت پرونده به دادگاه بدوی به سبب نقص دادخواست یا عدم ابلاغ رای دادگاه بدوی به طرفین دعوا.

4 – صدور قرار رد دعوای بدوی

به دلیل عدم رفع نقص دادخواست دهنده بدوی در زمان تعیین شده و یا قطعی نبودن سمت دادخواست دهنده بدوی.

5 – صدور قرار عدم صلاحیت.

6 – قرار رد دادخواست تجدید نظر.

7 – قرار رد دعوای تجدید نظر خواهی در صورتی که سمت تجدید نظر خواه قطعی نباشد.

8 – صدور قرار عدم استماع دعوای تجدید نظر در صورتی که رای تجدید نظر خواست به هر دلیلی قابل تجدید نظر یا قابل شنیدن نباشد.

9 – اختیار دادگاه تجدید نظر در تشخیص قرار یا حکم بودن رأی بدوی

تجدید نظر خواهی

نکته:

براساس ماده 403 – عالی بودن دادگاه تجدید نظر در مقایسه با دادگاه بدوی و حق دادگاه تجدید نظر در لغو آرا دادگاه های جانشین. دادگاه تجدید نظر در تشخیص رای تجدید نظر خواسته اختیار تام دارد.

10 – براساس ماده 352 –  لغو رای بدوی ممکن است به سبب عدم صلاحیت دادگاه بدوی باشد. یا همچنین به سبب مخالفت قرارهای قاطع دعوا با موازین قانونی باشد.

11 – واخواهی از رأی تجدید نظر در امور کیفری و مدنی

براساس ماده 260 و ماده 364 – عدم استماع ادعای جدید در مرحله تجدید نظر

نحوه دریافت مشاوره در مورد نحوه تجدید نظرخواهی کیفری چگونه است؟

برای اینکه بخواهید در مورد تجدید نظرخواهی کیفری از مجموعه نوین وکیل مشاوره دریافت نمایید می توانید از سه طریق تماس تلفنی – ارتباط از طریق چت و همچنین مراجعه حضوری با یکی از وکلای نوین وکیل که در زمینه تجدید نظرخواهی  کیفری تخصص دارد مشاوره دریافت نمایید. برای ارتباط تلفنی با یکی از شماره های داده شده در بخش تماس با ما را شماره گیر نمایید و برای ارتباط از طریق واتساپ نیز می توانید رو آیکن واتساپ در صفحه اصلی کلیک نمایید

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل در تماس باشید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *