دادخواست مطالبه مهریه- نمونه دادخواست مطالبه مهریه

دادخواست مطالبه مهریه از طریق دادگاه و اداره ثبت امکان پذیر است و در صورتی که زوجه بخواهد برای مطالبه مهریه اقدام کند باید به مرجع صالح مراجعه کرده و دادخواست خود را ارائه دهد.

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از عقد نکاح است و مطابق با قانون مدنی زوجه می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد و هر زمان که بخواهد آن را از مرد مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، قانونگذار این امکان را برای زوجه فراهم کرده است که از طریق قانون برای مطالبه آن اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم نمونه دادخواست مطالبه مهریه و شرایط و نحوه دادخواست را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

 

شرایط دادخواست مطالبه مهریه

قبل از اینکه نمونه دادخواست مطالبه مهریه را ارائه دهیم می‌خواهیم شما را با شرایط دادخواست مطالبه مهریه آشنا کنیم.

اولین شرط برای دادخواست مطالبه مهریه این است که مهریه به زن تعلق گیرد یعنی دلایلی برای عدم تعلق مهریه مانند فسخ نکاح قبل از رابطه زناشویی و… وجود نداشته باشد.

دومین شرط این است که مهریه جنبه مادی و ارزش مالی داشته باشد در صورتی که ارزش مالی نداشته باشد قابل مطالبه نیست.

همچنین مهریه باید مشخص و معین و قابل تملک باشد در غیر این صورت مهریه باطل است و زن نمی تواند آن را مطالبه کند.

 

نحوه دادخواست مطالبه مهریه

در بخش قبل شرایط دادخواست مطالبه مهریه را توضیح دادیم و سه شرط مهم که قبل از طرح دادخواست باید آن را بررسی کنید را بیان کردیم، در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه دادخواست مطالبه مهریه را بیان کنیم.

  • برای طرح دادخواست مطالبه مهریه می‌توانید از طریق دادگاه یا اداره ثبت اقدام کنید در صورتی که از طریق دادگاه برای مطالبه مهریه اقدام کنید باید دادخواست مطالبه مهریه را تنظیم و در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانید، برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت باید دادخواست را به صورت حضوری به مسئول مربوطه ارائه دهید.
  • سپس کارشناس دادگاه یا اداره ثبت دادخواست شما را بررسی و در نهایت حکم پرداخت مهریه توسط قاضی صادر خواهد شد.

 

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه مهریه

همانطور که می‌دانید طرح هر دادخواستی به مدارکی نیاز دارد تا روند بررسی دادخواست شما را سریع‌تر کند طرح دادخواست مطالبه مهریه نیز استثنا نیست و به مدارکی نیاز دارد در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای دادخواست مطالبه مهریه را برای شما بیان کنیم:

  • مدارک هویتی زوجه( شناسنامه و کارت ملی)
  • سند ازدواج یا رونوشت آن
  • تنظیم دادخواست مطالبه مهریه

 

دادخواست مطالبه مهریه بعد از طلاق

یکی از سوالات مهم و اساسی که ممکن است برای خانم‌ها مطرح شود این است که آیا مطالبه مهریه بعد از طلاق امکانپذیر است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله اما مطالبه مهریه بعد از طلاق دارای شرایطی می‌باشد و نوع طلاق بستگی دارد به طور مثال اگر طلاق از نوع توافقی باشد و زن اقدام به بذل مهریه کرده باشد نمی تواند دیگر به ان رجوع کند.

در طلاق یکطرفه از سوی زن و طلاق بائن، زوجه می‌تواند بعد از طلاق در مدت زمان عده به مهریه خود رجوع کند که مطابق قانون مرد نیز در این دوران می‌تواند به همسر خود رجوع کند.

همچنین مطالعه کنید:نحوه تقسیط مهریه

 

دادخواست مطالبه مهریه از ورثه

برای طرح دادخواست مطالبه مهریه از ورثه زوجه باید دادخواست مطالبه مهریه را علیه ورثه زوج تنظیم کند و در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند و مدارک لازم که شامل مدارک هویتی زوجه( شناسنامه و کارت ملی)، سند ازدواج، مدارک هویتی زوج و گواهی فوت او را ضمیمه دادخواست کند.

از آنجا که مهریه زن جزء بدهی مرد محسوب می‌شود، دادگاه پس از بررسی دادخواست زوجه، میزان مهریه او را از اموال فرد متوفی جدا کرده و به آن واگذار خواهد کرد سپس ورثه می‌توانند براساس باقی مانده اموال متوفی برای انحصار وراثت اقدام کنند.

 

دادخواست مطالبه مهریه از ورثه صغیر

یکی از مباحثی مهم مطالبه مهریه از ورثه صغیر است که در صورتی ته زوجه قیم ورثه صغیر باشد نمی تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند و باید از قیم بودن استعفا دهد سپس دادخواست مطالبه مهریه را علیه ورثه صغیر تنظیم کند.

پس از ثبت و تنظیم دادخواست، دادگاه بررسی‌های لازم را انجام و از اموال فرد متوفی مهریه زوجه را پرداخت خواهد کرد.

ما در خصوص مطالبه مهریه از وراث صغیر- نحوه مطالبه مهریه از وراث صغیرمقاله‌ای جامع نوشتیم می‌توانید در سایت ما آن را مطالعه کنید.

 

دادخواست مطالبه مهریه از ارث زوج

دادخواست مطالبه مهریه از ارث زوج زمانی مطرح می‌شود که زوج فوت شده باشد در این صورت زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه از ارث زوج را تنظیم کند و علیه خانواده زوج اقدام با طرح دعوی در دادگاه نماید تا براساس ارثی که به زوج می‌رسد مهریه زوجه پرداخت شود.

همچنین زوج می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را علیه پدر شوهر خود تنظیم کند زیرا مطابق قانون در صورتی که زوج فوت شده باشد و مهریه زوجه را پرداخت نکرده و مهریه از دیون مرد محسوب می‌شود پرداخت آن بر ذمه پدر شوهر است.

 

برای تنظیم دادخواست مطالبه مهریه چه کنیم؟

همانطور که در قسمت‌های قبل شروع کردیم برای مطالبه مهریه زوجه باید دادخواست مطالبه را تنظیم و ثبت کند، مطابق با قانون دادخواستی که چارچوب‌های قانونی را رعایت نکرده است قابل بررسی و رسیدگی نخواهد بود بنابراین لازم است که زوجه برای تنظیم دادخواست مطالبه مهریه وز یک فرد متخصص کمک بگیرید.

معمولا وکلا و کارشناسان حقوقی می‌توانند دادخواست مطالبه مهریه را براساس قوانین و مقررات تنظیم کرده و به ثبت برسانند در قسمت‌های بعدی مقاله نمونه دادخواست مطالبه مهریه را ارائه می‌دهیم.

 

برای ثبت دادخواست مهریه به کجا مراجعه کنیم؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای ثبت دادخواست مهریه به کجا مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم براساس میزان مهریه برای مطالبه آن باید به دادگاه یا اداره ثبت مراجعه کنید، در صورتی که بخواهید مهریه را از طریق دادگاه مطالبه کنید باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را به ثبت برسانید.

برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت باید دادخواست خود را به صورت حضوری به مسئول مربوطه تسلیم کنید.

 

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه دادخواست مطالبه مهریه را برای شما بیان کنیم.

خواهان: …………..

خوانده: …………..

وکیل یا نماینده قانونی: سیر محمد اندرزگو وکیل پایه یک دادگستری

خواسته:

  • مطالبه 60 عدد سکه تمام بهار آزادی عندالمطالبه از مهریه مافی القباله مقوم به……. ریال

2-تقاضای صدورتامین خواسته مهریه و توقیف اموال(به جهت ضرورت و حساسیت و بیم اخفای اموال، اجرا قبل از اموال)

دلایل و منضمات دادخواست:

1-کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی

2-کپی مصدق سند نکاحیه

3-وکالتنامه وکیل دادگستری

شرح دادخواست مطالبه مهریه

ریاست محترم دادگاه، با سلام، احتراما به استحضار می‌رساند موکل و خوانده به موجب عقدنامه شماره …….. مورخ…… به عقد دائم یکدیگردرآمده اند. مهریه موکل عبارت است از سیصد و سیزده عدد سکه تمام بهار آزادی که بر ذمه‌ی زوجعندالمطالبه می‌باشد. موکل به موجب این دادخواست شصت سکه از مهریه اش را مطالبه می‌نماید. با عنایت به مراتب فوق صدور حکم به پرداخت مهریه از آن مقام محترم مورد استدعاست. همچنین صدور تامین خواسته مهریه در خصوص 60 عدد سکه تمام بهار آزادی به ارزش تقریبی…… ریال و اجرای قرار قبل از ابلاغ، مورد تقاضاست.

می توانید مقاله  اگر زن درخواست طلاق دهد مهریه تعلق می گیرد؟را در سایت ما مطالعه کنید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته

علاوه بر طرح دادخواست مطالبه مهریه زوجه لازم است تا دادخواست قرار تامین خواسته را نیز به دادگاه ارائه دهد.

تقاضای محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ……. ریال (تعداد…….سکه تمام بهار آزادی مقوم به مبلغ……..ریال) به عنوان مهریه به نرخ روز و بدو صدور قرار تامین خواسته از اموال خوانده بااحتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل(دادخواست مهریه)

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان …………

باسلام، احتراما به استحضار میرساند اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره………… تنظیمی در دفتر رسمی ازدواج شماره…….. در تاریخ ……….. به عقد نکاح رسمی و قانونی خوانده در آمدم. که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ………سکه طلای بهار آزادی (مبلغ………..ریال) به عنوان مهریه بر ذمه خوانده تعیین و توافق گردید. با عنایت به اینکه تاکنون اقدامی در جهت پرداخت آن ننموده است

فلذا درخواست صدور قرار تامین بموجب ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی و همچنین ماده ۱۱۷ همان قانون جهت توقیف اموال قبل از ابلاغ از اموال خوانده معادل بهای مهریه و همچنین اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزی) بااحتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست. (دادخواست مهریه)

با تشکر

امضاء خواهان

سخن پایانی

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص دادخواست مطالبه مهریه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص سوال و ابهامی برای شما مطرح است می‌توانید در کادر زیر آن را مطرح کرده تا کارشناسان و متخصصان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

سوالات متدوال

شرایط دادخواست مطالبه مهریه چیست؟

شرایط دادخواست مطالبه مهریه عدم مانع برای تعلق مهریه، ارزش مالی داشتن مهریه و قابل تملک بودن آن می‌باشد برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

برای تنظیم دادخواست مطالبه مهریه چه باید کرد؟

برای تنظیم دادخواست مطالبه مهریه بهتر است از یک وکیل و کارشناس متخصص کمک بگیرد تا دادخواست را مطابق با قوانین و مقررات تنظیم کنند برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه را چیست؟

نمونه دادخواست مطالبه مهریه و نمونه دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته را در مقاله ارائه دادیم برای کسب جزئیات به متن مقاله مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *